شاخص بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های سوئد اعلام شد

براساس پژوهش بنیاد همکاری‌های آموزش عالی بین‌المللی سوئد تعداد دانشگاه‌های برتر بین‌المللی این کشور از یک دانشگاه به سه دانشگاه رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، سال گذشته تنها یک دانشگاه از 28 دانشگاه بررسی شده توانست بیشترین امتیاز را برای کسب عنوان"دانشگاه بین‌المللی برتر" و آن دانشگاه اقتصاد استکهلم سوئد بود.

اما در سال 2017 دو دانشگاه دیگر نیز به دانشگاه استکهلم اضافه شدند و توانستند حائز این عنوان شوند. موسسه سلطنتی تکنولوژی KTH استکهلم و دانشگاه تکنولوژی چالمرس (Chalmers) گوتنبرگ دو دانشگاهی بودند که موفق به کسب امتیاز لازم برای دستیابی به عنوان "دانشگاه بین‌المللی برتر" شدند.

بنا بر اعلام این بنیاد، این عنوان تحت تاثیر بررسی شش شاخص به دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد که عبارتند از:

1. پژوهش‌ها: پژوهش و تحقیقات مشترک علمی با دیگر کشورها

2. دانشجویان: میزان دانشجویان ورودی و فارغ‌التحصیلان

3. دانشجویان دکتری: نسبت دانشجویان خارجی حاضر در مقطع دکتری با کل دانشجویان مقطع دکتری

4. آموزش: تعداد دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی

5. تجربه آکادمیک دانشگاه در زمینه بین‌المللی

6. تجربه بین‌المللی دانشگاه در زمینه پرورش رهبران ارشد و نخبگان

آندریاس گوتنبرگ مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی آموزش عالی سوئد گفت: هدف از این رتبه‌بندی حمایت از دانشگاه‌های سوئد در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی‌ آنها است. این باعث خشنودی ما است که اکنون سه دانشگاه ما حائز این عنوان شده‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‌های آتی ما تعداد زیادی دانشگاه بین‌المللی برتر خواهیم داشت.

دانشگاه تکنولوژی چالمرس با آمار 20 درصد، بیشترین نسبت اعضای هیات علمی با مدرک دکتری از دیگر کشورها را دارد و بیش از نیمی از متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در این دانشگاه، مدرک کارشناسی ارشد خود را در کشوری دیگر گرفته‌اند. ضمن اینکه در حال حاضر بالغ بر 60 درصد از دوره‌های آموزشی این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

کشور سوئد فعالیت خود را بر بین‌المللی کردن آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی متمرکز کرده است که مسئولیت این امر بر دوش دولت با مساعدت موسسات آموزش عالی این کشور است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 781262

وب گردی

وب گردی