سهم خواهی مدیر عامل از آبهای بین المللی پس از برجام/ به اهتزاز درآمدن پرچم ایران

دکتر محمد سعیدی دیپلمات کارکشته و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تحت هدایت دکتر روحانی، قائم مقام پیشین سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا امروز در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی توانست حضور دوباره این شرکت در بازارهای بین المللی را تثبیت و برند IRISL (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) در سطح جهانی احیا و پرچم ملی کشورمان را در همه بنادر دنیا و آبهای بین المللی به اهتزاز در آورد.

در ادامه گزارش به اقدامات دکتر محمد سعیدی در این رابطه می پردازیم که از نظر می گذرد:


رساندن پوشش بیمه اتکایی به یک میلیارد دلار
اولین گام اساسی ایجاد شرکت های خارجی در تسهیل مراودات تجاری، مالی و جذب مشتری بود که در صنعت کشتیرانی بسیار حائز اهمیت و موثر است و نشان آن را می توان در این دید که زمانی ما کشتی هایمان در خلیج فارس متوقف بود و در حال حاضر با کمبود کشتی مواجه هستیم که تمام اینها نشانه اهمیت مقوله دیپلماسی اقتصادی و دریایی است.
در ادامه موفقیت دیپلماسی دریایی گام دوم استفاده از کنفرانس های بین المللی دریایی بود که قبل از برجام دعوت نمی شدیم امِّا با اجرای برجام به صورت فعال در مجامع بین المللی حضور یافتیم. ایجاد ارتباط با کلوپ های بیمه ای و موسسات رده بندی و رفع تمامی موانع موجود و رساندن پوشش بیمه اتکایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک میلیارد دلار سومین گامی است که دکتر سعیدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری ایران توانست در مدت زمان کوتاهی به آنها دست یابد.

موفقیتهای بین المللی کشتیرانی
بازگشت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از ده سال دوری از مجامع بین المللی دارای مزایای
بی شماری بود که علاوه بر تعلیق و احیای قراردادها ثمرات زیر را به همراه داشت.
- انتخاب ایران به عنوان عضو هیات مدیره کلوپ بیمه ای لندن (پی اندوی) پس از ده سال
- رساندن پوشش بیمه اتکایی کشتیرانی جمهوری اسلامی به یک میلیارد دلار
- برطرف شدن محدودیت کلاس بین المللی کشتیرانی
- تردد مجدد به بنادر اصلی و مهم دنیا با رفع ممنوعیت قطع صدور گواهینامه ها و رده بندی های معتبر بین المللی
- رفع تعلیق و احیای قراردادها، که یکی از مهمترین آنها ساخت 17 فروند کشتی بود که در سال 2008 منعقد شده بود و در آن زمان 158 میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت ساخت به شرکت هیوندای کره جنوبی پرداخت شده بود
- کسب اولین فاینانس خارجی پس از 10 سال

افزایش ناوگان و ظرفیت حمل و نقل دریایی
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک ناوگان ملی است که با مالکیت 152 فروند شناور و 120 هزار TEU ظرفیت حمل کانیترو پنج میلیون ِDWT ظرفیت بخش فله ناوگان، در کنار هواپیمایی ملی و حمل و نقل ریلی جزو سرمایه های اساسی کشور محسوب می شود که در چند سال اخیر به
موفقیت های ذیل نائل آمد.

- احیای خرید کشتی پس از یک دهه تعلیق و تحویل اولین کشتی غول پیکر کره ای در سال 1397
- رفع مشکلات سرویس دهی بین المللی به کشتی ها و مشکلات نقل و انتقال مالی
- طی ده ماه از فروردین ماه سال 97 مجموعاً ده فروند کشتی مگاسایز و MR برای حمل محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی تحویل خواهد شد
- افزایش قابلیت رقابت شرکت کشتیرانی در برابر رقبای بزرگ و به خودکفایی رسیدن در زمینه داخلی
- افزایش ظرفیت حمل کانتینر به 120هزار TEU و بخش فله ناوگان به پنج میلیون DWT که در دوران تحریم نیمی از ظرفیت ناوگان زمین گیر شده بود
- ادامه فرآیند نوسازی ناوگان ملی کشتیرانی
- ایران برای اولین بار صاحب کشتی های کانیتنربر با توان حمل TEU 14500 می شود در حالی که آخرین ظرفین ما TEU 6500 بود



انتقال فن آوری ساخت کشتی به داخل و توسعه دیپلماسی دریایی
در حالی رنکینگ کشتیرانی از 23 دنیا به 19 ارتقاء یافت که مطابق برنامه 5 ساله ناوگان ملی حمل و نقل دریایی ایران جزو 10 کشور برتر دنیا خواهد شد و طی همین مدت نیز با انتقال فن آوری نیاز به مهندسین خارجی در ساخت کشتی به حداقل ممکن خواهد رسید.
- انتقال فن آوری ساخت کشتی به داخل با اضافه کردن یک بند به قرارداد و مکلف شدن شرکت کره ای هیوندایی به آموزش 30 نفر از مهندسین ایرانی که در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال هستند.
- کاهش نیاز به پرسنل خارجی در حالی که در حال حاضر از هفت هزار کادر کشتیرانی تنها 380 نفر پرسنل خارجی داریم.
- احیای فعالیت شرکت های مشترک کشتیرانی با کشورهای مصر و هند و ترغیب هند به سرمایه گذاری در بندر چابهار
- گسترش فعالیت نمایندگی های کشتیرانی در نقاط مختلف دنیا و ایجاد یک شرکت مشترک در ایتالیا و هامبورگ به منطقه هاب اروپاست که شمال و جنوب اروپا را هم پوشش می دهند
- ایجاد یک شرکت مشترک با بزرگترین شرکت راه آهن دولتی قزاقستان به منظور پوشش منطقه CIS
( کشورهای مشترک المنافع )و ایجاد تحول در گردش

قابل قبول بین بنادر انزلی و اکتائو قزاقستان و کشتیرانی جمهوری اسلامی
- ورود 17 خط بین المللی کشتیرانی به آبهای کشور
- احیای خط کشتیرانی از خلیج فارس به اروپا
- قرار گرفتن تمام خطوط کشتیرانی در منطقه آسیای شرقی، شمال چین ، اروپا ، آفریقا و منطقه خلیج فارس
- پیگیری طرح توسعه ریلی بنادر
- آغار به دست آوردن ارزش افزوده در بخش سوخت رسانی به شناورها در منطقه با اختلاف 5 تا 7 دلار، در هر تن نسبت به بندر فجیره امارات
- انجام 85 درصد از مجموعه تجارت کشور از طریق دریا پس از برجام
گفتنی است اقدامات ذکر شده طی یک برنامه بلند مدت ده یا بیست ساله صورت نگرفته، بلکه اقداماتی است که از زمان اجرایی شدن برجام در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام و اقتصاد مقاومتی را در عمل به منصه ظهور رساند.

انتشار: آرش محمدی

کد خبر: 781894

وب گردی

وب گردی