امتحان بدون اضطراب؟!/ نمره 20 بدون استرس

"خوانده بودم ولی سر جلسه امتحان یادم رفت" این جمله را هر دانش آموزی در دوران تحصیل خود حداقل یک بار استفاده کرده است و یا حداقل از همکلاسی خود شنیده است.

به گزارش ایسکانیوز، استرس و اضطراب یکی از واژه های آشنایی است که بعد از مفهوم آزمون، امتحان، کنکور و کلماتی از این دست به ذهن متبادر می شود. در مقابل کسانی که استرس را عاملی برای فراموشی و به یاد نیاوردن مطالبی که پیش از این خوانده شده است می دانند، عده استرس را امری مفید می دانند و معتقدند مقداری استرس برای یادگیری لازم است.

بر کسی پوشیده نیست که استرس امری نامطلوب است و آنچه شاید برای درس خواندن مفید باشد، هیجان و انگیزه ای است که نامش به اشتباه استرس گذاشته شده است. استرس بی شک علاوه بر تاثیرات کوتاه مدت در مقاطع مهمی مثل آزمون ها، تاثیرات مخرب بلند مدت و عمیقی بر روح و جسم انسان نیز خواهد داشت.

استرس عبارت است از واکنش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی که در نتیجه‌ تغییرات و نیاز‌های زندگی فرد، تجربه می‌شوند. این تغییرات می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند و پاسخ افراد به آن متفاوت است. ممکن است بسیاری از افراد ترس را با اضطراب اشتباه بگیرند، اما این دو با یکدیگر تفاوت دارند. ترس عامل یک معلول بیرونی و بدون تعارض است، در حالیکه اضطراب درونی و با ابهام همراه است.

قرمز شدن، گُرگرفتگی، ترس و عصبانیت، پائین آمدن تمرکز، اختلال در یادگیری، انقباض عضلات، سردی بدن و... از علائم ظاهری و مشهود استرس در افراد است. گفتنی است که طبق تحقیقاتی در دانشگاه ویسکانسین درصدی از استرس را نیز ارثی دانسته اند.

همه این مسائل بر عملکرد مغز انسان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارد. شرایط آزمون یکی از مهمترین موقعیت هایی است که انسان به عملکرد مطلوب ذهن خود برای یادآوری هر آنچه مطالعه، یادگیری، تصور یا پردازش کرده است، نیاز دارد. استرس یکی از عوامل بسیار اساسی در مختل کردن این فرآیند و ایجاد مشکل در روند یادآوری و بهره وری ذهن است. به همین دلیل استرس در جلسه امتحان باعث کند شدن عملکرد ذهن انسان، فراموشی، پایین آمدن بازدهی ذهن و ... خواهد شد. در نتیجه، مقابله با استرس های آزمون امری اساسی است که خود ذهن بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان را درگیر کرده است.

سخت گیری های بیش از حد والدین و اولیاء مدرسه در ایام امتحانات استرس دانش آموزان را نه تنها نمی کاهد که نتیجه عکس می دهد.

برای مقابله با استرس های جلسه امتحان دو روش متفاوت وجود دارد. یکی از روش ها، شیوه پیشگیرانه است که خارج از محیط آزمون و در زمانی پیش از آن انجام می شود. راهی دیگر نکاتی است که در خود جلسه آزمون و در همان لحظاتی که استرس به سراغمان می آید، باید انجام دهیم.

کنترل پیشگیرانه

تغذیه‌ مناسب انرژی کافی و مورد نیاز بدن را طی روز فراهم کرده و مانع از کاهش اضطراب و خستگی می‌شود. نوشیدن آب و مایعات کمک زیادی به روند مثبت ذهن انسان می کند و مواد قندی سوخت موتور های پردازشگر مغز است. با آرامش غذا بخورید و از کافئین و نیکوتین که باعث افزایش اضطراب می‌شود پرهیز کنید. تغذیه سالم و طبیعی و استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی این عملکرد را بهبود خواهد بخشید. نکته مهم دیگر این است که پیش از امتحان از خوردن حجم زیاد غذا، غذای سنگین و چرب جدا باید خودداری کرد.

یکی دیگر از عوامل، اهمیت به ورزش روزانه و فعالیت بدنی است. 15 دقیقه ورزش در روز باعث نشاط و سرحال شدن بدن و تنظیم مکانیسم بدن خواهد شد. رعایت این نکته که می‌توان هنگام ورزش به افکار مثبت اندیشید نیز می‌تواند در تنظیم سیستم بدن به ما کمک کند و مانع ایجاد استرس و افکار منفی در ذهن می‌شود. خواب مناسب و کافی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

شستشوی دائم بینی ها باعث آسان شدن تنفس و رسیدن میزان مناسبی از اکسیژن به خون می شود که خود پردازش ذهن انسان را بالا می برد.

از معاشرت با افرادی که دچار استرس شدید هستند و افراد استرس‌ زا بپرهیزید چرا که این افراد استرس خود را به شما منتقل می کنند و نیز ذهن شما را دچار تشویش و بهم ریختگی می کنند.

کنترل های لحظه ای

استنشاق گامی در راه کاهش استرس است. زمانی که فرد مضطرب است از میزان اکسیژن مغز کاسته شده و استرس بالا می رود. درست نفس کشیدن هنگامی رخ می‌دهد که بدن به حالتی آرام دربیاید و با سه شماره دَم و با سه شماره بازدَم انجام شود. این کار به افراد کمک می‌کند تا عضلاتشان دچار انقباض ناشی از اضطراب نگردد.

جسمی در دستتان فشار دهید. معمولاً فشار دادن چیزی با دست باعث کاهش استرس و دغدغه می‌شود. شما می‌توانید یک حلقه تقویت‌کننده‌ مچ دست یا هر وسیله‌ دیگری را که به شما صدمه نمی‌زند هنگام استرس فشار دهید.

شمارش اعداد به شما کمک می‌ کند از لحظه‌ استرس‌ زا دور شوید. بستن چشم ها و شل کردن عضلات می تواند آرامش را به شما باز گرداند.

مسکن های آنی یا تغییر سبک زندگی؟

روش های کنترل لحظه ای روش هایی است که برای مقابله با اتفاقی که افتاده است پیشنهاد می شود ولی یقینا روش های پیشگیرانه از اطمینان و تاثیر بیشتری برخوردار است. اگر بخواهیم این دو روش را به چیزی شبیه بدانیم اگر شخصی بیمار شود و بد حا باشد برای کنترل بیماری از دارو و گاه آمپول استفاده می شود. روش های کنترل لحظه ای مثل این روش درمانی می ماند اما کنترل پیشگیرانه مثل انسانی است که با ورزش و تغذیه مناسب و خواب کافی و بنامه ریزی سلامت به فکر تندرستی خود است و از بیمار شدن جلوگیری می کند.

201/200

کد خبر: 781872

وب گردی

وب گردی