نیویورک تایمز: توافقات تجاری ایران و آمریکا باوجود دشمنی ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهوری آمریکا که هرگز دشمنی خود با ایران را پنهان نکرده در سفر اخیر خود به خاورمیانه خواستار ائتلاف کشورهای سنی برای منزوی ساختن ایران شد، با اینحال در عمل دولت ترامپ نشان داده که خواستار تجارت با تهران است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از نیویورک تایمز، اتفاقات اخیر در ظاهر اخبار بسیار بدی برای ایران به همراه داشت. در اجلاس اخیر در عربستان ترامپ مهمان پادشاه این کشور بود. ملک سلمان که دشمن قسم خورده ایران به شمار می‌رود به همراه چندین کشور دیگر قراردادی بی سابقه به ارزش 110 میلیارد دلار را امضا کردند.

ترامپ در این نشست از تمام شرکت کننده‌ها خواست تا در کنار یکدیگر در راستای انزوای ایران تلاش کنند. رهبر ایران نیز در آنچه واکنش گفت که این قرارداد به هیچ دستاوردی ختم نخواهد شد.

باوجود تبادل ادبیات خشن میان طرفین ایران منتظر دریافت هواپیماهای بوئینگ خود از آمریکا به ارزش 22 میلیارد دلار است. تازه‌ترین قرارداد میان شرکت هواپیمایی آسمان و بوئینگ دو ماه پس از ادای سوگند ترامپ منعقد شد.

ترامپ که در شعارهای تبلیغاتی خود وعده ایجاد شغل برای شهروندان این کشور را داده به نظر می‌رسد تا این حد هوشیار باشد که قراردادی با پتانسیل ایجاد 18 هزار شغل را رد نکند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپین‌های تبلیغاتی خود بارها توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده بود اما در ماه آوریل و می بدون ایجاد حاشیه لغو برخی از تحریم‌های ایران را امضا کرد و علاوه بر موافقت با ادامه توافق اجازه تجارت بین‌المللی ایران و دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده تهران توسط آمریکا را داد.

نشانه دیگری که حاکی از تمایل دولت ترامپ برای تعامل با ایران است اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکاست که باوجود ادامه ادعاهای تند ترامپ علیه ایران در پاسخ به این سوال که درصورت دریافت تماس تلفنی از سوی ظریف چه واکنشی خواهد داشت گفت که با او صحبت خواهد کرد.

آمریکا در حل مشکلات خاورمیانه بدون همکاری تهران دوران سختی خواهد داشت زیرا حزب‌الله در لبنان، دولت بشار اسد در سوریه، دولت حیدرالعبادی در عراق و حوثی‌ها در یمن از حمایت ایران برخوردارند. شاید به همین دلیل است که برخی کارشناسان معتقدند امکان مصالحه میان دو کشور وجود داشته و آمریکا می‌تواند به جای حمایت از اقتصاد ایران امتیازاتی در قبال امور خاورمیانه از تهران دریافت کند.

منبع: تسنیم

305/300

کد خبر: 782592

وب گردی

وب گردی