قانون‌گذاران آمریکایی توافق تسلیحاتی با عربستان را به چالش کشیدند

توافق تسلیحاتی چند میلیارد دلاری رئیس‌جمهور آمریکا با عربستان سعودی ممکن است به خاطر اقدام سیاستمداران آمریکایی که خواستار بررسی دقیق محتویات این توافق هستند، متوقف شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره و سنای آمریکا امیدوارند تا فروش این تسلیحات و تجهیزات به ریاض مسدود شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیرش به ریاض یک توافق 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان را امضا کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: این بسته نه تنها نشان می‌دهد که آمریکا به تعهدش به همکاری با عربستان و شرکای حوزه خلیج فارس‌ پایبند است بلکه فرصت‌ها برای کمپیانی‌های آمریکایی در این منطقه را افزایش داده و از ایجاد ده‌ها هزار شغل جدید در حوزه صنایع دفاعی آمریکا حمایت می‌کند.

تد لیو، قانونگذار دموکرات و تد یوهو، قانونگذار جمهوری‌خواه در نامه‌ای به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان از همتاهای خود خواسته‌اند تا فروش تسلیحات هدایت شونده دقیق به عربستان را مجددا بررسی و بازبینی کنند.

آنها می‌گویند که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دسامبر سال گذشته به خاطر نگرانی‌ها نسبت به تلفات غیرنظامی گسترده در یمن و نقض قانون و ضعف شدید نیروی هوایی عربستان در هدف‌گیری، فروش تسلیحات هدایت شونده دقیق به ریاض را متوقف کرد.

این دو قانونگذار در این نامه گفتند: این تصمیم نتیجه یک بررسی داخلی بود که پس از گزارش سازمان ملل و تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری درخصوص یکسری حملات هوایی نیروی سلطنتی عربستان به اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، بازارها، مدارس و یک مراسم عزاداری بزرگ اتخاذ شد.

آنها افزودند: در مارس سال جاری میلادی وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه توجیهی این سیاست را تغییر داد. در نتیجه کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان لازم است که از حقوق نظارتی خود استفاده کرده و سوالات جدی را از دولت ترامپ بپرسد.

در همین حال سناتورهایی چون کریس مورفی، ال فرانکن و رند پل در سنا یک طرح مشترک برای رد این توافق ارائه کرده‌اند.

آنها امیدوارند براساس یکی از مفاد قانون کنترل صادرات تسلیحات، فروش این تسلیحات و تجهیزات به نیروی هوایی عربستان مسدود شود.

برخی دیگر از رهبران کنگره‌ نیز به خاطر سوابق نقض حقوق بشر عربستان و حمایت از ایدئولوژی‌ افراطی، این توافق را محکوم کردند.

سناتور پاتریک لهی، یکی از اعضای کمیته تخصیص بودجه سنا ترامپ را به تعظیم مقابل یکی از سرکوب‌گرترین رژیم‌های جهان متهم کرد.

وی همچنین خاندان سلطنتی عربستان را به حمایت از افراط‌گرایی که بذر تروریسم را می‌پاشد و بدرفتاری شدید با شهروندانش متهم کرد.

سازمان‌های حقوق بشر نیز از این توافق انتقاد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل ترامپ را به غفلت چشمگیر از حقوق بشر متهم کرده و از آمریکا خواست فروش سلاح به سعودی‌ها را متوقف کرده و مانع این شوند که ریاض با حمله هوایی به یمن و کشتار غیرنظامیان قوانین بین‌المللی را نقض کنند.

ایسنا

کد خبر: 782538

وب گردی

وب گردی