سما مشوق خوبی برای شرکت در فعالیت های پژوهشی، علمی و فرهنگی است

حدیثه السادات شکرالهی دانش آموز کلاس سوم تجربی دبیرستان دوره دوم دخترانه سما نجف آباد، که با اختراع" هشدار دهنده تغییرات تنفسی" در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان حایز رتبه برتر شد.

به گزارش ایسکانیوز، به سراغ این دانش آموز مخترع رفتیم تا کمی بیشتر با او و طرح برگزیده اش آشنا شویم.

*با معرفی خودتان و طرحتان شروع کنید:
حدیثه السادات شکرالهی دانش آموز کلاس سوم تجربی دبیرستان دوره دوم دخترانه سما نجف آباد هستم.طرح من درباره برای بیماران تنفسی و مبتلا به آسم هست. این افراد ممکن است در زمان خواب و استراحت دچار مشکلات تنفسی بشوند و اگر در زمان وقوع این اختلال از خواب بیدار شوند، مشکلشان برطرف خواهد شد و چنانچه در خواب بمانند، ممکن است منجر به مرگ شان شود. این دستگاه مجهز به هشدار نوری، زنگ هشدار و پیام رسان است. پرستار یا پزشک بیمار می تواند با نصب نرم افزار این دستگاه بر روی گوشی همراه خود دما، رطوبت، و سایر علائم بالینی بیمار را کنترل نماید و زمانی که می خواهد از بیمار فاصله بگیرد از طریق این دستگاه و هشدار های آن که در قالب پیامک به تلفن همراهش ارسال می شود بیمار و علائم حیاتیش را کنترل نماید.


*مزیت این اختراع شما نسبت به دستگاه های مشابه چیست؟
مزیت این دستگاه، قیمت ارزان ، قابل حمل و کم حجم بودنش می باشد.


*نرم افزاری که بر روی تلفن همراه نصب می شود نیز توسط خودت طراحی شده است؟
بله، خودم با راهنمایی های استادم طراحی کردم.

*چگونه توانستید این اختراع را طراحی و پیاده سازی نمایی؟
در مدرسه سما برای ما کلاس های پژوهشی برگزار کردند، در این کلاس ها که با حضور اساتید برجسته دانشگاهی بود، ایده ام طرح شد، سپس توانستم با همکفری و راهنمایی استادم آن را اجرایی نمایم.

*ایده اولیه شکل گیری این اختراع از کجا آمده است؟
همانطور که گفتم ، در سال دوم دبیرستان در کلاس های پژوهش، معلم مربوطه در کلاس توضیحاتی درخصوص جشنواره خوارزمی و اختراع دانش آموزان به ما داد، من هم تصمیم گرفتم بر اساس نیاز جامعه و با هدف کمک به افراد نیازمند و بیماران دست به اختراعی بزنم؛ هرچند در خانواده ما سابقه بیماری آسم و بیماری قلبی وجود دارد که در شکل گیری این ایده در من بی تاثیر نبوده است و با توجه به شیوع این قبیل بیماری ها من در تصمیمم جدی تر شدم.

*در جشنواره های دیگری هم شرکت کردی؟
بله ! در جشنواره خوارزمی در مرحله شهرستان و استان حائز رتبه برتر شدم و به مرحله کشوری راه یافتم.


*برنامه آینده ات:
به فکر ارتقاء طرحم هستم. در تلاشم آن را به صورت بیسیم پیاده سازی نمایم و حتی بیماران در زمان حرکت نیز بتوانند از این وسیله استفاده کنند. البته ناگفته نماند برای ادامه تحصیلم تمایل چندانی به رشته های پزشکی ندارم .

*مسئولان دانشگاه آزاد و سازمان سما پس از بازدید از طرح شما چه گفتند؟
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما از این طرح استقبال کردند و پیشنهاد عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان را دادند تا از طریق باشگاه بتوانم کمک های پژوهشی و مالی دریافت نمایم.

*از چه سالی دانش آموز سما هستید؟
من سال اول ابتدایی در سما بودم، پایه دوم از سما رفتم و مجددا دوران راهنمایی به سما بازگشتم.

*علت این رفتن و بازگشت مجدد چه بود؟
با این تصور که ممکن است مدارس دیگر عملکرد بهتری داشته باشند از سما رفتم اما پس از مدتی با ناراضیتی از آن مدارس، به سما بازگشتم و متوجه شدم که سما فوق العاده است!

*وجه تمایز سما از سایر مدارس چیست؟
سما امکانات بسیار خوبی دارد. در حوزه های مختلف پشتیبانی خوبی از دانش آموزان به عمل می آورد. برای شرکت و حضور دانش آموزان در فعالیت های پژوهشی، علمی، فرهنگی و ورزشی دانش آموزان را ترغیب و پشتیبانی می کند، سما تک بعدی نیست. من تا پایان دوران تحصیلاتم در سما خواهم ماند !

*انتظارات شما از مسئولان سازمان سما چیست؟
تاکنون هر درخواستی در حوزه پژوهشی و درسی داشته ام من را همراهی کرده اند . در ساخت همین اختراعم هزینه های ساخت را به من پرداخت کرده اند و با انتخاب استاد صاحب نظری در این حوزه کمک های شایانی به من کرده اند و من از همه مسئولان مدرسه و سازمان سما قدردان هستم.

گفت و گو : مژده سعادت/انتشار:آخوندی

کد خبر: 781330

وب گردی

وب گردی