اگزما و راه های پیشگیری و درمان آن

یک متخصص پوست گفت: افرادی که اگزمای پوستی دارند، نباید از صابون ها و مایع های معمول دستشویی استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست در گفت و گو با برنامه «فراسو»، از برنامه های شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه خارش پوست از علائم اگزماست و خاراندن زیاد آن ممکن است عفونت ایجاد کند، افزود: وقتی فرد اولین علامت مثلاً خشکی و پوسته ریزی را مشاهده می کند می توان با چرب کردن به بهبود آن کمک کرد؛ اما به محض اینکه التهاب، قرمزی و ترشح مشاهده شد باید به متخصص پوست مراجعه نماید و درمان شود تا بیماری پیشرفت نکند.
وی در ادامه به انواع اگزما اشاره کرد و گفت: در اگزمای تحریکی ـ تماسی، پوست فرد با هر سن و جنس، اگر با یک ماده شیمیایی مانند شوینده های غلیظ، تماس طولانی داشته باشد، قطعاً دچار واکنش پوستی و حساسیتی خواهد شد.
این متخصص پوست با بیان اینکه در اواخر زمستان و بهار بیشتر اگزماهای تحریکی مشاهده می شود، افزود: در اواخر زمستان و بهار بیشتر اگزماهای تحریکی مشاهده می شوند چون فرد در طول روز چندین بار بدون دستکش با یک شوینده کار می کند.
وی با اشاره به اینکه اگزمای آلرژیک به فصل ارتباط ندارد تأکید کرد: ‌در اگزمای آلرژیک فرد باید زمینه داشته باشد یعنی فرد به شوینده ها، فلزات، بدلیجات، حساسیت و آلرژی داشته باشد.
احسانی در پاسخ یه این پرسش که به افرادی که در طول روز مجبورند به دفعات دستشان را شست و شو دهند، چه توصیه ای دارید؟ گفت: این افراد بلافاصله بعد از شست و شوی دست باید از محلول های مخصوص یا کرم های چرب کننده پوست استفاده کنند؛ یعنی بلافاصله بعد از شستن باید دستشان را چرب کنند که پایه این کرم ها، اوسرین اوره یا وازلین است.
وی با تأکید بر اینکه در پوست انسان یک لایه محافظتی به نام فاکتور مرطوب کننده طبیعی پوست وجود دارد، ادامه داد: این لایه محافظ با شست و شوی دست برداشته می شود که برای جبران آن فرد بعد از شست و شو باید از مواد و ترکیباتی که چربی دارند، استفاده نماید. البته کسی که مجبور است کار کند، ترجیحاً باید از دستکش دولایه استفاده کند، لایه زیرین از جنس نخ باشد و لایه رو از جنس پلاستیک؛ این افراد در بیرون از منزل باید از دستکش نخی استفاده کنند.
این متخصص پوست در ادامه توصیه کرد: افرادی که اگزمای پوستی دارند، نباید از صابون ها و مایع های معمول دستشویی استفاده کنند چون phآنها قلیایی است؛ امروزه ترکیباتی به بازار آمده کهph آنها خنثی است و ضمن برداشت آلودگی ها و باکتری ها از روی پوست به لایه محافظ پوست هم آسیب نمی رسانند.
وی در خصوص نقش تغذیه در اگزما افزود: تغذیه در اگزما شاید خیلی نقش نداشته باشد؛ مثلا فرد با خوردن ادویه ممکن است خارش دستش شدید شود. در این جا، ادویه اگزما را ایجاد نکرده ولی به طور غیر مستقیم آن را تشدید نموده است.
احسانی در خصوص اگزمای ناشی از طلا و مس گفت: اگزما به طلا کم است و به نقره بیشتر؛ اما باید بدانیم علت اگزما وجود ناخالصی در فلز است. اگر این فلزات خالص باشند کمتر فرد دچار اگزما می شود. گاه اگزما به جاهای دیگر بدن هم منتقل می شود مثلا اگزما قبلاً در انگشتان بوده است ولی بعد ها در مچ دست مشاهده می شود .
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر محلول شیمیایی به پوست پاشیده شود ، چه اقدامی لازم است؟ اظهارداشت: بلافاصله باید آن ناحیه از پوست با آب شست و شو شود. شست و شو باید زیاد باشد چون آب غلظت ماده سوزاننده را کم و آن را رقیق و نفوذش را به پوست کم تر می کند. در این موارد استفاده از پمادهای سوختگی مانند نیتروفورازون و پماد سیلور سولفادیازین، بلافاصله، مفید است و بعد فرد به مرکز درمانی باید مراجعه کند تا با استفاده از داروی مناسب از تشدید مشکل پیشگیری شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 782254

وب گردی

وب گردی