تجمع گلخانه‌داران هشتگردی مقابل آبفای البرز/ مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی روی زمین ماند

نماینده گلخانه داران معترض هشتگردی با بیان اینکه هم اکنون کشاورزان در اعتراض به عدم تامین منابع آبی مورد نیاز مقابل آبفای البرز تجمع کرده‌اند گفت: در صورت تداوم بی توجهی مسئولان استان خساراتهای سنگین مالی به گلخانه‌داران هشتگردی وارد می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ ولید اتحادی نماینده گلخانه داران هشتگردی با اشاره به تجمع عصر امروز تعدادی از گلخانه‌داران هشتگردی مقابل اداره آب منطقه‌ای استان البرز گفت: متاسفانه با وجود مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی در خصوص حمایت از گلخانه‌داران هشتگردی و تامین منابع آبی مورد نیاز هیچ گونه منبع آبی برای ادامه حیات این گلخانه‌ها ایجاد نشده و ادامه این روند در چند روز آینده باعث ایجاد خسارتهای سنگین چند ده میلیونی به کشاورزان و گلخانه‌داران می‌شود.

نماینده گلخانه داران هشتگردی با بیان اینکه شهرک گلخانه‌ای هشتگرد در سال 1382 تاسیس شده و آب مورد نیاز آن از طریق چاههای اطراف تامین می‌شده است گفت: بعد از راه اندازی شهرک، شرکت عمران البرز مسئول تحویل زیر ساختهایی مثل آب، برق، گاز به دستگاههای اجرایی بوده است. در همین حال مسئولیت تامین آب به اداره آبفا محول شده است. در آن زمان کشاورزان و گلخانه دارن با استفاده از منابع آبی موجود در چاهها و استخرها آب مورد نیاز خود را تامین میکردند. بعد از دو سال آبفا مدعی شد دیگر از این طریق کشاورزان و گلخانه دارن نباید تامین شود.

وی ادامه داد: در این بین از روشهای جانبی دیگری برای تامین آب مورد نیاز برای زمینهای کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده شد، مثلا استفاده از منابع آبی تسویه خانه فاضلاب که دستگاههای مانند محیط زیست به این روش ایراد قانونی وارد کردند و عملا این روش هم مدت زیادی به کار گرفته نشد. به هر حال تصاویر تمام استخرها و چاههای گلخانه‌دارن هم شاهد این مدعاست که منابع آبی گلخانه‌داران به شدت دچار مشکل شده است.

مهندس اتحادی به سنگ اندازی دیگر سازمان آب منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: متاسفانه اداره آب منطقه‌ای اجازه استفاده از منابع آبی زمینهای کشاورزی اطراف را هم به گلخانه ‌داران نمی‌دهد، به هر حال ما تابع قانون هستیم اما خواست و مطالبه ما این است که دستگاههای اجرایی به قوانین مصوب شورای اقتصاد توجه کنند چرا که در غیر این صورت تمام زیر ساختهای ایجاد شده در منطقه از بین خواهد رفت. اگر سری یه گلخانه‌های کشاورزان هشتگردی بزنید همه چیز گویای آن است به زودی و با تداوم وضعیت بی آبی موجود تمام محصولات گلخانه دارن از بین خواهد رفت.

به گفته این گلخانه‌دار هشتگردی، از سال 87 به این سو کشاورزان با استفاده از آب تانکری با صرف هزینه 20 برابری اقدام به تامین آب مورد نیاز خود کرده اند. بر این اساس آب تانکری با هزینه یک دوره ای 40 میلیون تومانی برای گلخانه‌ها تامین میشود این درحالی است که آب معمولی با قیمت 2الی 3 میلیون تومان برای یک دوره تامین می‌شود.

اتحادی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده در شورای اقتصاد مقاومتی استان برای ادامه حیات و فعالیت گلخانه داران مصوب شد آب با حجم 20 لیتر در ثانیه در اختیار کشاورزان قرار گیرد اما شرکت آب منطقه‌ای هشتگرد مدعی شده است چنین امکانی وجود ندارد و عملا مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی روی زمین مانده است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: آرش محمدی

402

کد خبر: 781850

وب گردی

وب گردی