زاهدی: در نگاه جدید آموزش باید به سمت مهارت آموزی و کارآفرینی برویم

مراسم افطاری که با حضور جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مدیران دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدمهدی زاهدی در مراسم افطاری که با حضور جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مدیران دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد بیان کرد: توجه به دانشگاه فنی و حرفه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و در برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به دانشگاه فنی و حرفه ای داشته به صورتی که چند ماده از این برنامه به رفع مشکلات دانشگاه اشاره دارد و در همین زمینه در کمیسیون آموزش کمیته ای با عنوان کمیته مهارتی تشکیل شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای؛ دکتر زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: باید روش آموزش درکشورتغییرکند و با یک برنامه ریزی دقیق تر نگرش ها اصلاح شود .

وی افزود: در نگاه جدید آموزش بخصوص در آموزش عالی باید بیشتر وارد بحث مهارت آموزی و کارآفرینی شویم تا مشکلات بیکاری بالاخص در بین جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها حل شود.

دکتر زاهدی گفت: بحث آموزش باید مبتنی برخلاقیت باشد بنابراین دانشگاه فنی وحرفه ای می تواند دراین امر سهم مهمی داشته باشد.

زاهدی درباره دانشگاه نسل سوم گفت: واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاه ها دانشگاه نسل سوم است دانشگاه نسل سوم ویژگی هایی دارد که از آنها می توان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکت های دانش بنیان و حضور شرکت های دانش بنیان در درون دانشگاه ها و دانشگاه های ماموریت محور اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت های دانشگاه فنی حرفه ای این دانشگاه در خط مقدم آموزش مهارتی قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز قوی تر شود. محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی و حرفه ای است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتوانیم توانمندسازی مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سابق را داشته باشیم و مهارت‌آموزی را براساس برنامه‌ای که در برنامه ششم توسعه دیده شده، در دانش‌آموزان و دانشجویان فعلی توسعه دهیم.

زاهدی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به پژوهش وجود دارد به گونه ای که نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان می شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل چهارم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی به گونه‌ای است که سهم 22 درصد آموزش‌های مهارتی به 35 درصد در نظام آموزشی می‌رسد بنابراین دانشگاه‌های کشور به جای پرداختن به آموزش صرف دانشجویان به مسئله کارآفرینی و فضای کسب و کار توجه کنند و این همان دانشگاه تمدن سازی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

زاهدی تصریح کرد: نظام آموزش عالی کشور پاسخگوی مطالبات و انتظارات اقتصاد کشور نیست و باید رابطه بین دانشگاه و صنعت و صنعت با دانشگاه باید تقویت شود و دانشگاه ها بتوانند با تولید ایده به محصول و علم به ثروت در حوزه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص حل مشکلات 3500 نفر از کارکنان قرارداد معین دانشگاه فنی و حرفه ای یعنی تبدیل وضعیت ایشان از قراردادی به پیمانی بیان داشت: مسوولین دانشگاه درخواست خود را برای استعلام از مجلس و رای گیری در کمیسیون ارسال کنند تا در نهایت در صورت موافقت اعضای محترم این کمیسیون طرح به هیأت رییسه مجلس و صحن علنی جهت پیگیری ارسال شود.

در پایان افزود: برنامه ریزی برای سفرهای استانی و بازدید از دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای یکی از کارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است که در دستور کار قرار دارد.

دانشگاه فنی و حرفه ای باید چرخه علم را به تجارت و تولید ثروت تبدیل کند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم افطاری دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید براینکه ماهیت کارآفرینی باید در دانشگاه ها دنبال شود، گفت: در هدف گذاری اولیه دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای ملاک مدرک گرایی و آموزش های تئوری نبوده و محور اصلی مهارت آموزی می باشد بنابراین فارغ‌التحصیلان آن باید بتوانند فضای کسب و کار را رونق بخشند.

دکتر میرزاده ضمن ابراز خرسندی از این که وی عضو جامعه مدرسان دانشکده های فنی و حرفه ای است خاطر نشان کرد: امروزه در همه جای دنیا دانشگاه ها چرخه علم را به تولید، تجارت و ثروت تبدیل و با توسعه فناوری ها و ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینه اقتصاد، نقش آفرینی می کنند لذا دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید افراد توانمندی متناسب با پیشرفت های صنعتی کشور به جامعه ارائه دهد.

وی افزود: سعی داریم در وزارت علوم، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی رشته های مهارتی در زمینه های مختلف ایجاد کنیم تا فارغ التحصیلان این رشته ها در جامعه بتوانند کارها و مشاغلی را برای خود به تدارک ببینند و به نوعی آچار به دست باشند.

مهارت آموزی حلقه مفقوده آموزش عالی کشور

رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم افطاری در جمع مدیران دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به لزوم مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور خاطر نشان کرد:مهارت حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است.

دکتر اسداله عباسی به لزوم ایجاد اشتغال بر اساس آموزش‌های مهارتی در کشور اشاره کرد و افزود: در بحث مهارت، خلئی در نظام تعلیم و تربیت، چه در نظام آموزش و پرورش و چه در آموزش‌عالی کشور وجود دارد؛ حدود 37درصد از فارغ‌التحصیلان در نظام آموزشی کشور، در رشته‌های مهارتی درس می‌خوانند و این آموزش می‌تواند افزایش پیدا کند؛ در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه افزایش آموزش‌های مهارتی گنجانده شد.

رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزشکده های فنی و حرفه ای از تجهیزات به‌روزی برخوردار نیستند، تصریح کرد: درحال حاضر امکانات و تجهیزات آموزشی موجود پاسخگوی نیازهای امروز نیست لذا باید امکانات و تجهیزات آموزشی را به‌روز کرده و روی آن کار شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مدارک تحصیلی دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان کشور همراه با مهارت و نیاز جامعه باشد، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار کاهش پیدا خواهد کرد و افراد فعال و ماهر و کسانی که قادر به تولید کار با مهارت خود هستند ،تحویل جامعه داده خواهد شد.

خبرنگار و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 782623

وب گردی

وب گردی