رحیم پور: عربستان دچار اشتباه محاسباتی نشود

معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که چنانچه عربستان دچار هر نوع خطای محاسباتی در بعد نظامی شود، دنیا را با بحرانی جدی در زمینه انرژی مواجه خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم رحیم پور که در پکن بسر می برد، این سخنان را عصر چهارشنبه در محل آکادمی علوم اجتماعی چین و در جمع اندیشمندان و نخبگان چین و این مرکز بزرگ تحقیقاتی عنوان کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان به سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و امضای تفاهم نامه هنگفت نظامی میان دو کشور اشاره کرد و آن را نتیجه سیاست های نادرست و وابستگی بیش از حد ریاض به واشنگتن دانست.

وی گفت که ریاض برای حفظ امنیت خود و کمک گرفتن از آمریکا مجبور به باج دادن به این کشور شده است و چنانچه بخواهد در روندی که در پیش گرفته، دچار اشتباه شود بدون شک انرژی جهان را با چالش های اساسی مواجه خواهد ساخت.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان یادآور شد: بدون شک ترامپ نباید فراموش کند که حادثه 11 سپتامبر توسط چه کشور و چه گروههای طراحی و اجرا شده است. او باید به یاد آورد که این حادثه را چه کسانی رقم زده اند.

وی در همین رابطه به برقراری رابطه میان چین و آمریکا اشاره کرد و گفت: پکن در طول سه دهه روابط خود با واشنگتن مسیری را طی کرده که کاملا با روش ریاض متفاوت است و ثابت کرد که اهل باج دادن نیست و معامله برد - برد برای او در اولویت نخست قرار دارد.

رحیم پور به سیاست های چین در حوزه تروریسم نیز پرداخت و گفت: دیدگاههای این کشور در راستای مبارزه با این پدیده شوم با ایران و روسیه بسیار نزدیک است.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به روابط ایران و چین پرداخت و اظهار داشت: این روابط تاریخی است و سابقه آن به جاده ابریشم بر می گردد.

وی اضافه کرد: زمانی که ایران با چین تجارت می کرد، نه ترامپ بود و نه آمریکا؛ لذا کسی نمی تواند دوستی میان ما را از بین ببرد. به همین خاطر دوست داریم روابطی که نیاکان و اجداد ما آن را بنیان نهاده‌اند استمرار دهیم و روابط محکم و راهبردی خودمان را داشته باشیم.

او یادآور شد که در حال حاضر چین شریک اول تجاری ایران است و حجم روابط دو کشور به اندازه کل روابط تهران با کشورهای آسیایی است و مهمتر اینکه سفر سال گذشته «شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران باعث شد روابط دو کشور به سطح راهبردی ارتقا یابد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن اظهار داشت: ما مایلیم روابط دو کشور صرفا تجاری نباشد و به یک رابطه محکم اقتصادی تبدیل شود. به همین خاطر از طرح بزرگ رئیس جمهوری چین با عنوان «یک کمربند - یک جاده» حمایت می کنیم چرا که اعتقاد داریم این طرح یک طرح صرفا تجاری و یک بعدی نیست.

رحیم پور در همین رابطه به موضوع انرژی به عنوان یک بحث اقتصادی و امنیتی چند جانبه اشاره کرد و گفت که همکاری های اقتصادی و پیوندهای قوی اقتصادی می تواند برای همه کشورهای امنیت و ثبات به ارمغان آورد.

«یانگ گانگ» مدیرکل و تحلیگر ارشد انستیتو مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقای آکادمی علوم اجتماعی چین نیز در سخنانی از حضور رحیم پور، علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین و هیات همراه در جمع اندیشمندان و نخبگان این مرکز قدردانی کرد.

او گفت که ایران یکی قابل احترام ترین کشورهای منطقه خاورمیانه است و عاملی که باعث تمایل چین جهت گسترش مراودات با ایران می شود همین موضوع و سابقه روابط تاریخی، فرهنگی و مناسبات دیرینه دوجانبه است.

«یانگ» گفت که بسیاری از اندیشمندان چینی رویکرد ایران در زمینه توسعه را مورد ستایش قرار می دهند و به همین خاطر معتقدم دو کشور در دو حوزه «انرژی» و «اقتصادی و صنعتی» پتانسیل زیادی برای همکاری دارند.

تحلیگر ارشد انستیتو مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقای آکادمی علوم اجتماعی چین یادآور شد که همکاری دو کشور در حوزه انرژی باعث امنیت بیشتر برای پکن می شود و به همین خاطر بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی چین اعتقاد دارند باید یک چارچوب امن همکاری انرژی میان دو کشور ایجاد شود.

او بازار ایران به عنوان یک بازار در خور توجه و با اهمیت در منطقه خاورمیانه نام برد و یادآور شد که چین توجه ویژه ای به آن دارد و زمینه های گسترش همکاریهای دوجانبه بیشتر و وسیع تر را بسیار مساعد می بیند.

همچنین در پایان این نشست نیز تعدادی از شرکت کنندگان با طرح سئوالات مختلف، پاسخ های خود را از معاون وزیر امور خارجه کشورمان دریافت کردند.

رحیم پور به منظور شرکت در جلاس مکانیزم مشورت سیاسی ایران و چین که در سطح معاونین وزارت امور خارجه دو کشور برگزار می شود، صبح امروز در راس هیاتی وارد شهر پکن شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی پیش از ظهر امروز (به وقت محلی) با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار کرد و بر اساس برنامه اعلام شده قرار است فردا (پنجشنبه) با «جان مینگ» معاون آسیای غربی و آفریقای وزیر خارجه چین دیدار و گفت وگو کند.

302/302

کد خبر: 781156

وب گردی

وب گردی