اوباما : اروپا نباید به خود شک کند

؛رییس جمهور پیشین آمریکا در آلمان تأکید کرد: به رغم تهدیدهایی که این روزها اروپا با آن مواجه است، اروپای یکپارچه، صلح آمیز، کثرت گرا و آزاد، نباید روند شک و تردید به خود را آغاز کند و دستاوردهای چندین دهه ی اخیرِ خود را زیر سؤال ببرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، باراک اوباما در بخشی از سخنرانیِ خود در مراسمی در آلمان که طی آن به وی «جایزه رسانه های آلمان» اعطا شد، گفت:

ما نمی توانیم (نباید) از خود راضی و منفعل باشیم. اکنون دوران امیدهای بزرگ است، اما همچنین دوران خطرات بزرگ به شمار می رود. علاوه بر این، از خود راضی و منفعل بودن، ویژگیِ ملت های بزرگ نیست.

تهدیدات امروز، در برخی از موارد، به شدت و سختیِ تهدیدات قرن گذشته نیست، اما تلاش و تکاپو برای آزادی، امنیت و شرافت انسانی همچنان ادامه دارد.

ما باید همان ظرفیت ها (ی قرن گذشته) را برای سازگاری با شرایط جدید فرا بخوانیم تا بتوانیم خود را برای این دورانِ متغییر در حالی آماده کنیم و خود را با شرایطِ آن وفق دهیم که از آرمان های جاودانه نیز پاسداری کنیم.

ما هنوز هم باید با یکدیگر همکاری کنیم تا امید را جایگزینِ ترس کنیم. اوباما تأکید کرد: همانطور که دکتر مارتین لوتر کینگ (فعال مدنی شهیرِ سیاهپوست آمریکایی در دهه شصت) گفته است قوسِ جهانِ اخلاق، طولانی است، اما (سرانجام) به سمتِ عدالت میل می کند.

اوباما افزود: من به عنوان یک شهروند آمریکایی، به آنچه در این قاره (اروپا) می گذرد علاقه و توجه دارم، زیرا رخدادهای این قاره برای مردم در سراسر جهان، پیامد دارد. اگر اروپای یکپارچه، صلح آمیز، کثرت گرا و دارای بازار آزاد، روند شک و تردید به خود را آغاز کند و دستاوردهای کاملاً واقعی را که طی چندین دهه ی گذشته حاصل شده است، زیر سؤال ببرد، آنگاه ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم پیشرفت هایی که همین اواخر در بسیاری از نقاط جهان شکل گرفته است، ادامه یابد.

اوباما سپس تأکید کرد: من بر این باورم که تاریخ در طرفِ ما است (آینده ی تاریخ به ما تعلق دارد). ما باید آماده ی مخاطره (ریسک) کردن باشیم.

اوباما در ادامه ی این سخنرانی، ضمن تعریف و تمجیدِ فراوان از آنگلا مرکل، اضافه کرد: من قبلا به عنوان رییس جمهور آمریکا، شش بار از آلمان دیدن کردم که همه آن سفرها در خلال صدراعظمی آنگلا مرکل بود و ما نه تنها با یکدیگر همکاری های مستمر داشتیم، بلکه در این دوران به دوستانِ خوبی برای یکدیگر تبدیل شدیم. من دلم برای دورانِ همکاری با وی تنگ می شود. البته باید اذعان کنم که دلم برای پنج - شش اجلاسی که باید هر ساله در آن شرکت می کردیم، اصلاً تنگ نمی شود.

306

کد خبر: 781391

وب گردی

وب گردی