هشدار کارشناسان درباره خطر پسماندهای هسته‌ای برای آمریکا

کارشناسان هشدار می‌دهند، عدم ‌تمایل مقام‌های فدرال آمریکا برای اینکه مسوولان راکتورهای هسته‌ای را وادار کنند که پنج میلیارد دلار برای ارتقای امنیت میله‌های سوختی ذخیره شده در زیرزمین هزینه کنند، ایالات متحده را با یک فاجعه بالقوه تهدید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، کارشناسان هسته‌ای در مطلبی برای ژورنال "ساینس" نوشتند، کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای شدیدا خطر و آلودگی احتمالی آتش‌سوزی پسماندهای هسته‌ای را که ممکن است با یک زلزله و یا حمله برنامه‌ریزی شده صورت بگیرد، کم اهمیت جلوه می‌دهد.

کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای سال ۲۰۱۴ از احتمال وقوع فاجعه‌ای خبر داد که به علت وجود پسماندهای رادیواکتیو در استخرهای ذخیره‌سازی در مناطق دوردست بود.

در ایالات متحده آمریکا پسماندهای هسته‌ای که از چرخه سوخت در نیروگاه هسته‌ای و یا تولید سلاح هسته‌ای تولید شده ‌است، در استخرهای ویژه جهت ذخیره‌سازی موقت و نیز در صحراهای‌های جنوب غرب ایالات متحده همانند لایه‌های عمیق نمکی در نیو مکزیکو دفن می‌شوند.

بزرگترین پروژه محل دفن عمیق زباله‌های هسته‌ای سطح بالای جهان که در کوه یاکا در ایالت نوادا مدت‌ها در حال ساخت بوده است، کماکان دچار مشکلات متعدد مدیریتی، قانونی و دولتی است.

در اروپا بیشتر زباله‌های هسته‌ای را در نیروگاه‌ها نگهداری می‌کنند. انگلستان و فرانسه نیز با ایجاد مراکز بازفرآوری مواد هسته‌ای، به دنبال استفاده مجدد از مواد هسته‌ای هستند.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 781768

وب گردی

وب گردی