ابزار کمکی قابل‌کنترل با ذهن برای تحرک بیماران سکته‌ مغزی

محققان دانشگاه واشنگتن موفق شدند یک ابزار کمکی برای حرکت اندام بیمارانی که سابقه سکته مغزی داشته‌اند طراحی کنند که با ذهن کنترل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیس ایالت واشنگتن آمریکا موفق شدند برای حرکت دادن دست بیمارانی که تجربه سکته مغزی و لمسی بدن را داشته‌اند، یک ابزار هوشمند طراحی کنند که می‌تواند از طریق ذهن فرد کنترل شود.

بیمارانی که تجربه سکته مغزی و لمسی بدن را دارند بعد از چندین هفته درمان حرکتی می‌توانند اندام خود را به صورت محدود حرکت دهند اما با این ابزار هوشمند روند بازگشت به حالت طبیعی بسیار سریع‌تر خواهد بود.

در این پروژه محققان 13 بیمار را که شش ماه یا بیشتر از سکته آنها می‌گذشت برای انجام تحقیقات انتخاب کردند و این ابزار را که همراه با یک کلاه الکترودی است بر روی دست آنها آزمایش کردند.

این کلاه فرمان‌های مغز را برای باز و بسته‌ کردن دست بی‌حس دریافت می‌کنند و از طریق سیستم رایانه‌ای هوشمند سیگنال‌های حرکتی را به دست بی‌حس منتقل می‌کنند.

"دیوید باندی"(David Bundy) محقق ارشد این پروژه گفت: همانطور که همه می‌دانند حرکت دادن اعضای سمت راست یا چپ بدن با نیمکره مخالف آن در مغز است و زمانی که شما بخواهید سمت راست بدن را تکان دهید این کار به وسیله قسمت چپ مغز انجام می‌شود.

باندی به همراه همکاران خود در تیم تحقیقاتی متوجه شدند که سیگنال‌های الکتریکی تحرک اندام ابتدا در اندام به وجود می‌آیند و سعی به تحریک مغز می‌کنند و در بیماران سکته‌ای این سیگنال‌ها گم می‌شوند و در اینجاست که ابزار کمکی دانشگاه واشنگتن موسوم به "Ipsihand" به کمک می‌آید.

از بین 13 بیمار مورد مطالعه در این پروژه، 10 بیمار توانستند پس از طی یک دوره درمانی 12 هفته‌ای دست خود را تکان بدهند و کارهای شخصی خود مانند پوشیدن شلوار و پیراهن را انجام دهند.

محققان همچنین متوجه شدند کیفیت بهبود وضعیت حرکتی بیماران به نحوه خوانده شدن سیگنال‌ها بوسیله کلاه الکترودی بستگی دارد و هر چقدر قابلیت این ابزار افزایش یابد، روند تحرک اندام بیماران تسریع می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Stroke منتشر شده است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 782144

وب گردی

وب گردی