مجلس در انتظار 10 خرداد/تمدید یا تغییر؟

انتخابات یکی از محورهای اصلی تلاش برای کسب کرسی های قدرت طلبی در بدنه سیاسی و اجتماعی ارگان، نهاد و یا سازمان و در نهایت حال و هوای این روزها در صحن سبز مجلس است.

ایسکانیوز_علی درخشان: روز شمار برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس چند روزی است آغاز شده و فراکسیونها جلسات متعددی برای چینش صدرنشینان خانه ملت دارند.

روزشماری که فرآیند کسب کرسی 12 گانه هیات رییسه مجلس را بر چهارشنبه 10 خردادماه 96 تنظیم کرده است. فردا مجلس دهم یکساله می شود و طبق قانون وقت آن رسیده تا نمایندگان برای یک سال دیگر تکلیف هیئت رئیسه را مشخص کنند.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بوسیله رای مستقیم نمایندگان برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود و با توجه به آئین‌نامه داخلی پارلمان تکرار اعضای هیئت رئیسه مجلس منع قانونی ندارد.

رییس مجلس، رئیس هیئت رئیسه نیز می‌باشد. رئیس مجلس وظیفه اداره مجلس را به عهده دارد و در صورت حضور نداشتن وی در جلسه به ترتیب نواب اول و دوم رئیس عهده دار این سمت هستند.

طبق آیین ‌نامه‌های داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مرکب از رییس، دو نایب رئیس، ۶ دبیر و سه ناظر می‌باشد و انتخاب رئیس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان و انتخاب سایر اعضای هیأت رئیسه جداگانه و با اکثریت نسبی صورت می گیرد.

همزمان با پایان یک ساله نخست و نزدیک شدن به دومین سال مجلس دهم و انتخابات هیات رییسه جدید حال و هوای سبز نشینان بهارستان پر تلاطم است و رایزنی ها و لابی گری های فشرده ای از سوی 3 گروه فراکسیونی مجلس در حال انجام است و خانه ملتی ها از هفته گذشته تکاپوی گسترده ای را برای انتخابات هیات رییسه مجلس آغاز کرده اند.

همچنین جناح ها و طیف های مختلف سیاسی تلاش می کنند که گزینه های خود را برای انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کنند.

هرچند نگاهی به صدرنشینان مجلس در ادوار مختلف نشان می دهد که ازآغاز نخستین هیئت رئیسه با اندک تغییراتی تا آخر نیز ثابت خواهد ماند.

شنیده ها حاکی از این است که علی لاریجانی رئیس می ماند یا رقیبی در این دوره معرفی خواهد شد؛ یا اینکه کرسی های نواب رئیس همچنان در دست لیست امید باقی خواهند ماند یا فراکسیون ولایت (اصولگرایان) گزینه خود را کنار صندلی ریاست می نشانند، همه از گمانه زنی هایی بود که این روزها بازارش داغ شده است و زمزمه های متفاوتی از لابی مجلس به گوش می رسد.

ریاست های دنباله دار علی لاریجانی

*مجلس هشتم

علی لاریجانی پس از کسب نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در چهارمین جلسه علنی مجلس هشتم با کسب اکثریت آرا برای یک سال به عنوان رئیس هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. او که تنها نامزد ریاست مجلس بود موفق به کسب ۲۳۷ رأی از ۲۶۰ رأی مأخوذه شد.در این انتخابات از مجموع آرای ریخته شده به گلدان‌ها ۲۲ رای سفید بود.

لاریجانی در هر چهار دوره انتخابات هیات رییسه به عنوان رییس پیشنهادی اکثریت نمایندگان در سمت ریاست مجلس ابقا شد.

*مجلس نهم

علی لاریجانی به عنوان نماینده اول قم وارد مجلس نهم شد و توانست با کسب ۱۷۳ رای از مجموع ۲۷۵ به ریاست مجلس نهم برسد. در این دوران تنش بین او و دولت محمود احمدی نژاد بالا گرفت.

در این دوره نیز با توجه به تنش های موجود میان دولت و مجلس و نمایندگان جناح های مختلف در هر دوره ار انتخابات نایب رییسی نمایندگان هیچ فرد اصلح تری را در مقام لاریجانی ندیدند و وی را برای هر دوره به عنوان هدایت گر مجلس نهم منتخب کردند.

*مجلس دهم

لاریجانی که به شکل مستقل با حمایت اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابی قم شرکت کرد و با ریزش آراء نسبت به دوره نهم، پس از احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان نفر دوم از قم به مجلس راه یافت.

لاریجانی پس از آغاز بکار مجلس دهم در رقابت با محمد رضا عارف و با کسب ۱۷۳ رای از مجموع ۲۸۱ رای به عنوان رییس موقت مجلس دهم تعیین شد. عارف نیز ۱۰۳ رای به دست آورد.او همچنین در انتخابات هیئت رییسه دایم مجلس دهم با کسب ۲۳۷ رای رییس مجلس ماند.

ائتلاف برای 12 کرسی

با برگزاری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور اکثریت های جناح اصلاح طلبان در هر دو عرصه سیاسی و اجتماعی بسیار قوت بیشتری گرفت و با پیروزی دکتر حسن روحانی و اعضای لیست امید در شورای شهر پایتخت و پشتیبانی اعضای فراکسیون امید که هم جبهه ای محسوب می شدند بر آن شدند تا کرسی ریاست مجلس را نیز از آن خود کنند.

گمانه زنی هایی که طی این چند روز بر سر تصاحب صندلی سبز ریاست مجلس میان فراکسیون های اصلی مجلس شنیده شده حاکی از آن است که جلساتی که اعضا در فراکسیون های ولایی،مستقلین و امید برگزار کردند دو فراکسیون ولایی و مستقلین بر ادامه کار لاریجانی و تغییر نواب رییس و 9 نفر اعضای هیات رییسه به عنوان دبیر و کارپرداز تغییر کند اما فراکسیون امید با گفتگوهایی که با دو فراکسیون داشته عنوان کرده گزینه ای جدید برای ریاست مجلس پیشنهاد خواهد داد ضمن اینکه اصرار بر ادامه فعالیت نواب رییس که هر دو از لیست امید هستند را دارند.

از سویی دیگر استراتژی از سوی فراکسیون های مستقلین و ولایی مبنی بر حذف علی مطهری از سمت نایب رییسی دوم به گوش رسید که بهروز نعمتی در حاشیه علنی روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر رایزنی برخی جریانات سیاسی مجلس برای حذف علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس گفت: این نمایندگان هستند که تعیین می‌کنند چه کسانی رئیس، نایب رئیس و عضو هیات رئیسه باشند.

آقای مطهری هم فردی دوست داشتنی است و شأن خودش را دارد. نباید با شیطنت به دنبال ایجاد چنین اختلافاتی بود چراکه هیات رئیسه مجلس با رای نمایندگان شکل می‌گیرد و عزل و نصب نیست.

از سویی دیگر رایزنی های فراکسیون ولایی برای معرفی کاندیداهای خود برای هیات رییسه و نواب رییس از این قرار بود که ابطحی در این خصوص عنوان کرده بود که برای کرسی ریاست ما آقایان حاجی بابایی، زاهدی و سالک را داریم و برای دیگر کرسی ها آقای فرهنگی، آقای دهقان و... وجود دارند که می توانند مطرح شود.

این نماینده مجلس مدعی شد: هرچه در این یکسال اخیر مماشات کردیم نتیجه بخش نبود و به نظرم لازم است فراکسیون ولایی نیز یک لیست مستقل ارائه دهد.

احتمال حضور یک زن در هیئت رئیسه

چندی پیش و بعد از پایان تعطیلات نوروزی بود که تعدادی از اعضای فراکسیون زنان با رئیس مجلس دیدار کردند. دیداری که در آن موضوع حضور زنان در هیئت رئیسه نیز مطرح شده بود و علی لاریجانی قول داده بود که از حضور زنان در هیئت رئیسه حمایت خواهد کرد.

حال با نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه، فراکسیون زنان در تکاپو است تا گزینه ای را به مجلس معرفی کند.گفته می شود پروانه مافی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی از گزینه های مطرح برای حضور در هیئت رئیسه خانه ملت هستند.

در همین راستا فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در حاشیه نشست علنی روز چهارشنبه مجلس عنوان کرده بود که ما همواره تاکید داشتیم یک زن باید در هیئت رئیسه مجلس حضور داشته باشد اما از آنجایی که در سال اول تجربه نمایندگان کافی نبود لذا فضای امروز نسبت به سال گذشته تغییر کرده و این امکان فراهم شده است.

سعیدی گفت: در جلسه امروز فراکسیون زنان با راس گیری که صورت گرفت خانم اولاد قباد انتخاب شد تا در انتخابات هییت ریسه مجلس شرکت کند.

مجلس در انتظار 10 خرداد

تحولات و اتفاقات درباره انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه به سرعت تغییر می کند حال باید منتظر ماند که آیا فراکسیون های مجلس شورای اسلامی در این زمینه با یکدیگر تفاهم خواهند کرد یا این که معادلات دیگری رقم خواهد خورد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 782549

وب گردی

وب گردی