ناظران شورای نگهبان صورتجلسه 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند/ حلال و حرام خواندن رای توهین به مردم است

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ناظران شورای نگهبان صورتجلسه نهایی 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند، گفت: زیبنده نیست که با این وضع و با این ساختار اجرایی انتخابات و حضور ناظران، اینگونه از تریبون ها استفاده شود و بگویند تخلفات یا جرمی واقع شده است.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر احمدی با تشکر از حضور حماسی مردم عزیز ایران در انتخابات روز 29 اردیبهشت ماه افزود: قدر مسلم این حضور باعث تقویت امنیت و وحدت ملی و تضمین کننده امنیت تمامیت ارضی و ارزش های والای انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: در هر انتخاباتی از جمله انتخابات 29 اردیبهشت ماه نقطه نظراتی مطرح می شود، به زعم ما مجریان هم در تمهید مقدمات و هم در اجرای انتخابات آنچه را در وسع داشتیم به منصه ظهور گذاشتیم.

**هم شعبه اضافه کردیم و هم رای بیشتری نسبت به سال 92 اخذ شده است
رییس ستاد انتخابات کشور درباره برخی اظهارنظرها و آمار منتشر شده مبنی بر اینکه تعداد صندوق های اخذ رای کافی نبوده است، گفت: در سال 1392، 58 هزار و 750 شعبه اخذ رای داشتیم که این تعداد در سال 1396 به 62 هزار و 381 شعبه افزایش پیدا کرد یعنی سه هزار و 631 صندوق اضافه شد.
احمدی افزود: معمولا در روستاها جای افزایش صندوق نیست چون چارچوب روستاها روشن است، عموما و عمدتا این افزایش شعب در شهرهای بزرگ بود.
وی ادامه داد: در سال1392 که از ساعت هشت صبح انتخابات آغاز شد و بعد از ساعت 24 نیز رای کسانی که در شعبه بودند گرفته شد 36 میلیون و 825 هزار و 513 رای اخذ شد اما در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 1396 که تا ساعت 24 رای اخذ شد و پس از آن غیرقانونی بود و رای ها اخذ نشد، 41 میلیون و 346 هزار و 545 رای اخذ کردیم که این نشان می دهد هم شعب اضافه کردیم و هم رای بیشتری گرفته شده است.

** هیچ شعبه ای بدون ملزومات انتخابات از جمله تعرفه نبوده است
رییس ستاد انتخابات کشور درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر کم بودن تعرفه ها گفت: برای تمام شهرستان ها به تعداد واجدین شرایط رای دهنده و بعضا بیشتر از آن ، تعرفه ارسال کردیم و فرمانداران و بخشداران با همین نسبت بین شعب ، تعرفه توزیع کردند، هیچ شعبه ای بدون ملزومات انتخابات از جمله تعرفه نبوده است.

**تاخیر در شروع اخذ رای به هیچ وجه خارج از عرف انتخابات گذشته نبوده است
احمدی درباره برخی اشکال ها گرفته شده مبنی بر تاخیر در شروع اخذ رای در برخی شعب افزود: این موضوع را رد نمی کنیم؛ به دلیل اینکه اعضای شعبه عموما از مردم عزیز انتخاب می شوند و حداقل سه ناظران شورای نگهبان،نماینده فرماندار، نماینده بازرس و محافظان صندوق در شعب حضور دارند ممکن است در برخی شعب تاخیری در شروع وجود داشته باشد اما به هیچ وجه خارج از عرف انتخابات گذشته نبوده است.
وی ادامه داد: مثلا اگر نماینده فرماندار یا یکی از ناظران دیر بیایند، آن شعبه نمی تواند کار خود را شروع کند اما به هیچ وجه خللی در اجرای انتخابات نبوده است.

**به ازای هر 45 ثانیه یک رای اخذ شده است
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: براساس آماری که محاسبه کردیم در کل کشور به طور متوسط در هر 80 ثانیه یک رای گرفته شده است و چون در روستاها تا ساعت 18 یا 20 رای گیری تمام می شود و در شهرها ادامه پیدا می کند، در یک محاسبه تقریبا به ازای هر 45 ثانیه یک رای اخذ شده است.

** زمینه تخلف را به حداقل رساندیم
احمدی همچنین به سیستم تشخیص هویتی الکترونیکی که در تمامی شعب اخذ رای وجود داشت اشاره کرد و افزود: این سیستم برای جلوگیری از آرای تکراری بود یعنی افراد با شناسنامه های مردگان و داشتن چند شناسنامه المثنی نمی توانستند رای دهند، اگر فردی دارای دو شناسنامه المثنی به نام خودش بود با وجود این سیستم وقتی وارد شعبه اخذ رای دوم می شد بلافاصه به او می گفتند این شماره ملی رای داده است.
وی ادامه داد: این اقدام از باب افزایش امنیت و جلوگیری از رای تکراری بود و کار بسیار خوبی بوده است.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: وقتی در هر شعبه ای نماینده فرماندار، ناظران شورای نگهبان و نیروی پلیس باشند و خود مردم هم هستند و این دستگاه تشخیص هویت نیز باشد به طور طبیعی زمینه تخلف را میل به صفر می کند یعنی به حداقل می رساند.

**شاید برخی گزارش ها ناشی از مسایل غیر از اخذ رای باشد
احمدی افزود: ممکن است بعضی از مطالبی که دوستان به نام تخلف به آن اشاره می کنند که من از آن اطلاع ندارم چون گزارش را ندیدم، مربوط به گزارش های ناشی از مسایل غیر از اخذ رای باشد.
وی ادامه داد: البته بعضی گزارش ها را هیات نظارت شورای نگهبان برای ما ارسال کرده است که تک تک این گزارش ها بررسی شده و ممکن است آن چیزی که در گزارش ها بوده ناشی از مسایل غیر از اخذ رای باشد که قطعا همینطور است.

**امضای ناظران شورای نگهبان پای صورتجلسه 62 هزار و 381 شعبه
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در پای صورتجلسه نهایی هر شعبه علاوه بر عوامل صندوق و نماینده فرماندار، ناظر شورای نگهبان نیز امضا می کند یعنی در 62 هزار و 381 شعبه امضای ناظر شورای نگهبان پای آرای قرائت شده است.
احمدی افزود: این زیبنده نیست که با این وضع و با این ساختار اجرایی انتخابات و حضور ناظران از تریبون ها اینگونه استفاده شود و بگویند تخلفات یا جرمی واقع شده است.

**بر پایه گزارش های بی تاثیر بر نتیجه انتخابات، به حماسه مردم خدشه وارد نکنیم
وی افزود: ضمن احترام به همه عزیزانی که حق دارند اظهارنظر و انتقاد کنند اما از آنان خواهش می کنم که وقتی مردم ما این عظمت را آفریدند و بر اساس کلام گهربار رهبرمعظم انقلاب اسلامی مشارکت حداکثری را رقم زدند چرا باید بر پایه گزارش هایی که قطعا تاثیری در نتیجه انتخابات ندارد هم افکار عمومی و هم بعضی از چشمانی که از بیرون به ما دوخته شده را به سمتی ببرند که نسبت به این کار بزرگ خلل یا خدشه ای وارد شود.

**حلال و حرام خواندن رای مردم توهین به ملت است
رییس ستاد انتخابات کشور درباره سخنان مطرح شده درباره حرام و حلال بودن رای گفت: این فرمایش یکی از عزیزان است که من او را فرد باتقوایی می دانم، گفته شده بود که آرای یک نامزد حلال بوده است؛ این گفته با فرمایش رهبر معظم انقلاب که می فرمایند حتی اگر کسی را قبول ندارید اما بخاطر کشور و نظام بیایید، در تضاد است و به نوعی توهین به ملت تلقی می شود.
احمدی افزود: فکر می کنید با استفاده از این واژه که بررسی کنید تعداد آرای یکی بالا برود و یکی پایین بیاید، دیگران نسبت به شورای نگهبان چه قضاوتی می کنند؟ ما که به دیانت و امانت داری و رعایت حق الناس این عزیزان اطمینان داریم.
وی ادامه داد: اگر اشکال و گزارشی است حتما به مرجع ذیربط ارسال کنند ولی وقتی این را در افکار عمومی مطرح می کنیم عده ای واقعا شیطنت می کنند و این حرف ها را می گیرند و می گویند نکند در گذشته اینطور آرا را جا به جا کرده اند که قطعا برای کشور و انقلاب ما ضرر دارد.

**برای ما فرقی بین این نامزد و آن نامزد وجود ندارد
رییس ستاد انتخابات کشور درباره اظهارنظر یکی از نامزدها که گفته است برای 10 درصد از نمایندگان او برای حضور در پای صندوق ها کارت صادر نشده بود، گفت: اگر به 90 درصد کارت دادیم چرا به 10 درصد کارت ندهیم؟ من این موضوع را بررسی کردم که دارای دو اشکال عمده بود، قانون می گوید پنج روز قبل باید اسامی نمایندگان نامزدها به فرمانداران داده شود که بعضی از این لیست ها 24 یا 48 ساعت مانده به زمان اخذ رای به فرمانداران اعلام شد یا مدارک این عزیزان ناقص بوده است.
احمدی افزود: بینی و بین الله برای ما فرقی بین 10 درصد با 90 درصد و این نامزد و آن نامزد وجود ندارد.
وی ادامه داد: بعضی از نکات جزئی را مطرح می کنند که چرا اسم این نامزد جلوتر و اسم نامزد دیگر عقب تر بوده است، لیستی که شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدها داده بود ترتیب و تقدمی داشت که بر اساس حروف الفبا بود و ما نیز بر اساس همان اعلام کردیم.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: گفتند این اسامی نامزدها دیر رفته است، ما باید تا روز پنج شنبه28 اردیبهشت ماه صبر می کردیم و ببینیم کسی انصراف می دهند یا نمی دهند که با دو انصراف مواجه شدیم و اسامی نهایی را پنج شنبه به سراسر کشور آگهی کردیم.
احمدی افزود: یکی از نامزدها گفته بود مشهوریت او را نیز بنویسیم که این کار را روز پنج شنبه کردیم و جمعه صبح و بعدازظهر نیز بر آن تاکید کردیم.
وی ادامه داد: مطرح کردند در 100 شهر به دلیل اینکه یکی از نامزدها رای کمتری داشته است، تعرفه کمتری ارسال کرده اید، لیست را بررسی کردیم که به طور متوسط بالای 110 درصد تعرفه به همان شهرهایی که ادعا می کردند فرستاده بودیم.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در تمام جلسات با فرمانداران و بخشداران یک کلید واژه داشتم و آن این بود که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب و وظیفه قانونی که همان بی طرفی و بی نظری، انتخابات سالم، رعایت مر قانون، انتخابات پرشور و نشاط و مشارکت حداکثری است، گام برداریم.
احمدی افزود: به فرمانداران و بخشداران تاکید کردم که عاقبت خود را فدای دنیای کسی نکنید حتی از یک رای مواظبت کنید تا خللی در آن نباشد که خواهش من این است این را از فرمانداران و بخشداران سوال کنید.
وی ادامه داد: به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور به بدنه اجرایی انتخابات، استانداران، فرمانداران و بخشداران خسته نباشید می گویم و دست همه کسانی که در انتخابات رای دادند را می بوسم، واقعا افتخار ملی ایجاد کردند و آفریدند.

**آیا جایگاه بیان تخلفات تریبون ها است؟
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در روز اخذ رای در ستاد انتخابات کشور بودم و هر مطلبی به من به صورت نامه یا شفاهی یا پیامک منتقل شد بلافاصله به استانداران و هیات بازرسی منتقل کردم، بالاخره یک کار ملی انجام شده است؛ اگر یک تخلفی گزارش شده آیا جایگاه آن تریبون ها است؟ هر اشکالی است به مرجع ذیربط انتقال دهید تا بررسی کند.
احمدی افزود: از بزرگانی که تریبون در دست دارند و قلم به دست می گیرند خواهش می کنم حداقل از قبل از ما سوال کنند و اگر پاسخ ما قانع کننده نبود آن وقت مسایل را به نحوی مطرح کنند که خدای نکرده آسیبی به نظام و انقلاب وارد نشود.

**استاندار کرمان استعفا نداده و سرکار خود است
وی در ادامه در خصوص استعفای رزم حسینی استاندار کرمان نیز در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: آقای رزم حسینی سه چهار ماه قبل صحبتی با وزیر کشور کرده بود و آقای وزیر به او گفته بود فعلا کاریمان را برای انتخابات انجام دهیم.
وی ادامه داد: امروز این موضوع را از وزیر کشور سوال کردم که تکذیب شد و وزیر گفت چنین چیزی نیست و آقای رزم حسینی سرکار خود هستند.

302/302

کد خبر: 781875

وب گردی

وب گردی