تشخیص زودهنگام سرطان با آزمایش دی ان ای

چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 08:56
کد مطلب: 780849
دی ان ای

محققان با استفاده از آزمایش DNA در خون به روشی دست یافتند که سرطان را با دقت بالا، بسیار قبل از روش‌های متداول تشخیص می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، این روش که توسط محققان دانشگاه Gothenburgs Sahlgrenska Academyدر سوئد و دانشگاه بوستون در آمریکا توسعه داده شده، در خون پروتئین DNA مربوط به تومور را جستجو می‌کند.

به گزارش مدیکال ساینس،این روش که بارکدینگ دی‌ان‌ای (DNA-barcoding) نام دارد، ازتوالی کوتاه ژنوم برای تشخیص و تمایز گونه‌ها استفاده می‌کند. البته این پژوهش اولین بار نیست که از بارکدینگ دی ان آ استفاده کرده است، ولی در این روش جدید از ابزار در دسترس آزمایشگاهی استفاده می‌شود و به همین دلیل بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است.

با استفاده از این روش می‌توان یک سلول واحد تومور را در بین 10 هزار سلول سالم تشخیص داد. محققان از این قابلیت برای تشخیص زود هنگام سرطان استفاده کرده اند که نسبت به روش‌های متداول از قبیل تصویربرداری اشعه ایکس و ام‌ آر آی سرطان را بسیار زودتر تشخیص می‌دهد.
یکی دیگر از مزیت‌های این روش، پیش بینی عود بیماری و اثربخشی داروهای شیمی درمانی است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Protocols منتشر شده ست.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان