فقدان سیستم آمایش برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای برای اطفای حریق عرصه های طبیعی از حریق بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی در برخی سال ها انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی محمد شاعری، با انتقاد از حریق بیش از 15 تا 20 هزار هکتار از عرصه های طبیعی در برخی سال ها، گفت: آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی مهارت دیده و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات آتش سوزی جنگل ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در برنامه ششم مکلف شد با راه اندازی سیستم مناسب اطفای حریق، کارگیری فن آوری های روز و تجهیزات مناسب و همچنین آموزش نیروها ضریب حفاظت از جنگل ها را از 60 درصد فعلی به 100 درصد افزایش دهد، تصریح کرد: این مصوبه تکلیف قانونی دولت بوده و باید در بودجه های سنواتی امکانات، تجهیزات و ناوگان مورد نیاز برای اطفای حریق را در نظر بگیرد؛ مجلس نیز تمامی اهتمام خود را برای تصویب این بودجه به کار می برد تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن نسبت به اطفای حریق اقدام کرد.

قسمت عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور و شیب دار قرار دارد/ لزوم تقویت ناوگان اطفای حریق

وی با بیان اینکه قسمت عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور و شیب دار قرار دارد بر لزوم تقویت ناوگان اطفای حریق تاکید کرد و ادامه داد: در بسیاری از این مناطق امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه کشور ترکیه 50 ناوگان هوایی مجوز برای اطفای حریق دارد، گفت: متاسفانه در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و افزود: این بالگردها به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نیستند و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهتر است نسبت به تولید و در صورت نیاز خرید بالگرد اطفای حریق اقدام شود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 782587

وب گردی

وب گردی