ملتی از تبار نوح

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان، کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم مرز است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،نام بومی این کشور در زبان ارمنی‌«هایک» است که در سده‌های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان (به معنای سرزمین) به‌هایاستان تغییر یافت. این نام به طور سنتی از نام‌هایک، بنیانگذار ملت ارمنی و نتیجه نوح پیامبر گرفته شده است که بر اساس نوشته موسس خورناتسی، تاریخ‌نویس ارمنی، در سال 2492 قبل از میلاد بل، پادشاه بابل را شکست داد و ملت ارمنی را در منطقه آیرارات بنیان گذاشت. زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است.

دینی کهن در دیار ارامنه: اسلام در ارمنستان یکی از کهن‌‌ترین ادیان در این کشور است که ورود آن به زمانی بازمی گردد که این کشور بخشی از خاک ایران پهناور دوران ساسانیان بود که پس از حمله اعراب به ایران، این منطقه نیز تحت تاثیر این حمله قرار گرفت. بعدها در قرن یازدهم و دوازدهم با حملات حکومت سلجوقیان و لشکرکشی مسلمانان ترک و عرب به ارمنستان، گروهی از ارامنه مسلمان شدند و دین اسلام در این کشور گسترش یافت.

مساجدی از قرون وسطی و دنیای مدرن: امروزه بیشتر مسلمانان ارمنستان را ایرانیان و ایزدیان که از تبار کرد هستند، تشکیل می‌دهند. جمعیت آنها از سوی مرکز تحقیقاتی پیو حدود 40 هزار نفر تخمین زده است. بیشتر مسلمانان ارمنستان در شهر ایروان زندگی می‌کنند و مساجد متعددی دارند که ساخت برخی از آنها به قرون وسطی برمی گردد. هشت مسجد از مساجد موجود در ایروان به شیعیان ایروان تعلق دارد. از این مساجد می‌توان به مسجد کبود ایروان، عباس میرزا، محمدخان، زالی خان، نوروز علی بیگ و... اشاره کرد. مدتی است فعالیت‌های مذهبی مسجد کبود ایروان متوقف شده و از آن به عنوان موزه تاریخ ایروان استفاده می‌شود.

تلاش برای معرفی اسلام: مسلمانان ارمنستان در زمینه معرفی دین اسلام و تمام جنبه‌های آن بسیار تلاش می‌کنند. آنها برای اولین بار در سال 1910، قرآن را به زبان ارمنی از نسخه عربی ترجمه و دو سال بعد نیز از نسخه فرانسوی آن به ارمنی ترجمه و چاپ کردند. هر دو قرآن ترجمه شده، به گویش ارمنی غربی بود؛ اما در سال 2007، با کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت ارمنستان، قرآن به گویش ارمنی شرقی نیز ترجمه و در هزار نسخه چاپ شد و در اختیار ارمنی زبانان قرار گرفت. مساجد موجود در ارمنستان هم بیکار نمانده‌اند و به آموزش جوانان مسلمان و همچنین آگاه کردن افراد از ادیان دیگر در خصوص اسلام می‌پردازند و برنامه‌های مذهبی خود را به طور مرتب اجرا می‌کنند.

مهمانی خدا در ارمنستان: مسلمانان ارمنستان برای ماه رمضان ارزش بسیاری قائل هستند و هر روز هنگام افطار در مساجد جمع شده و پس از افطار به سخنرانی امامشان گوش می‌دهند. آنها در روزهای ماه رمضان بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک می‌شوند و احساس همبستگی می‌کنند. هنگام عید فطر نیز سه روز جشن می‌گیرند. روز اول عید به مساجد می‌روند و نماز عید را کنار یکدیگر می‌خوانند و سپس به دیدن اقوام خود می‌روند. آنها در این روزها با درست کردن خوراکی و بویژه شیرینی‌های خوشمزه از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. درضمن هرگز فقرا را از یاد نمی‌برند و حتی به نیازمندان از ادیان دیگر هم کمک می‌کنند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 781664

وب گردی

وب گردی