یکی از اصول سیاست خارجی ایران تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است

رییس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر، با تاکید بر علاقه مندی تهران برای گسترش مناسبات با ‏همه کشورهای دنیا بویژه همسایگان، تصریح کرد: زمینه ها و ظرفیت های فراوانی برای توسعه ‏همکاری ها در عرصه سیاسی و اقتصادی میان ایران و قطر وجود دارد که باید از آن بهره برد و این ‏همکاری های مشترک را تقویت کرد.‏

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی، با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای استقرار صلح و آرامش، ماه مبارک رمضان را ماه تقویت برادری میان مسلمانان برشمرد و ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و آرامش را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران برای گسترش روابط خود با کشورهای همسایه و بویژه کشور برادر قطر اهمیت زیادی قائل است، اظهارداشت: یکی از اصول سیاست خارجی ما تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و معتقدیم با اراده مستحکم دو طرف می توانیم موانع موجود را برطرف و پیوندهای برادری را تقویت کنیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده و از هم تاثیر می پذیرند، افزود: ما خواستار حاکمیت فضای اعتدال ، میانه روی و عقلانیت در روابط میان کشورها هستیم و معتقدیم که راهکارهای سیاسی باید در اولویت قرار داشته باشند.

رییس جمهور تصریح کرد: کشورهای منطقه نیاز به همفکری و رایزنی بیشتر برای حل و فصل و مهار بحران های منطقه ای دارند و ما حاضریم در این عرصه همکاری کنیم.

دکتر روحانی ، فرقه گرایی را از آفت های بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه برشمرد و گفت: ما می خواهیم جهان اسلام که از چند دستگی رنج می برد به سمت صلح و برادری گام بردارد و در این راستا آماده مذاکره با هدف رسیدن به توافقی واقعی هستیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی به موضوع تروریسم در منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: منطقه ما شاهد یک معضل بزرگ به نام تروریسم است که می تواند امنیت همه ما را تهدید کند و راه مبارزه با آن نیز همکاری مشترک است.

امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی دکتر روحانی و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، تاکید کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی اظهارداشت: ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات منطقه ای تاکید کرد: بی تردید مذاکره و گفت وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد ، باید تداوم یابد.

امیر قطر همچنین گفت که به دستگاههای ذیربط در کشورش دستور خواهد داد با هدف گسترش همکاریهای تهران – دوحه ، بر تلاش های خود بیفزایند.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 781895

وب گردی

وب گردی