تولید سلول‌های بنیادی انسان در آزمایشگاه برای اولین بار

دانشمندان واحد تحقیقات پزشکی ویل‌کرنل به رهبری شاهین رفیعی دانشمند ایرانی با موفقیت توانستند برای اولین‌بار سلول‌های بنیادی خون‌ساز انسانی را در آزمایشگاه تولید کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دو تیم تحقیقاتی دست به ساخت سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه زده و آنها را بر روی انسان‌ها و موش‌ها آزمایش کردند.

پس از 20 سال تلاش، دانشمندان موفق شدند تا سلول‌های بالغ را به سلول‌های خونی که هم خود و اجزای خون را بازسازی می‌کنند ایجاد کنند.

یک تیم، به رهبری جورج دالی زیست شناس سلول‌های بنیادی از بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست موفق به تولید سلول‌های انسان شدند که مانند سلول‌های بنیادی خون عمل می‌کند.

این تیم از سلول‌های پوست انسان و دیگر سلول‌هایی که از بدن بزرگسالان گرفته شده بود به عنوان ماده پایه استفاده کردند.

با استفاده از یک متد استاندارد، آنها سلول‌ها را برای تولید سلول‌های مشابه برنامه‌ریزی کردند. به سلول‌های بنیادی که بتوانند تکثیر شوند سلول‌های پرتوان اطلاق می‌شود. هر چند تا به حال این سلول‌ها موفق به تولید خون نشده‌اند.

و تیم دوم، به رهبری "شاهین رفیعی" زیست شناس سلول‌های بنیادی ایرانی از کالج پزشکی کورنل ویل در شهر نیویورک، سلول‌های بالغ موش‌ها را به سلول‌های بنیادی خون تبدیل کردند.

این روش پیشگامانه راه را برای انتقال خون هموار کرده و همچنین می‌تواند بیماران مبتلا به اختلالات خونی را با استفاده از سلول‌های خود، به جای تکیه بر پیوند مغز استخوان فرد دیگر درمان کند.

پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی، جایگزینی مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان سالم است تا بیمار بتواند مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی را دریافت کند. اما مشکل این است که بسیاری از بیماران یک اهدا کننده خوب که سلول‌های همسانی با آنها داشته باشد را پیدا نمی‌کنند.

محققان این پژوهش برای اینکه سلول‌های خونی را بوجود بیاورند، سلول‌های دیواره ریه موشها را گرفته و سپس از مجموعه‌ای از چهار پروتئین که قبلا مشخص شده در تشکیل سلول‌های بنیادی خون تاثیر دارند، استفاده کردند.

در یک آزمایش مشخص شد که این سلول‌های بنیادی خون که دوباره برنامه ریزی شده بودند توانایی بازسازی کل سیستم خون موش برای کل طول عمر این حیوان را داشته و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی آنها مفید هستند.

نتایج نشان می‌دهد که این روش به طور موثری می‌تواند سلول‌های رگ‌های خونی را به سلول‌های بنیادی که عملکرد کاملی دارند تبدیل کند.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 781218

وب گردی

وب گردی