برنامه وزارت بهداشت برای تقویت انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در سال 96 تقویت انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی است گفت: این انجمن‌ها می توانند به جذب بیشتر دانشجویان در مجموعه‌های دانشجویی کمک کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر امیر للگانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق اسناد بالادستی وزارت بهداشت، مسئولیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی بر عهده معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت است گفت: مسئولیت امور فرهنگی کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه ها نیز بر عهده معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت است بنابراین ما باید در در دانشگاه های علوم پزشکی شرایطی را فراهم کنیم تا در دانشجویانی که از شهرستان ها وارد دانشگاه می شوند محیط امن، سالم و محیط مناسبی به لحاظ فرهنگی برایشان ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد فضای مناسب فرهنگی به لحاظ اسناد بالادستی از وظایف معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است افزود: این حداقل توقعی است که خانواده ها از ساختار آموزش عالی کشور و وزارت بهداشت دارند که بتوانند شرایط سالم،ایده آل و مناسبی را در فضای فرهنگی دانشگاه ها ایجاد کنند.

للگانی تصریح کرد: مطابق با سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت ما در طول سال برنامه های مختلفی را برای ارتقاء سطح فرهنگی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی پیش بینی کرده‌ایم و مطابق با این ساختار و برنامه، فعالیت های اجرایی خود را پیش می‌بریم که در این زمینه یکی از سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت در سال‌های اخیر در این راستا بوده است که بتوانیم فعالیت و پویایی دانشجویان را در حوزه های فرهنگی بیشتر کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه حضور دانشجویان در برنامه های فرهنگی شورو نشاط بیشتر به فضای دانشگاه ها وارد می کند گفت: این مشارکت امید دانشجویان را بیشتر می کند و موجب افزایش حضورشان می شود و در عین حال که می تواند فضای با نشاطی در دانشگاه‌ها ایجاد کند می تواند بستر مناسبی برای ترویج علم و دانش در دانشگاه باشد.

حضور در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه برای مقابله با بروز آسیب های اجتماعی

وی افزود: هر اندازه حضور دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی بیشتر شود می‌تواند جلوی برخی آسیب های اجتماعی را در دانشگاه‌ها گرفت و با توجه به اینکه در حال حاضر موضوع آسیب های اجتماعی در سطح جامعه و در سطح دانشگاه ها مطرح است، لذا ما باید تلاش کنیم که حضور دانشجویان در فعالیت های اجتماعی فرهنگی و مشارکت آن ها را بیشتر کنیم.

للگانی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی،‌هنری و اجتماعی در سطح دانشگاه ها از فعالیت هایی است که می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی و شور و نشاط در دانشگاه ها شود تصریح کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در قالب ساختار های کانونی که در دانشگاه های علوم پزشکی مطابق با اسناد بالادستی تعریف کرده است فضایی را طی سال های گذشته فراهم کرده که دانشجویان بتوانند در گروه ها،‌ انجمن ها و تشکل ها وکانون های مختلف حضور داشته باشند و بتوانند از آن طریق فعالیت های فرهنگی خود را افزایش دهند.

وی افزود: کانون های فرهنگی امروز در دانشگاه ها شکل گرفته است و مطابق با اسناد بالادستی و آیین نامه ها دانشجویانی که علاقه مند به حوزه فعالیت های اجتماعی ادبی و هنری هستند گرد هم جمع می شوند و مجوز تاسیس کانون خود را از دانشگاه ها دریافت می کنند و حول محوری که مجوز فعالیت گرفته اند فعالیت می کنند.

وجود450کانون فرهنگی و 400 انجمن علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بالغ بر 450کانون فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که محل تجمع دانشجویان حول یک موضوع و یک محور در زمینه مسائل فرهنگی است فعال هستند.

للگانی با بیان اینکه انجمن های علمی همچنین از مجموعه ساختارمند دیگری است که در فضای دانشجویی ایجاد شده اند گفت: انجمن های علمی با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی شکل می گیرند و کسانی که علاقه مندبه فعالیت و پژوهش در زمینه مسائل علمی کار پژوهشی، تحقیقی و علم آموزی هستند، در انجمن های علمی با دریافت مجوز از دانشگاه گرد هم می‌آیند و به صورت گروهی با یک موضوع در موضع مشخص فعالیت خود را شروع می‌کنند و در حال حاضر بالغ بر 400 انجمن علمی امروز در دانشگاه‌ها داریم.

وی با اشاره به حضور تشکل های سیاسی و فرهنگی و نشریات دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: فضای مناسبی برای افرادی که علاقه مندند جذب فعالیت های گروهی دانشجویی بشوند و انجا فعالیت خود را انجام دهند در دانشگاه ها ی علوم پزشکی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال 96 یکی ازسیاست ها و برنامه هایی که داریم این است که انجمن های علمی و کانون های دانشجویی را تقویت کنیم و این ها بتوانند به جذب بیشتر دانشجویان در مجموعه های دانشجویی کمک کنند و طبیعتا در کنار این ساختار کانونی و مجموعه انجمن های علمی برنامه های مختلفی برگزار خواهیم کرد.

للگانی گفت: ما با کمک کانون ها می توانیم بستری ایجاد کنیم تا دانشجویان از ابزار هنر و فرهنگ بتوانند برای انتقال مفاهیم به سایر افراد جامعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: سلامت نیز از مسائل مورد تاکید در حوزه وزارت بهداشت در سال های اخیر بوده و با کمک تشکل‌ها و کانون های دانشجویی می توانیم حضور دانشجویان را در مسائلی با موضوعات فرهنگ سلامت بیشتر کنیم و دانشجویان با موضوعات فرهنگی حضور پیدا کنند و موضوعات و دغدغه های حوزه سلامت را به سایر دانشجویان به کشور انتقال دهند.

آمار آسیب های اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی بالا نیست

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت دانشگاه ها به لحاظ آسیب های اجتماعی وضعیت خوبی است گفت: البته باید حضور دانشجویان در فعالیت های فرهنگی بیشتر شود تا از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری شود.

وی تاکید کرد: آسیب های اجتماعی حتی اگر یک مورد در جایی باشد زیاد است و دلیل این مساله این است که وقتی یک مساله ای در حوزه آسیب های اجتماعی اتفاق می افتد هزار پدیده مختلف را در کنار خود رقم می زند و می تواند به نگاه جامعه و دانشجویان آسیب های جدی وارد کند.

للگانی افزود: به طور کلی آنچه امروز از آمار آسیب های دانشجویان مشاهده می کنیم آمار بالایی در دانشگاه ها نیست ولی باید تلاش کنیم همین مسائل محدودی هم که وجود دارند نیز کنترل شوند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 781348

وب گردی

وب گردی