۳۰۰هزار تن خرما خوراک گاو و گوسفند می‌شود

دبیر انجمن خرمای ایران از تولید ۴۰۰ هزار تن خرمای مازاد بر نیاز مصرف داخلی در کشور خبرداد و گفت: از این میزان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن صادر می‌شود و بقیه مصرف خوراک دام می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی اصغر موسوی با اشاره به اینکه خرمای ایرانی از بهترین و با کیفیت‌ترین خرما در دنیاست، افزود: از مجموع 480 نوع خرما در جهان 400 نوع خرما در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید خرما در کشور یک میلیون تن و مصرف داخلی 6000 هزار تن است، اظهار داشت: از مجموع تولید 400 هزار تن مازاد بر نیاز مصرف داخلی است.
دبیرکل انجمن خرمای ایران گفت: خرما از محصولات کشاورزی ارزشمند ایران است که نه تن‌ها در تغذیه مردمان مناطق خرماخیز نقش موثری دارد بلکه در بازارهای جهانی نیز خریداران فراوانی را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه با اشاره به این جمله که کشورهای آمریکا شمالی، اروپایی، روسیه، امارات و کشورهای همسایه از بازارهای صادراتی خرمای ایرانی هستند، افزود: بیشترین میزان خرمای ایران به کشورهای روسیه و امارات صادر می‌شود.
موسوی اظهار داشت: خرما علاوه بر نقش تغذیه‌ای و درآمدی که براستان‌های جنوبی کشور دارد به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود و صادرات این کالا دارای قدمت طولانی است.
وی با اشاره به «افت شدید قیمت خرما در فصل برداشت» اظهار داشت: سال گذشته بهترین خرما (مضافتی بم) در کشور یک هزار و 500 تا دو هزار تومان از کشاورزان خریداری شده است.
دبیرکل انجمن خرمای ایران با اشاره به اینکه در بازار همان خرما به وسیله دلالان با قیمت 200 هزار تومان به مردم فروخته می‌شود، افزود: با وجود سختی‌های فراوان کار کشاورزی به جای اینکه بیشترین سود کار به کشاورزان زحمتکش برسد این دلالان و واسطه‌ها هستند که بیشترین سود را می‌برند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه خرما از محصولات کشاورزی مهم در ایران است، یادآور شد: این محصول از اهمیت بسیار زیادی در حوزه‌های درآمدی، اشتغال زایی ارزآوری و ... برخوردار است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 781822

وب گردی

وب گردی