پارازیت و مفهومی گنگ به نام سلامت

متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندارد بودن دستگاه های مخابراتی از ارسال پارازیت های بی منشا ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زیست بوم، بی شک سلامت انسان از اساسی ترین مطالبات عمومی و اهداف حکومت هاست، همگی به این موضوع که جوامع پویا به انسان سالم نیاز دارد واقف هستیم.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) سلامت افراد جامعه را برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی میداند و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو. بدیهی است از این تعریف میتوان استنباط نمود که هر عاملی که موجب وارد آمدن آسیب به تعریف سلامتی گردد غیر اخلاقی و غیر قانونی است. یکی از عمده ترین حقوق اساسی جامعه احترام به حق داشتن آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی است که حتما سلامت عمومی نیز در این تعریف می گنجد.


پارازیت چیست و چه اثری بر سلامت انسان می گذارد؟
پارازیت را امواج الکترومغناطیسی که با هدف از بین بردن و ایجاد اختلال در شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود تعریف نموده اند. این امواج که معمولاً امواج کوتاه برد هستند، با فرکانسهای مشابه شبکه‌های هدف، موجب اختلال و جایگزینی درامواج اصلی می‌شوند.


پارازیت ها طیف گسترده ای از آسیب ها را در پی دارند، این آسیب ها نه فقط مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم نیز بر سلامتی انسانها موثرند، رئیس سازمان هواشناسی ایران، اعلام کرده است که پارازیت‌ها میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران را به دلیل «نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منابع مختلف» محدود کرده است و این موضوع را در پیش‌بینی نشدن طوفانی که در خرداد ۱۳۹۳ در تهران پیش آمد مؤثر دانسته است. همچنین آثاری همچون بیماری های پوستی ناشی از تشعشع، ناباروری، تضعیف سیستم ایمنی، انواع سرطان و ...


پایگاه خبری انتخاب در آذر ماه سال گذشته نوشت که شهروندان شیرازی می گویند، پرخاشگر شده اند و سردردهایی عمیق احساس می کنند و معتقدند که ارسال گسترده پارازیت باعث شده نه تنها شبکه های تلویزیون و موبایل کارایی خود را از دست بدهند، بلکه سلامت آنان به خطر بیفتد. مطالب دست به دست شده، از این حکایت می کند که در شمال غرب شیراز 300 برابر حد مجاز پارازیت روی امواج فرستاده می‌شود.


گفته می شود که تاثیر پارازیت ها بر سلامت مردم مورد مطالعه علمی قرار نگرفته است. به تازگی بررسی هایی در بخش فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده که نشان می دهد نگرانی ها حقیقت دارد؛ امواج الکترومغناطیس نه تنها میتواند بر باروری مردان و زنان اثر بگذارد، بلکه توانایی سیستم ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و به این ترتیب بدن مستعد بیماریهای پرشماری می شود؛ از یک سرماخوردگی ساده تا سرطانهای سخت درمان.


تقی پور وزیر ارتباطات دولت گذشته در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت اظهار نموده که پارازیت‌ها از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست. او همچنین با ابراز بی‌اطلاعی در مورد منبع ارسال پارازیت‌ها، بیان میکند که قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.


در این بین ازتلاش معصومه ابتکار برای آگاه سازی جامعه و پذیرفتن مسئولیت ایجاد پارازیت توسط تولید کنندگان آن نمیتوان گذشت. این تلاشها آنقدر ادامه داشت تا اینکه به گفته خود ابتکار موجب رد صلاحیت وی در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گردید. معصومه ابتکار در مورد دلایل رد صلاحیتش توسط هیئت اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی میگوید در طول این سالها فریادهای من برای کاهش بنزن در هوا، کاهش آلودگی هوای تهران و جلوگیری از توسعه پارازیتها و تاثیر آن بر محیط زیست شهری و سلامت شهروندان بود. ابتکار در زمان عضویت در شورای شهر تهران در گفتگو با پایگاه خبری آفتاب میگوید آن چه برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران کننده است ارسال پارازیت هایی است که منشا آنها نیز مشخص نیست.
معصومه ابتکار نگرانی خود را بابت ارسال امواجی میداند که بر اساس هیچ ضابطه ای نیست و مسئول آن مشخص نیست.


نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسئولیت است و نه مدیریت شهری می تواند به آن ورود پیدا کند. متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندارد بودن دستگاه های مخابراتی از ارسال پارازیت های بی منشا ابراز نگرانی می کنند.


حال سوال اساسی اینجاست. آیا میتوان وجود پارازیت ها را منکر شد و تصور کرد که پارازیتی اساسا وجود ندارد؟
آیا وجود پارازیت کنترل شده و تحت مدیریت است؟
اگر این گونه است، چه کسی و یا چه دستگاه دولتی یا غیر دولتی مسئول آن است؟
آیا کسی حاضر به پاسخ گویی به اذهان عمومی است؟
آیا موضوعی مهمتر از سلامت انسانها وجود دارد که بتوان در مواجهه با قانون و اخلاق پاسخ شفافی به مطالبه عمومی و قانونی مردم ارائه دهد؟
آیا تحقیق و پژوهش گسترده علمی در زمینه اثر نامطلوب پارازیت ها بر سلامت انسانها صورت گرفته و نتایج آن ارائه گردیده است؟


هر چند که ابتکار اعلام نموده که موضوع پارازیت ها در کمیته ای با همین نام در سازمان حفاظت محیط زیست تحت نظارت کامل است اما اشاره شده که وظیفه این کمیته صرفا حقیقت یابی و نظارتی و کلی است.


تشکیل کمیته ای با این مضمون میتواند امیدوار کننده باشد اما آن چه که مسلم است این است که هنوز کسی مسئولیت تولید پارازیت را به عهده نگرفته است و اینکه پارازیت کماکان در حال تولید و انتشار وآسیب به سلامت روانی و جسمی مردم است.


امروز معصومه ابتکار به نمایندگی از دولت روحانی و مردم یک سو و حجم عظیمی از بی توجهی به سلامت انسانها و پارازیت های سرگردان و متولیان نامشخص و نامعلوم تولید پارازیت ها در سویی دیگر ایستاده اند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 782528

وب گردی

وب گردی