انویدیا کارت گرافیک MX150 را جایگزین 940MX در لپ‌ تاپ‌ می‌کند

انویدیا کارت گرافیک GeForce MX150 را با معماری پاسکال، به‌عنوان جایگزین گرافیک‌های 930M و 940M برای استفاده در لپ‌تاپ‌ معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، کارت گرفیک MX150 انویدیا با قدرتی تنها اندکی بالاتر از گرافیک‌های مجتمع اینتل، قرار است جایگزین گرافیک‌های 930M و 940M این شرکت در لپ‌تاپ‌ شود. هرچند با توجه به پایین‌رده بودن MX150، شاید خبر معرفی آن برای گیمرهایی که بی‌صبرانه انتظار معرفی نسخه‌ی موبایل GTX 1080Ti را می‌کشند، کمی ناامیدکننده باشد؛ اما برای کسانی که قصد خرید لپ‌تاپ‌ میارن‌رده، بازی با رزولوشون 720p و فریم‌ریت 30fps و ادیت سبک تصاویر و ویدئو دارند، خبر بسیار خوبی است. انویدیا ادعا می‌کند با استفاده از این گرافیک، تعدادی از بازی‌ها از جمله DOTA 2، CS: GO،League of Legends و World of Tanks را می‌توان حتی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد.

در بیانیه‌ی معرفی MX150 آمده است:

اگر قصد خرید لپ‌تاپی مقرون‌به‌صرفه با قدرت کافی برای ادیت ویدئو و تصاویر دارید و می‌خواهید در انتهای روز به انجام بازی‌های ویدئویی نیز بپردازید، لپ‌تاپ‌های مبتنی بر جی‌فورس MX150 با توانایی انجام وظایف روزمره و دراختیار گذاشتن توان پردازشی گرافیکی عالی در نرم‌افزارهای ادوبی پرمیر پرو،فتوشاپ و دیگر برنامه‌ها، دقیقا همان دستگاه‌هایی هستند که به آن نیاز دارید. لپ‌تاپ‌های بهره‌مند از جی‌فورس MX150 به‌ لطف استفاده از معماری پاسکال حتی قادر هستند بازی‌های معروف را روان اجرا کنند.

انویدیا به‌صورت سنتی جزئیات زیادی از محصولات پایین‌رده‌ی لپ‌تاپ خود را منتشر نمی‌کند و MX150 نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها اطلاعاتی که به‌صورت رسمی تأیید شده، استفاده‌ی کارت جدید از حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 و بهبود ۳۳ درصدی عملکرد آن نسبت به کارت‌های 940MX است. سازندگان دستگاه‌ها احتمالا قادر خواهند بود سرعت کلاک گرافیک MX150 را برای رسیدن به توان مصرفی و عملکرد مورد نظر خود، تغییر بدهند.

در بخش دیگری از بیانیه‌ی انویدیا درباره‌ی MX150 با اشاره به معماری پاسکال نوشته شده است:

پاسکال پیشرفته‌ترین و بهینه‌ترین معماری GPU در دنیا است که در قدرت‌مند‌ترین کارت گرافیک جهان یعنی GTX 1080Ti، برترین مزارع سوپرکامپیوتری، سیستم‌های هوش مصنوعی، اتومبیل‌های خودرانِ بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا و اکنون در MX150 به‌ کار رفته است.

در نتیجه، لپ‌تاپ‌های مجهز به MX150 قادر خواهند بود بازی‌ها و نرم‌افزارها را با کسری از توان‌ مصرفی نسل پیش اجرا کنند و بازده «عملکرد بر وات» ۳۳ برابری نسبت به کارت‌های بر مبنای معماری مکسول 940MX در اختیارتان قرار بدهند. به بیان دیگر، MX1500 به‌ لطف استفاده از معماری پاسکال، ساخت لپ‌تاپ‌هایی باریک‌تر، سریع‌تر و در عین‌حال کم‌مصرف‌تر را ممکن می‌کند.

با توجه به نسل‌های قبلی و سیاست انویدیا و سازندگان دستگاه‌ها در نام‌گذاری کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ، احتمالا این بار نیز شاهد استفاده از GPU-های متعدد تحت نام یکسان (مانند استفاده از GPU-های GM107 و GM108 در محصولاتی با نام یکسان در نسل پیش) خواهیم بود.

از لحاظ معماری، آنچه مسلم است، استفاده از GPU-های پاسکالی GP108 به‌کاررفته در کارت‌های دسکتاپ جدید انویدیا از جمله GT 1030 است. این در حالی است که نسل قبلِ گرافیک‌های موبایل انویدیا، به‌جای استفاده از GPU-های جدیدتر سری GM2xx نسل دومی مکسول، از GPU-های نسل اولی GM108 استفاده می‌کردند. استفاده از معماری قدیمی در کارت‌های نسل قبل باعث شده بود 940M و 930M نتوانند از دایرکت ایکس 12، HDMI 2.0 و بهبودهایی چون فشرده‌سازی رنگ پشتیبانی کنند. MX1500 اما خوشبختانه با وجود اینکه یک کارت گرافیک بالارده برای گیمینگ محسوب نمی‌شود، به دلیل استفاده از معماری به‌روز، ویژگی‌های جدید و کاربردی را همراه با خود به لپ‌تاپ‌های پایین‌رده خواهد آورد.

اطلاعات موجود درباره‌ی چیپ GP108 بسیار محدود است؛ اما با توجه به نسل قبل و کارت‌های دسکتاپ نسل جدید، می‌توان انتظار مشخصات فنی مطابق با جدول زیر را داشت.

مشخصات احتمالی MX150 در مقایسه با 940MX
Typical MX150 Typical 940MX
هسته‌های کودا (CUDA Cores) (?) ۳۸۴ ۳۸۴
واحد خروجی رندر (ROPs) ۱۶ ۸
کلاک در حالت Boost متغییر متغییر
نوع مموری GDDR5 GDDR5/DDR3
پهنای باس مموری ۶۴ بیت (؟) ۶۴ بیت
مقدار حافظه‌ی گرافیکی <=2GB <=2GB
GPU (?) GP108 GM108
فرآیند ساخت ۱۶ نانومتری TSMC ۲۸ نانومتری TSMC
تاریخ عرضه 05/26/2017 03/2016

همان‌طور که از جدول بالا مشخص است، تنها تغییر محسوس نسبت به نسل قبل، دو برابر شدن تعداد واحد‌های خروجی (ROP) است. باتوجه به تعداد هسته‌های CUDA و پهنای باند یکسان، بهبود عملکردِ نه‌چندان چشمگیر ۳۳۳ درصدی نسبت به کارت قدیمی 940MX، چندان جای تعجب ندارد. به‌نظر می‌رسد انویدیا در ساخت MX1500 بیشتر روی بهینه‌بودن مصرف انرژی کارت تمرکز داشته است.

در نهایت، تمامی آن‌چه در بالا گفته شد به معنای این است که بخش اعظمی از بهبود عملکرد MX150 نسبت به 940MX ناشی از افزایش سرعت کلاک آن و مقدار اندکی به دلیل استفاده از معماری جدید و بهبودیافته‌ی پاسکال است. نکته‌ی نگران‌کننده در این‌جا این است که باتوجه به پایین‌رده بودن این کارت‌ها، سازندگان دستگاه‌ها احتمالا از آن در کنار CPU-های ۱۵ واتی سری U اینتل استفاده خواهند کرد و در نتیجه برای بالابردن بهینگی مصرف انرژی دستگاه، سرعت کلاک پایینی برای MX150 در نظر خواهند گرفت که موجب افت بیش از پیش عملکرد آن می‌شود.

انویدیا برای تبلیغ و بازاریابی محصول جدید خود، بر مقایسه‌ی آن با گرافیک مجتمع HD 620 اینتل تمرکز کرده است و ادعا دارد عملکرد کارت MX150، چندین برابر بهتر از گرافیک‌های مجتمع HDD اینتل است. البته هنوز مشخص نیست عملکرد کارت جدید انویدیا در مقایسه با گرافیک نسبتا قدرتمند Iris Plus 6500 چگونه خواهد بود.

با توجه به اینکه انویدیا دست سازندگان دستگاه‌ها را در تغییر سرعت کلاک کارت جدید باز گذاشته است، خبری از توان مصرفی یکسان و مشخصی برای MX150 نیست؛ اما انویدیا ادعا می‌کند بهینگی مصرف انرژی (با معیار perf-per-watt) در کارت جدید سه‌برابر نسبت به کارت 940MX افزایش داشته است. از آنجا که مصرف 940MX در لپ‌تاپ‌ معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ وات بود؛ و هم‌چنین با توجه به اینکه فناوری ساخت انویدیا در کارت‌های نسل جدید از ۲۸ به ۱۶ نانومتر کاهش یافته است، می‌توان انتظار داشت MX150 از لحاظ توان مصرفی به کارت‌های (930M(X نزدیک‌تر باشد تا (940M(X.

انویدیا اعلام کرده است شرکت‌های بزرگی چون ایسر، ایسوس، اچ‌پی و MSI به‌زودی لپ‌تاپ‌هایی مجهز به MX150 معرفی خواهند کرد و اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به MX150 تا یک ماه دیگر به بازار عرضه خواهند شد. به‌احتمال زیاد طی روزهای آینده و با آغاز به‌ کار نمایشگاه کامپیوتکس 20177، شاهد معرفی محصولات جدید بهره‌مند از گرافیک جدید انویدیا خواهیم بود.

200/202

منبع: زومیت

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 782264

وب گردی

وب گردی