ابراهیم جعفری: حقایق زیادی وجود دارد که ما را با ایران یکی می‌کند

وزیر خارجه عراق ضمن اعلام اینکه بغداد به هیچ کشوری اجازه ایجاد پایگاه نظامی در خاک این کشور را نمی‌دهد، گفت عراق و ایران منافع مشترکی دارند.

به گزارش ایسکانیوز ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، در مصاحبه با شبکه «آ‌ب‌ث» اسپانیا گفت: «ما از حجم حمایت نظامی اسپانیا خرسندیم، به فرصت‌هایی برای حمایت لجستیک و پشتیبانی هوایی نیاز داریم، اما یک خط قرمز داریم: نمیتوانیم اجازه دهیم پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک ما ایجاد شوند.»

وی گفت اسپانیا مرحله مهمی از توسعه دموکراتیک خود را سپری می‌کند اقتصاد خوبی دارد و مواضع سیاسی مثبتی در قبال عراق دارد.

مجری پرسید سوال کرد: آیا ارتباطی میان حمله اخیر منچستر با اتفاقات عراق وجود دارد؟ آیا نوعی عقب‌نشینی داعش از عراق و سوریه وجود دارد؟

جعفری گفت: «برای داعش تفاوتی میان یک زن یا کودک در عراق یا آلمان وجود ندارد. تروریست‌های داعش بی رحم هستند. جنایات آن‌ها علیه غیرنظامیان در عراق پیام‌آور وحشی‌گری آنها علیه جهان است. همکاری همه جامعه بین‌الملل برای مقابله با داعش ضروری است.»

وی در پاسخ به این سوال که «تاثیر روی کار آمدن ترامپ بر منطقه چیست؟» گفت: «انتخاب او یک مسئله داخلی است. اولین سخنان او، واکنش در پی داشت. برای مثال 7 کشور را تروریست خواند و یکی از آن‌ها عراق بود. ما برای آمریکا و برای جامعه جهانی روشن کرده‌ایم که عراق نمیتواند در طبقه‌بندی تروریست‌ها قرار بگیرد؛ بلکه قربانی تروریسم است و با آن مقابله می‌کند.»

وزیر خارجه در پایان این مصاحبه، در پاسخ به پرسشی درباره روابط این کشور با ایران، گفت: «حقایق زیادی وجود دارد که ما را با ایران یکی می‌کند، 1400 کیلومتر مرز مشترک، منافع و تهدیدات مشترک. تهران تاکنون حتی به یک نقطه از عراق حمله نکرده است، عراق وارد سیاست‌های محوری یک کشور علیه کشور دیگری نمی‌شود.»

303/300

کد خبر: 781760

وب گردی

وب گردی