دادستان ونزوئلا افسران امنیتی را به استفاده بیش از حد از زور متهم کرد

دادستان ارشد ونزوئلا، افسران امنیتی را به استفاده بیش از حد از زور متهم کرده و استفاده از دادگاه‌های نظامی برای محاکمه معترضان را محکوم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از حدود دو ماه اعتراضات ضد دولتی گسترده با درخواست برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست‌جمهوری به نظر می‌رسد در میان اعضای دولت سوسیالیست نیز اختلافاتی به وجود آمده است.

لویزا اورتگا، دادستان ارشد ونزوئلا در سخنانی موجب شد تا اختلافات او با دولت چپ‌گرای نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا عمیق‌تر شود.

او گفت: ۵۵ تن حین ناآرامی‌ها کشته شده، حدود هزار تن زخمی شده‌اند و ۳۴۶ ساختمان در آتش سوخته و یا حین ناآرامی‌ها در سراسر کشور هدف غارت قرار گرفتند.

به گفته او، تحقیقات نشان می‌دهد یکی از معترضان جوان که اخیرا در اعتراضات کشته شده با گاز اشک‌آور گارد ملی هدف حمله قرار گرفته بود.

دادستان ارشد ونزوئلا گفت: شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سوی مردم ممنوع است.

بیش از نیمی از مجروحان به دلیل اقدامات نیروهای امنیتی راهی بیمارستان شدند. ما خشونت‌های دو طرف را محکوم می‌کنیم.

اندکی پس از سخنان این دادستان ارشد، دفتر او اعلام کرد دو معترض دیگر نیز حین درگیری‌ها کشته شدند که شمار تلفات را به ۵۷ تن رساند.

دادستان ارشد ونزوئلا همچنین اعلام کرد: درباره پرونده هفت تن از معترضان که در دادگاه‌های نظامی در دست رسیدگی است بررسی‌های لازم را انجام خواهد داد و معتقد است که این پرونده‌ها باید در دادگاه‌های غیرنظامی مورد رسیدگی قرار بگیرند.

او گفت: ما شدیدا نگران وضعیت بازداشتی‌ها در دادگاه‌های نظامی هستیم و درخواست داریم تا به آنها دسترسی داشته باشیم.

گروه حقوق بشری پنان فوروم اعلام کرده است ۳۳۸ معترض طی روزهای اخیر روند بررسی پرونده‌هایشان را در دادگاه‌های نظامی پیموده‌اند و همچنان ۱۷۵ تن در بازداشت هستند.

طبق گزارش آنها، در مجموع بیش از ۲۷۰۰ تن از اوایل آوریل بازداشت شدند و همچنان بیش از ۱۱۰۰ تن از آنان در بازداشت به سر می‌برند.

درگیری‌ها همچنان در ونزوئلا ادامه دارد و تا روز چهارشنبه تعدادی از معترضان خیابان‌های اصلی را مسدود کرده و اپوزیسیون این کشور تظاهرات‌های خیابانی را رهبری می‌کند.

دادگاه عالی ونزوئلا به شهرداری کاراکاس دستور داده تا از باز بودن خیابان‌ها اطمینان حاصل کنند و عاملان اغتشاش را تحویل قانون دهند.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 781224

وب گردی

وب گردی