چاووش اوغلو: زمان آن رسیده اتحادیه اروپا درباره ترکیه تصمیم بگیرد

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا حدود شش دهه است که پشت درهای اتحادیه اروپا منتظر مانده و زمان آن فرا رسیده تا آنها تصمیمی اتخاذ کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با آنجلینو آلفانو، همتای ایتالیایی خود در رم، تاکید کرد: عضویت در اتحادیه اروپا همچنان یک هدف استراتژیک برای ترکیه است حتی با وجود اینکه این روند بسیار به تاخیر افتاده است.

او گفت: زمانی که روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حدود ۶۰ سال پیش آغاز شد او هنوز متولد نشده بود.

رییس دستگاه سیاست خارجی ترکیه افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده تا اتحادیه اروپا تصمیمی اتخاذ کند.

او گفت: رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در بروکسل با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد و این نشست‌ها برای روابط آتی ترکیه و اتحادیه اروپا بسیار اهمیت دارد.

چاووش اوغلو، گفت: مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا تنها به عضویت محدود نیست و شامل سایر مسائل از جمله مهاجرت و مبارزه با ترور می‌شود.

او همچنین توافق مهاجرتی را که مارس ۲۰۱۶ میان کشورش با ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به امضا رسید، یادآوری کرد و گفت که در پی آن شمار مهاجران غیرقانونی به سمت اروپا ۹۹ درصد کاهش داشت.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: زمانی که اردوغان قول می‌دهد به آن پایبند می‌ماند. ما هرگز خلف وعده نمی‌کنیم. ما کشور بسیار مهم در مبارزه با ترور هستیم و در سوریه نیز نقش مهمی داریم.

او در ادامه با اشاره به حمله تروریستی اخیر در منچستر که جان ۲۲ تن را گرفت، گفت: این حمله بار دیگر نشان داد که ترور مذهب و یا نژاد نمی‌شناسد. ما بار دیگر خواستار مبارزه مشترک با تروریسم هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص روابط ترکیه و ایتالیا، تاکید کرد: روابط دو کشور تحت تاثیر مهاجرت غیرقانونی قرار دارد و بهای بسیار سنگینی بابت آن داده‌اند.

او گفت: ما برای حل این مشکل همکاری می‌کنیم. امروز تصمیم گرفته‌ایم تا کارگروه مشترکی برای مبارزه با قاچاق انسان تشکیل دهیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا هم تاکید کرد: گفت‌وگوهای مفصلی درباره مبارزه با ترور با چاووش اوغلو داشته است.

او گفت: ترکیه در خط مقدم نبرد با تروریسم است و دو کشور همکاری‌های بیشتری در این حوزه خواهند داشت.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 781246

وب گردی

وب گردی