شمخانی: تروریسم در صدر تهدیدهای امنیتی ملی جامعه جهانی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بی تردید هنوز تروریسم در صدر تهدیدهای امنیتی ملی جامعه جهانی است. گرچه توانمندترین گروه تروریستی یعنی داعش طی دو سال اخیر روند رو به اضمحلالی داشته و اکثر مناطق تحت تصرف در عراق و بسیاری از مناطق تحت کنترل در سوریه را از دست داده است، اما این به مفهوم کاهش تهدیدهای تروریستی نیست.

به گزارش ایسکانیوز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در هشتمین نشست امنیت بین المللی در روسیه در جمع هیات های عالی امنیتی از 100 کشور جهان، گفت: آیا اگر سازمان ملل ضعیف ظاهر نمی شد و برخورد درست و قاطعی با مداخله های غیرقانونی نظامی علیه کشورها انجام می شد، جهان امروز در این حد از ناامنی بود؟

شمخانی روز چهارشنبه در سخنان خود با ارزشمند خواندن این نشست که در شهر ته ور تزدیک استان مسکو به میزبانی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه جریان دارد، گفت: گرد هم آمدن مسئولان عالی امنیت ملی کشورها فرصتی است تا پیرامون مهم ترین مسایل و تهدیدهای امنیتی که جهان امروز با آن روبرو است، تبادل نظر کنیم.
وی افزود: بی تردید هنوز تروریسم در صدر تهدیدهای امنیتی ملی جامعه جهانی است. گرچه توانمندترین گروه تروریستی یعنی داعش طی دو سال اخیر روند رو به اضمحلالی داشته و اکثر مناطق تحت تصرف در عراق و بسیاری از مناطق تحت کنترل در سوریه را از دست داده است، اما این به مفهوم کاهش تهدیدهای تروریستی نیست.
شمخانی اظهار کرد: از یک سو، جغرافیای عملیاتی داعش از سوریه و عراق به مناطق جدید تغییر خواهد کرد و از سوی دیگر، ماهیت تهدید از نظامی و تصرف سرزمینی به تهدید امنیتی و تروریستی تبدیل خواهد شد. چه بسا همانطور که داعش زاییده روند تحول القاعده بود، حال با عناوین جدیدی سازمان های تروریستی از درون داعش زاییده شود، اما آنچه قطعی است، تهدید کاهش نمی یابد بلکه شکل، ماهیت و جغرافیای آن دچار تغییر و تحول خواهد شد.
مقام ارشد ایرانی همچنین ادامه داد: تجارب چند ساله اخیر ایران در جنگ با تروریسم در جغرافیای عراق و سوریه، موید این گزاره است که جذب عناصر تروریست و جنگجویان خارجی توسط داعش، ارتباط مستقیمی با موقعیت آن ها در حفظ مناطق تحت تصرف، پیشروی یا از دست دادن اراضی دارد. به این مفهوم که هرگاه داعش موفق به پیشروی و تصرف مناطق بیشتری می شد، سیل عناصر جدیدی از تروریست ها برای پیوستن به داعش شکل می گرفت و در مقابل هرگاه تغییرات به زیان داعش رقم می خورد، روند جذب کاهش یا متوقف می شد که این تجربه به ما آموخت، اسطوره سازی از قدرت تروریستی داعش باید زودتر شکسته شود.
شمخانی تاکید کرد: قطعاً تمامی همکاران با این نظر موافقند که روش مقابله با یک تشکیلات تروریستی متفاوت از شیوه رویارویی با تفکرات این پدیده است. ریشه کنی تفکر تروریسم مستلزم از بین بردن زمینه های آن و اصلاح تفکرات انحرافی و افراطی است. از یک سو، باید کانون های تولید، ترویج و نشر تفکرات تروریستی را نشانه بگیریم و بخشکانیم و از سوی دیگر، زمینه ها و عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی اقشار و طوایف آسیب پذیر که جامعه مستعدی برای جذب عوامل تروریست هستند را درمان کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: راه بازگشت و اصلاح عناصر فریب خورده تروریسم را ایجاد و تقویت کنیم. بی شک هر کدام از ما تجارب تلخ و شیرینی از مبارزه با تروریست ها در سرزمین های مان داریم که می توانیم آن را به اشتراک بگذاریم و از آن متناسب با شرایط داخلی هر کشور درس بگیریم. اما آنچه مهمتر است، رسیدن به یک درک مشترک، سیاست صحیح، جامع و همکاری همگانی با پدیده تروریسم است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: این پرسش را مطرح می کنم که داعش چگونه به سامانه های پیشرفته ارتباطی، سلاح های پیشرفته نظامی و کشتار جمعی دست یافته است؟ پاسخ این پرسش دشوار نیست، قطعا این جنگ افزارها در اختیار دولت ها است و لذا آنچه مهم دیده می شود، نحوه انتقال آن به تروریست ها است که می تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد.
وی افزود: یا باید بپذیریم که برخی کشورها با رفتار دوگانه و چندگانه در مناسبات آشکار و پنهان با جریان های تروریستی هستند و رسماً با واگذاری چنین تجهیزاتی، تروریست ها را تقویت می کنند یا اینکه جنگ افزارها در اختیار برخی مسلحین خودساخته تحت عنوان معارض معتدل قرار می گیرد و سپس داعش غیرمستقیم سلاح ها را می گیرد.
شمخانی ادامه داد: هر یک از این گزینه ها درست باشد، تغییری در نتیجه نمی دهد و این حقیقت تلخ است که در بسیاری از موارد جنگ افزارهایی که توسط داعش، جبهه النصره و جریان های تروریستی وابسته استفاده می شود، از سلاح های در اختیار ارتش سوریه و عراق پیشرفته تر است.
وی در ادامه تاکید کرد: برای همه ما بدیهی است که یک سازمان تروریستی بدون حمایت خارجی نمی تواند برای مدتی طولانی دوام و حیات داشته باشد، زیرا به منابع تغذیه مالی، تجهیزاتی و تسلیحاتی نیاز دارد. مسیر امن تردد و جذب نیرو می خواهد و نیازمند شبکه های ارتباطاتی و تبلیغاتی است که متاسفانه برخی دولت ها مستقیم یا از طریق سازمان های پوششی چنین نیازهای گروههای تروریستی را تامین می کنند.
مقام بلندپایه ایرانی همچنین گفت: تمامی کشورها در اعلام مواضع خود را به رعایت اصول شناخته شده نظام بین الملل مانند احترام به استقلال و حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرزهای شناخته شده، مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر، پرهیز از تهدید و توسل به زور، مخالفت با استفاده از سرزمین خود برای هر گونه اقدام خصمانه توسط افراد، گروهها و کشورها علیه طرف دیگر پایبند می دانند، اما صحنه میدانی حکایت دیگری را روایت می کند و این اصول شناخته شده به راحتی زیر پا قرار می گیرد و واکنش متناسب بین المللی نیز دیده نمی شود.
شمخانی در باره همکاری های ضدتروریستی منطقه ای تهران و مسکو نیز اظهار کرد: مستشاری نظامی ایران به عراق برای مبارزه با تروریسم به درخواست بغداد صورت گرفت. همچنین همکاری مشترک جمهوری اسلامی و ارتش روسیه در مبارزه با تروریست ها در سوریه به خواسته دمشق شکل گرفته است که نتیجه آن وارد شدن خسارت سنگین به تروریست ها، جدا شدن صف مسلحین سوری از گروههای تروریستی و برقراری آتش بس با آنها بوده و این روند ادامه دارد.
وی گفت: ولی آیا مداخله و تجاوز نظامی به شمال عراق یا اشغال شمال، شرق و جنوب سوریه با زیرپا گذاشتن اصول شناخته شده نظام بین الملل و با وجود مخالفت دولت های ملی این کشورها، کمک به مبارزه با تروریست ها یا توسعه و تقویت تروریسم با تضعیف حاکمیت ملی این کشورها است؟
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به همتایان خود وشرکت کنندگان در نشست امنیتی گفت: نتایج تجاوز آمریکا و برخی همپیمانانش به افغانستان، عراق، لیبی و اخیراً هم به یمن و سوریه، در معرض قضاوت شما مسئولان عالی امنیتی است. آیا اگر سازمان ملل برای حل بحران های منطقه، ضعیف ظاهر نمی شد و برخورد درست و قاطعی با این مداخله های غیرقانونی نظامی انجام می شد، جهان کنونی در این حد از ناامنی بود و آیا وقت آن نرسیده که به این سیاست های شکست خورده و خطرناک پایان داده شود؟
شمخانی ادامه داد: اگر در سرکوب تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، افغانستان و یمن تعلل شود و ریشه کنی صورت نگیرد، این غده سرطانی به زودی مناطق گسترده تری را با خطر مواجه می کند. اگر راه حل سیاسی برای بحران های منطقه دنبال نشود، بر طبل جنگ کوبیده شود، حاکمیت های ملی تضعیف شود و خلأ حاکمیتی صورت گیرد، بسترهای مناسبی برای فراخوانی هسته های خفته تروریستی به این مناطق شکل می گیرد. اگر محدودیت های جدی برای دسترسی تروریست ها به فضای سایبری نیز ایجاد نشود، شبکه تبلیغاتی و عملیاتی تروریست ها، پیشگام سوء استفاده از این عرصه خواهد بود.
وی همچنین گفت: بزرگترین مسئولیت ما، برقراری صلح و امنیت با پیشگیری و مقابله علیه هر نوع تهدیدی است که جان انسان ها، امنیت و ثبات کشورها را نشانه رفته است. همانطور که باید با تروریست ها بجنگیم، درقبال نجات افراد گرفتار در دام ایدئولوژی شیطانی تروریست ها نیز مسئولیت داریم. لازمه پیروزی ما بر تفکر افراط گری، خشونت و تروریسم، پیروزی اخلاقی و ارزشی در این جنگ است. تفکر تروریستی استفاده از هر وسیله، ابزار و روشی را برای دسترسی به اهداف توجیه می کند، اما راه حق و انسانیت چنین مجوزی را نمی دهد.
مقام بلندپایه ایرانی همچنین در پایان سخنان خود اظهار کرد: آنچه امروز در سیاست بغداد برای آزادسازی موصل مشاهده می شود، رعایت اصل حداقل خسارت ممکن برای غیرنظامیان و نه سرعت عملیات است، یا در برنامه دولت سوریه در حلب دیده شد که اصل، واداشتن مسلحین به آتش بس و نه گرفتن تلفات بیشتر است که نمونه هایی از حاکمیت ارزش های انسانی و دینی در مسیر مبارزه با تروریسم بشمار می رود.
محورهای این نشست سه روزه، امنیت اطلاعاتی و سایبری، بررسی تهدیدها و چالش های منطقه ای و جهانی، مقابله با پدیده های بحران ساز در این زمینه ها و شکل گیری راهکارهای مقابله با آنها از جمله در قالب همگرایی کشورها و اجرای سیاست های مشترک است.
شمخانی که دیروز در راس یک هیات وارد مسکو شد با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز دیدار و گفت وگو کرد و طرفین در این نشست که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اجرای توافق های امنیتی بین دو کشور را ضروری خواندند.
همکاری های جاری دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، ضرورت تداوم رایزنی های مشترک، تبادل اطلاعات در سطح دستگاههای امنیتی، سیاسی و نظامی به منظور افزایش تاثیرگذاری برنامه های مقابله با تروریسم در سوریه، عراق و سایر مناطق درگیر بحران های امنیتی در منطقه از محورهای دیدار شمخانی و پاتروشف بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با رئیسان هیات های چند کشور حاضر در نشست امنیتی بویژه هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران با محور پیشبرد ابتکارهای مشترک سیاسی، نظامی دیدار و مذاکره می کند.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 781052

وب گردی

وب گردی