استفاده از ربات پویشگر در طرح فاضلاب تهران

مدیر دفتر فنی شرکت فاضلاب تهران از بکارگیری ربات پویشگر لیزری برای نخستین بار در کشور و در طرح فاضلاب تهران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران، 'آیدین تکلیفی' اضافه کرد: وجود برخی مشکلات در اجرای شبکه‌ جمع آوری فاضلاب، بهره گیری از روش های بازرسی دقیق و به روز را الزام آور می کند.
وی افزود: در برخی از مناطق تهران به دلیل مشکلات ترافیکی و ترددی در زمان اجرای شبکه فاضلاب، از روش حفاری میله و نقب استفاده می شود که یکی از مشکلات استفاده از این روش ریزش خاک محل حفاری به علت سستی و ناپایداری آن است.
مدیر دفتر فنی شرکت فاضلاب تهران گفت: در آن روش به علت شکل هندسی نامنظم نقب در محل های ریزشی و دسترسی نداشتن، برآورد دقیق حجم ریزش در محل حفاری عملا غیر ممکن خواهد بود.
وی افزود: برای رفع این مشکل و برآورد دقیق حجم خاک ریزشی در این حفاری ها، شرکت فاضلاب تهران طراحی و ساخت ربات پویشگر لیزری متناسب با شرایط طرح فاضلاب در تهران را به یک شرکت دانش بنیان داخلی سفارش داده است و نمونه اولیه ساخته شده است.
مدیر دفتر فنی شرکت فاضلاب تهران گفت: ساخت این ربات امسال نهایی و در طرح فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
تکلیفی با اشاره به قابلیت اسکن فضای داخل تونل ها و شبکه به صورت 360 درجه در محل ریزش توسط این ربات لیزری گفت: این داده ها به ایستگاه زمینی منتقل شده و اپراتور علاوه بر کنترل حرکت ربات با دریافت داده های پویش لیزری مقاطع مختلف حجم داخلی و مکان های ریزشی را به صورت گرافیکی و سه بعدی مشاهده می کند و امکان کنترل و مدیریت فراهم می شود.
اجرای طرح فاضلاب تهران همزمان با شروع عملیات لوله کشی آب در سال 1327 مطرح و مطالعات این طرح توسط برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و سازمان بهداشت جهانی از سال 1350 آغاز شد و در نهایت در سال 1374 به تصویب رسید.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:آرش محمدی

604

کد خبر: 782498

وب گردی

وب گردی