نحوه تعیین استانداردهای دارویی، کالاها و تجهیزات پزشکی، نظامی و انرژی هسته ای مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه تعیین استانداردهای دارویی، کالاها و تجهیزات پزشکی، نظامی و انرژی هسته ای را مشخص کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، با اصلاح تبصره 1 بند 1 ماده 7 با 199 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 259نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ابتدا نمایندگان اصلاحیه کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد را بررسی کردند که در آن آمده بود: تعیین، تدوین، نشر و مسئولیت اجرا و نظارت بر استانداردهای دارویی و کالاها و تجهیزات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ نظامی بر عهده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (با اذن مقام معظم رهبری)، انرژی هسته‌ای و پرتوی بر عهده سازمان انرژی اتمی ایران است، بررسی کردند.

در جریان بررسی این تبصره نمایندگان با 92 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر اعلام مخالفت کردند.

جهانبخش محبی نیا با استناد به اصل 94 و 96 قانون اساسی تأکید کرد: بر اساس این اصول شورای نگهبان تنها وظیفه بررسی مصوبات بر اساس قوانین و شرع را دارد و نباید بر امور دیگر نهادهای رسمی دخالت کند اما به نظر می رسد با این تبصره دخالتی در نهادهای رسمی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در بخشی از تبصره آمده است که نظارت با اذن مقام معظم رهبری باشد که این فکر ایجاد می شود که آیا برخی نهادها نیازمند اذن رهبری هستند و برخی نهادها نیازی به نظارت مقام معظم رهبری ندارند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: شورای نگهبان بر اساس اصل 110 سیاست‌های کلی به موضوع تبصره 1 بند 1 ماده 7 طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ورود کرده است بنابراین تعارضی ندارد.

رئیس مجلس همچنین توضیح داد: از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هستند نظارت بر استانداردهای نظامی را با اذن ایشان در نظر گرفته شد.

در ادامه محمدحسین قربانی پیشنهادی مطرح کرد تا در تبصره بعد از کالاها عبارت "فرآورده خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی" افزوده شود که با مخالفت دولت مواجه شد و در نهایت نمایندگان با 46 رأی موافق، 145 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 260 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

در نهایت نمایندگان مجلس با متن: تعیین، تدوین، نشر و مسئولیت اجرا و نظارت بر استانداردهای دارویی و کالاها و تجهیزات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ نظامی بر عهده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (با اذن مقام معظم رهبری)، انرژی هسته‌ای و پرتوی برعهده سازمان انرژی اتمی ایران با رعایت مصوبات شورای عالی استاندارد است، موافقت کردند.

302/302

کد خبر: 782018

وب گردی

وب گردی