دیدار «رحیم پور» با وزیر امور خارجه چین/تاکید چین بر ادامه روابط راهبردی با ایران و حمایت مجدد از برجام

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که در چین بسر می برد، صبح روز چهارشنبه (به وقت محلی) با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، رحیم پور به منظور شرکت در اجلاس مکانیزم مشورت سیاسی ایران و چین که در سطح معاونین وزارت امور خارجه دو کشور برگزار می شود، صبح امروز در راس هیاتی وارد شهر پکن شد.
در این دیدار که در محل وزارت امور خارجه چین صورت گرفت، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به روابط و مناسبات دوستانه بین ایران و چین، روابط کنونی بین دو کشور را در عالی ترین سطح ممکن ارزیابی کرد.
وی همچنین به جایگاه مهم ایران و چین در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت که همکاری دو جانبه می‌تواند به رشد و توسعه مناسبات دو جانبه و همچنین به حل مسائل منطقه‌ای کمک کند.
رحیم پور تصریح کرد: دو کشور تاکنون همکاریهای امنیتی و منطقه ای خوبی داشته اند و تداوم آن می تواند برای صلح و ثبات منطقه مفید و ارزشمند باشد.
وی همچنین از پیشرفت هایی که اخیرا در رابطه با مسائل بانکی میان دو کشور، توسعه همکاریهای تجاری و ارائه تسهیلات فاینانس و همچنین پیشرفت در بازطراحی راکتور نیروگاه اتمی اراک با همکاری طرف چینی صورت گرفته ابراز خرسندی نمود و مراتب تقدیر خود را از «وانگ یی» اعلام کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود چین را شریک اول جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که این سیاست و روند همچنان ادامه خواهد داشت.
او در عین حال تاکید کرد که سیاست راهبردی با چین مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران بوده و تداوم آن نیز در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران است.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار بار دیگر مراتب تبریک خود و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور را به مناسبت انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران اعلام و بر تداوم همکاریهای راهبردی دو کشور تاکید کرد.
وی گفت که روابط دو کشور با سفر سال گذشته «شی جین پینگ» به ایران وارد عصر جدیدی شده و این روابط تحت تاثیر هیچ عوامل بیرونی قرار نخواهد گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین یادآور شد که انتخاب مجدد آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران پیام خوبی برای جامعه جهانی مبنی بر تداوم سیاست خارجی مناسب جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه داشته است.
«وانگ یی» با اشاره به تحولات جهانی و تغییراتی که در عرصه بین المللی ایجاد شده، بر ادامه همکاریهای راهبردی با ایران تاکید کرد.
او نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه را بسیار مهم دانست و گفت که ایران تاثیر و نقش بسزایی در برقراری ثبات در این منطقه داشته است.
وی با تقدیر از حمایت های ایران در اجرای طرح احیای راه ابریشم نوین با عنوان «یک کمر بند - یک راه» تروریسم را دشمن بشریت دانست و مبارزه با آن را وظیفه همه دانست.
«وانگ» یادآور شد که مبارزه با تروریسم از موارد مهم در همکاریهای دو جانبه ایران و چین است و این همکاریها می تواند توسعه بیشتری یابد.
وزیر امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنان خود به «برجام» اشاره و یادآور شد که کشورش همیشه از برجام حمایت کرده و قاطعانه به حمایت خود از آن ادامه خواهد داد.
در این ملاقات که «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین نیز حضور داشت، دو طرف همچنین در خصوص مسائل و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی، رویدادهای خاورمیانه، افغانستان و سازمان همکاری شانگهای گفت وگو و تبادل نظر کردند.
رفت و آمدها و تبادل هیات های عالیرتبه دو کشور، گسترش همکاری‌ها و افزایش ارتباطات دوجانبه از جمله محورهای دیگر گفت وگوی «رحیم پور» و «وانگ یی» در این نشست بود.
به گزارش ایرنا، همچنین بر اساس برنامه اعلام شده، معاون وزیر امور خارجه کشورمان قرار است عصر امروز با اندیشمندان و صاحب نظران چینی نشست داشته باشد و فردا (پنجشنبه) نیز با «جانگ مینگ» معاون منطقه ای وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت وگو کند.

302/302

کد خبر: 780859

وب گردی

وب گردی