حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان در مسیر استقلال ملی

حسین اختراعی*

یکی از موضوعات اساسی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است. به طور قطع، توجه به این شرکت‌ها می‌تواند تولید با‌کیفیت‌تر و به‌روزتری را برای کشور به ارمغان بیاورد.
براساس هدف‌گذاری‌ای که در این حوزه بوده است، می‌بایست یک سری متخصص از شبکه‌های داخلی کشور دور هم جمع شوند و کارهایی علمی و نوآورانه انجام دهند تا این اقدامات منجر به تولیدی شود که نیاز داخلی را تأمین و از واردات بسیاری از محصولات جلوگیری کند.
متأسفانه امروز این هدف‌گذاری به‌درستی برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام نمی‌شود.
توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند استقلال اقتصادی و در نهایت استقلال ملی را تأمین کند اما متأسفانه امروز موضوع این شرکت‌ها به حدی پیچیده و خاص شده که «دانش‌بنیان» جای خود را به «دانشگاه‌بنیان» داده است.
یکی از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که دیگر مسئله‌ای به نام «تولید ملی» در دستور کار واحدهای تولیدی نیست بلکه مسئله‌ای به نام معافیت مالیاتی این شرکت‌ها که آن هم به‌درستی اعمال نمی‌شود جایگزین موضوع مهم تولید ملی شده و نام «دانش‌بنیان» بیشتر یک حالت تزیینی پیدا کرده
است. یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نکردن همه‌جانبه از این شرکت‌ها در راستای تولید ملی است. در این موضوع می‌توان مسئله را با این مثال روشن‌تر کرد. براساس قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از صندوق توسعۀ ملی وام بگیرند اما این وام فقط به موارد خاص تعلق می‌گیرد در حالی که ممکن است شرکتی همۀ موارد خود را انجام دهد و نیازمند وامی برای اجاره یا خرید مکان فعالیت باشد اما وام صندوق توسعۀ ملی به این موضوع اختصاص پیدا نمی‌کند.
به هر حال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ملی کردن تولید کشور نیازمند الزاماتی است که یکی از این الزمات داشتن واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت‌هاست و از آن طرف پشتیبانی همه‌جانبۀ قوانین از این شرکت‌هاست.
مهم‌ترین پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان دو مورد است.
١- سیستم مالیاتی کشور باید به نفع واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان اصلاح شود: متأسفانه امروز سیستم مالیاتی کشور به بازرگانی یا خرید و فروش توجه دارد و از ابتدا این سیستم فاسد کشور علیه تولید گام برداشته است. لذا اصلاح این نظام باید در دستور کار قرار گیرد.
٢- اصلاح نظام تأمین اجتماعی: امروز تأمین اجتماعی کشور از وضعیت نامناسبی از حیث تولید و حتی افراد تحت پوشش خود برخوردار است و نیاز امروز کشور به‌ویژه در حوزۀ شرکت‌های دانش‌بنیان اصلاح این نظام فاسد است.
به طور قطع، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزۀ تولید نباید بر قوانین فعلی اداره شود بلکه مجلس باید قوانین مناسبی برای اصلاح امور در راستای شرکت‌های دانش‌بنیان وضع کند
و دولتمردان ما نیز باید، با نگاه ملی در جهت استقلال همه‌جانبۀ کشور، اجرایی مناسب و قدرتمند در این راستا داشته باشند. البته از نقش واحدهای تولیدی نیز در این رابطه نمی‌توان گذشت.واحدهای تولیدی کشور باید برای بالا بردن کیفیت محصولات و ماشین‌آلات خود به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد داشته باشند و همکاری علم و صنعت است که می‌تواند تولید کشور را متحول کند.
*رئیس انجمن تحقیق و توسعه خراسان رضوی

کد خبر: 782675

وب گردی

وب گردی