نخست‌وزیر پیشین ایتالیا پیشنهاد برگزاری انتخابات کشورش همزمان با آلمان را داد

نخست وزیر پیشین ایتالیا پیشنهاد داد که انتخابات آتی ایتالیا همزمان با انتخابات آلمان در راستای چشم‌انداز اروپایی برگزار شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و رهبر حزب دموکراتیک حاکم در گفت‌وگویی اعلام کرد، حزب وی برای برگزاری انتخابات زودهنگام درخواست نخواهد داد اما از برگزاری آن نیز واهمه‌ای ندارد.

انتخابات آلمان قرار است ۲۴ ماه سپتامبر برگزار شود.

در مقابل انتخابات در ایتالیا قرار است در ماه مه سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

اما گمانه‌زنی‌ها افزایش یافته است که ایتالیایی‌ها در پاییز پای صندوق‌های رای بروند.

با این حال سرگئو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا اعلام کرده است که انتخابات تنها می‌تواند زمانی برگزار شود که پارلمان قانون جدید الکترال را برای هماهنگ سازی سیستم‌های رای‌گیری تصویب کند.

پس از اینکه رنتزی رهبری حزب حاکم را در اواخر ماه آوریل به دست آورد تمایل خود را برای انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

وی با اشاره به پیشنهادات برخی مبنی بر برگزاری انتخابات ایتالیا همزمان و همانند سیستم انتخابات آلمان گفت: به صورت تئوریک این مساله قابل اجراست اما ما باید محتاط باشیم. سیستم آلمان می‌تواند گامی رو به جلو برای غلبه بر بن‌بست کنونی باشد اما این مساله نمی‌تواند راه حل تمام مشکلات باشد. حضور یک دولت ائتلافی در قدرت بسیار خطرآفرین است.

او در ادامه با اشاره به انتخابات آلمان گفت: همواره انتخابات این کشور برای سیاست‌های اروپا مهم بوده است. این انتخابات می‌تواند باعث بهتر شدن یا وخیم شدن اوضاع شود. رای‌گیری به صورت همزمان با انتخابات آلمان می‌تواند در راستای چشم‌انداز اروپا باشد و این اجازه را به پارلمان جدید می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی خود را برای پنج سال آینده بدون از دست دادن حتی یک روز اجرایی کند.

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 782442

وب گردی

وب گردی