همکاری مرسدس بنز و رنو برای توسعه موتورهای کم حجم جدید

چند سالی می شود که مرسدس بنز و رنو در زمینه های فنی مثل توسعه پلتفرم و پیشرانه های کم حجم همکاری هایی با هم دارند. اخیرا نیز خبری مبنی بر توافق این دو شرکت معروف آلمانی و فرانسوی بر سر تولید دو موتور جدید منتشر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس اطلاعات موجود این دو موتور جدید حجم هایی برابر با 1.2 و 1.4 لیتر داشته و به فناوری توربوشارژ مجهز خواهند شد.

همکاری این دو کمپانی ریشه در گذشته دارد، زمانی که قوانین و مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در زمینه میزان آلایندگی باعث افزایش هزینه توسعه پیشرانه های جدید شد، شرکت های مختلف تصمیم گرفتند برای مواجهه با این شرایط با هم همکاری کنند.

مرسدس بنز برخی از موتورهای مورد نیاز خود را به تنهایی توسعه می دهد. این موتورها – مثل نمونه های 6 سیلندر خطی – در اتومبیل های قدرتمندتر به کار گرفته شده و با فناوری پیشرفته تری ساخته می شوند.

با وجود این نمونه های کم حجم نیز همیشه برای به حرکت درآوردن برخی مدل ها مورد نیاز هستند، به همین جهت موتور 1.5 لیتری GLA و موتور 1.6 لیتری دیزلی C کلاس توسط رنو ساخته می شوند.

طبق اطلاعات دریافتی مجله انگلیسی اتوکار، موتورهای 1.2 و 1.4 لیتری با کد داخلی M282 در حال توسعه هستند. همانطور که اشاره شد هر دوی آنها توربو بوده و از قابلیت تزریق مستقیم سوخت بهره می برند.

برخی گمانه زنی ها از ارایه این دو موتور با نسل جدید A کلاس در سال 2018 حکایت دارند. بعد از آن هم انتظار می رود مدل هایی که با پلت فرم MFA2 ساخته شوند، به این موتورهای 4 سیلندر مجهز خواهند شد. در این سو رنو نیز از این پیشرانه های کم حجم به احتمال بسیار در مگان بهره خواهد برد.

در حال حاضر شایعاتی مبنی بر متوقف شدن تولید موتور 1.5 لیتری دیزلی از سال 2020 به بعد وجود دارد، بنابراین شاید یک پیشرانه هیبریدی نرم جایگزین این موتور شود.

فولکس واگن با اتخاذ چنین سیاستی مدل های گلف و پولو BlueMotion را در آینده با پیشرانه های هیبریدی ارایه خواهد کرد.

اگر چه موتور 1.2 لیتری برای مرسدس بنز A کلاس چندان مناسب به نظر نمی رسد، اما آئودی A3 که یکی از رقبای اصلی هاچبک اشتوتگارتی به شمار می رود، با موتور 1 لیتری نیز ارایه شده است.

به هر حال کاهش حجم موتورها راهکار چندان مطمئنی نیست. مدل های پریوس و آئوریس با پیشرانه های هیبریدی جدید تویوتا رشد فروش بسیار خوبی را تجربه کرده اند که نشان از تغییر رویه مشتریان دارد. شاید دایملر نیز به جای کاهش حجم موتور نیازمند توسعه سیستم های هیبریدی اختصاصی برای مدل های کوچک تر خود باشد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 781917

وب گردی

وب گردی