چرا ترامپ عربستان و اسرائیل را برای اولین سفرهایش برگزید؟ حواشی سفر آقای رئیس جمهور و همراهانش

رئیس جمهور آمریکا موفق شد در سفر به عربستان و اسرائیل اقدامی برخلاف خواسته های آمریکا انجام ندهد و با کمک اطرافیان خود سفری موفق را تجریه کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پولتیکو، دونالد ترامپ به مدت چهار روز خود را از توئیت کردن دور نگه داشت و به پیروزی در انتخابات 2016 با کمک آرا الکترال هیچ اشاره ای نکرد! او در سفر به دو کشور مورد استقبال قرار گرفت و گله و شکایت نکرد.

ترامپ در خاورمیانه تلاش نکرد کارها را به شیوه خودش انجام دهد. او علیرغم نوسانات نسبی که داشت مجموعا در خاورمیانه مثبت عمل کرد. البته برنامه ریزی خوبی صورت پذیرفته بود. او دقیقا به کشورهایی سفر کرد که در آن‌ها مورد استقبال قرار گیرد.

البته کلیدی‌ترین دلیل این موضوع ادغام تجربه دینا پاول، مک‌مستر و جارد کوشنر برای راهنمایی ترامپ است. کوشنر با سران سعودی درباره دیدار زودهنگام با آنان گفت و گو کرده بود. او با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز گفت و گویی داشت و وی را به برای دیدار مجدد به واشنگتن دعوت کرد. این تواضع کوشنر با دعوت از وی و ایوانکا ترامپ جهت صرف شام در کاخ ولیعهد پاسخ داده شد.

همچنین ترامپ در این سفر به دینا پاول به عنوان قانم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا تکیه کرد. پاول به خوبی رهبری جلسات را مدیریت کرد. قانم مقام مصری الاصلی که زبان عربی به خوبی صحبت می کند و در زمان جورج دبلیو بوش نیز به کار گرفته شده است. او ارتباطات خوبی در جهان عرب دارد که باعث کارآمدی او شده اند.

البته پاول یک ریسک کوچک نیز انجام داد. او در این سفر خود را به عنوان یک مشاور داخلی در امور اقتصادی مربوط به زنان در وزارتخانه نیز جا زد و روی کمک به ایوانکا ترامپ نیز مانور داد. او تلاش کرد در زمینه امور اقتصادی زنان نیز نقشی ایفا کند. لذا باید گفت او دو نقش را پیگری کرده است.

تجربه او نشان داد ارزشمندتر و تاثیرگذارتر از چیزی است که تصور می شد.

در دیدار دو طرفه پادشاه سلمان و دونالد ترامپ، پاول به عنوان مترجم حضور داشت. او در حالی موهای خود نپوشانده بود که تمامی زنان در این کشورها مجبور به پوشاندن موهای خود هستند. او در طول این مدت تلاش کرد به دونالد ترامپ درباره چگونگی صحبت کردن در یک کشور اسلامی کمک کند. البته او به ترامپ کمک کرد تا درباره حقوق زنان نیز صحبت هایی داشته باشد.

پاول یکی از اعضای کادر کوچکی بود که باید در سفر به اسرائیل به دونالد ترامپ کمک می کرد. استیو بنون به عنوان استراتژیست و ویلبور رز به عنوان کمیسر امنیتی، در عربستان به سفر خود پایان دادند. همچنین پاول در حین دیدار ترامپ با نتانیاهو و محمود عباس، رئیس جمهور آمریکا را همراهی می کرد. پاول به همراه ترامپ در مراسم بازدید از دیوار غربی نیز حضور داشت.

جو هاگین از دیگر اعضای این گروه بود. او که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش معاونت کاخ سفید را برعهده داشت، در این سفر مسئولیت تدارکات را بر عهده داشت.

البته یکی از رفتارهای عجیب ترامپ در قبال السیسی رئیس جمهور مصر انجام شد. او بلافاصله پس از دیدن السیسی گفت: اوه پسر! کفشاشو! عاشق کفشاتم مرد!

از دیگر رفتارهای عجیب ترامپ صدا زدن بنیامین نتانیاهو با نام مخفف بی‌بی بود!

آنیتا دان، استراتژیست دموکرات که سابقه همکاری با باراک اوباما را در کارنامه دارد، در مجموع سفر را بسیار خوب توصیف کرد.

اما حالا سفر دونالد ترامپ به اروپا آغاز شده است. سفری که قرار است نه روز و نیم به طول بیانجامد. ترامپ این سفر را با پرواز به رم آغاز کرده است و تصمیم دارد به پنج کشور اروپایی سفر کند.

مترجم: مجتبی اسماعیلی/تایید کننده:سرلک

کد خبر: 780947

وب گردی

وب گردی