راه‌اندازی شاخه دانشجویی انجمن روانشناسی مثبت‌ در دانشگاه اراک

نماینده انجمن روانشناسی آمریکا شاخه روانشناسی مثبت‌ به تازگی در تمام دانشگاه‌های ایران، به تازگی انجمن روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی را در دانشگاه اراک راه‌اندازی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، "علیرضا معماریان" در خصوص این انجمن گفت: در حقیقت روانشناسی مثبت جدیدترین شاخه در علم روانشناسی در دنیاست و حدود 17 سال پیش توسط یک پروفسور روانشناس تحت عنوان دانش روانشناسی مثبت در دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شد.

وی با بیان اینکه ایران دارای آموزه‌های غنی فرهنگی و مذهبی است و مفاهیم مثبت را در مسائل انسانی یا در مسائل انسان با اطرافش مورد توجه قرار می‌دهد، تصریح کرد: این دانش در حقیقت تمام مفاهیم مرتبط با مفاهیم مثبت همچون مهربانی، گذشت، عفو، بخشش، استقامت، صبر، توکل و... که ما در مسائل فرهنگی و مذهبی خود نیز به صورت غنی از آن برخورداریم، به صورت علمی بررسی می‌کند.

رئیس انجمن جهانی روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی اظهار کرد: اینکه چگونه می‌توانیم زندگی بهتری داشته یا شادتر باشیم، احساس خوشبختی کنیم، یا چگونه می‌توانیم با دنیای اطراف‌مان راحت‌تر کنار بیاییم و ... همگی در قالب روانشناسی مثبت علمی قابل بحث است.

وی افزود: از آنجاکه ممکن است در ایران فعالیت‌های روانشناسی در این زمینه از سوی دانشجویان و محققان به صورت بسیار پراکنده صورت گیرد، توسعه انجمن روانشناسی مثبت در شاخه دانشجویی را در ایران آغاز کردیم و برای این مهم جایی بهتر از دانشگاه را نیافتیم. در این راستا در دانشگاه اراک با همکاری مسئولان و اساتید روانشناس، دبیر انجمن علمی روانشناسی این دانشگاه و شورای فرهنگی دانشگاه، ایجاد این انجمن علمی و رسمی به تصویب رسید.

معماریان با بیان اینکه اولین اقدام علمی در زمینه روانشناسی مثبت در کشور را توانستیم به صورت راه‌اندازی یک تشکل منسجم ترتیب دهیم کرد، افزود: امید است این مهم را به سراسر ایران تسری دهیم تا شاهد همکاری علاقمندان به این حوزه در راستای جلوگیری از بروز بزهکاری‌ها، افزایش آمار طلاق، اعتیاد جوانان و برخورداری از جامعه‌ای سالم و تداوم سازندگی باشیم .

وی گفت: انجمن جهانی روانشناسی آمریکا معتبرترین انجمن و نهاد علمی جهانی است و صاحبنظران و متخصصان امر عضو این انجمن، بسیاری از مسائل که به دنیای روانشناسی مرتبط است را به صورت علمی و دقیق بررسی کرده و طبقه‌بندی‌های اختلالات روانشناسی را انجام می‌دهند.

معماریان گفت: در انجمن مذکور بسیاری از روانشناسان صاحب‌نام جهان عضو هستند. این انجمن دارای شاخه‌های متعددی است که یکی از آنها تحت عنوان روانشناسی مثبت در این انجمن ایجاد شده و روانشناسان مثبت‌نگر وابسته به این انجمن در آن عضو هستند.

وی بیان کرد:‌ از نظر علمی جدیدترین مفاهیم علمی روانشناسی دنیا در این انجمن مطرح می‌شود و یکی از اهداف ما این است که با برقراری تعامل دو جانبه این مفاهیم را به شکل متناسب با فرهنگ بومی به کشورمان منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که وقتی صحبت از علوم انسانی می‌شود باید به مسئله بومی‌سازی آن فکر کنیم یعنی وقتی می‌خواهیم دانش علوم انسانی بالاخص مسائل مربوط به روانشناسی را از کشورهای غربی به ایران بیاوریم باید از کمک روانشناسان بومی کشور که با مفاهیم مذهبی و فرهنگی داخل کشور آشنا هستند بهره گرفته و بسیار دقت کنیم که مفاهیم را براساس اعتقادات مردم ایران و احترام به فرهنگ کشور استاندارد کنیم.

رئیس انجمن جهانی روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی گفت: ما هیچگاه آنچه که در کشورهای غربی مطرح می‌شود را به داخل کشور نمی‌آوریم بلکه در خصوص موارد مختلف به عنوان روانشناسان ایرانی نظر داده و در صورت لزوم مورد را اصلاح و سپس به جامعه معرفی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم که باید همه روانشناسان کشور به آن توجه ‌کنند این است که نقش بومی‌سازی فرهنگی در علم روانشناسی بسیار مهم است و هنگام ورود داده‌ها و اطلاعات غربی به کشور باید به مسائل فرهنگی دقت بسیاری داشته باشیم.

معماریان در خصوص اعضای انجمن بیان کرد: تمام دانشمندان علاقمند به دانش روانشناسی مثبت می‌توانند عضو سیپا (sippa) یا همان انجمن جهانی روانشناسی مثبت، شاخه دانشجویی شوند.

وی اظهار کرد: این انجمن در سراسر دنیا عضو دارد، اما متاسفانه تعداد اعضای ایرانی آن بسیار کم است. باید سعی کنیم دانشجویان مستعد ایرانی را به این شبکه متصل کنیم تا سخنان دانشجویان ایرانی در کنگره‌های جهانی بیان و شنیده شود. با دنبال کردن این اهداف می‌توان تحقیقات انجام شده داخلی را به گوش دنیا رساند.

معماریان افزود: ما در سطح دنیا حرف‌هایی برای گفتن داریم و مفاهیم مذهبی و فرهنگی‌مان بسیار غنی بوده و دارای سابقه طولانی است، از این رو قصد داریم آنها را در مجامع علمی بازگو کنیم.

وی ادامه داد: دفتر انجمن علمی روانشناسی مثبت در دانشگاه اراک راه‌اندازی شده است و ما از دانشگاه‌های دیگر جهت عضویت در این انجمن استقبال می‌کنیم و از طریق این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر متصل می‌شویم، از این رو از همه علاقمندان دعوت می‌شود که با حضور خود کمک کنند که فعالیت‌های متحد و واحدی را در این حوزه داشته باشیم.

معماریان گفت: با اتحاد روانشناسان می‌توان بر روی پروژه‌های ملی کشور کار کرد و روانشناسی مثبت را از دانشگاه‌ها به متن جامعه انتقال داد، بنابراین از همه دانشگاه‌ها برای گسترش این هدف استقبال می‌کنیم.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 781537

وب گردی

وب گردی