ممنوعیت واردات قراضه آهن و ضایعات فلزات از عراق و افغانستان لغو شد

گمرک ایران در بخشنامه جدیدی واردات قراضه آهن و ضایعات فلزات از کشورهای عراق و افغانستان را که پیشتر ممنوع اعلام کرده بود، لغو کرد.

به گزارش ایسکانیوز از گمرک، این بخشنامه 31 اردیبهشت ماه به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است.
در بخشنامه پیشین که سوم اردیبهشت به تصویب اداره کل مقررات صادرات و واردات رسیده بود، ترخیص این کالاها از مبداء عراق و افغانستان به هر صورت ممنوع شده بود.
با توجه اینکه این دو کشور درگیر جنگ داخلی هستند، قراضه های آهن در این کشورها اغلب ادوات نظامی منهدم شده است؛ از این رو ممکن است به مواد شیمیایی و تشعشعات هسته ای آلوده باشند.
از این رو اداره کل مقررات صادرات و واردات به منظور حفظ سلامتی مردم، ورود این کالاها را از مبداء این دو کشور ممنوع کرده است.
با این حال، دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه جدیدی که به گمرک ارسال کرده، تاکید کرده است که با توجه به « ضرورت هماهنگی های لازم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نامه های پیشین در این زمینه لغو می شود.
قراضه آهن و ضایعات فلزات در صنایع بزرگی همچون ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشتر واردات قراضه آن از همه کشورها مجاز بود اما واردات آن از مرزهای عراق نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مرتبط از جمله سازمان انرژی اتمی داشت.
آمارها بیانگر آن است که سالانه نزدیک 5 میلیون تن آهن قراضه در صنایع ایران مصرف می شود که حدود نیمی از آن باید از طریق واردات تامین شود.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 782647

وب گردی

وب گردی