13‌هزار و ۷۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۲۳/ بیشتر تماس ها با اورژانس اجتماعی در چه مواردی است؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: بیشتر تماس هایی که به بهزیستی گزارش می دهند با موضوع خشونت های خانگی،کودک آزاری،همسرآزاری،سالمند آزاری،خودکشی،فرار از خانه و زنان آسیب دیده اجتماعی است.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران،در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز،در رابطه با ارزیابی عملکرد اورژانس تاکنون گفت:اورژ انس اجتماعی یک تفکر است که حد فاصل بین خانه و کلانتری را با مداخلات مددکاری کم می کند .

موسوی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی از سال 78 شروع به کار کرد گفت: آئین نامه آن در سال 92 با اصلاحات مصوب و ابلاغ شد و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اورژانس در شهرهای بالای 50هزار نفر در حال گسترش است .

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران قدمت اورژانس اجتماعی به حدود 18 سال می رسد و در این مدت می توانست بیشتر معرفی شود اما محدودیت هایی درنیروی انسانی وجود داشت و شاید همین امر باعث شد اورژانس اجتماعی نسبت به اورژانس 115 و 110 با اقبال کمتری روبرو شود و برای این کار همکاری سیستم قضایی را نیاز دارد.

موسوی با اشاره به اینکه امروز مردم خدمات اورژانس کشور را مرکز بحران شبانه روزی،خط مداخله بحران فردی -خانوادگی-اجتماعی،خط تلفنی 123 و ایستگاه مستقر درآن همچنین ماشین هایی که در سطح شهر مشاهده می شود را می شناسند افزود :زمانی شناخت مردم بیشتر می شود که خدمات اورژانس اجتماعی در دسترس تر باشد و به اعتقاد من هر روز که می گذرد نیاز جامعه به اورژانس بیشتر می شود.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیشتر تماس هایی که بهزیستی گزارش می دهد با موضوع خشونت های خانگی،کودک آزاری،همسرآزاری،سالمند آزاری،خودکشی،فرار و زنان آسیب دیده اجتماعی است.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیشتر تماس هایی که بهزیستی گزارش می دهد با موضوع خشونت های خانگی،کودک آزاری،همسرآزاری،سالمند آزاری،خودکشی،فرار و زنان آسیب دیده اجتماعی است

موسوی با اشاره به اینکه در شهرها فرمانداری‌ها موظف به ایجاد زمینه همکاری بین چهار خط تلفن اضطراری 123، 125، 115 و 110 هستندگفت:خدمات‌رسانی در اورژانس اجتماعی هیچ‌گونه تداخلی با سازمان های دیگر ندارد و در برنامه ششم توسعه قرار شده 140شهر از شهرهای بالای 50‌هزار نفر خدمات اورژانس اجتماعی را دریافت کنند.

او در پاسخ به این سوال که مدت زمان پاسخگویی در اورژانس اجتماعی چقدر است گفت: ارائه خدمات رسانی به شکل همزمان برای 60 نفر وجود دارد و در گذشته 1480، شماره صدای مشاوره، از تماس قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

بیشترین فراوانی تماس ها مربوط به همسر آزاری و کودک آزاری است

چندی پیش هم رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور باارائه گزارش گفته بود که کودک آزاری و همسرآزاری بیشترین فراوانی را در تماس‌ها با ۱۲۳ به خود اختصاص داده‌اند.

با این وجود نیاز است که مردم در مورد اورژانس اجتماعی بیشتر بدانند و از شرح وظایف آن اطلاعات بیشتری کسب کنند .مردم معمولا زمانی که با مشکلی روبرو می شوند و نیاز به مداخله اجتماعی دارند، با پلیس تماس می گیرند در صورتی به اعتقاد کارشناسان یکپارچه کردن خدمات اورژانسی می‌تواند به خدمات‌رسانی بهتر کمک زیادی کند به این ترتیب که اگر هر شهروند یک شماره برای تماس‌های اضطراری داشته باشد و تماس بگیرد و مسئولان اورژانس خود موضوع را به بخش مربوطه مانند از پلیس، آتش نشانی، اورژانس اجتماعی و... ارجاع دهند.

در شهرها فرمانداری‌ها موظف به ایجاد زمینه همکاری بین چهار خط تلفن اضطراری 123، 125، 115 و 110 هستند

۱۳‌هزار و ۷۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۲۳

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور از 173‌هزار مورد تماس با خط 123 (اورژانس اجتماعی) در سال گذشته مسائل و اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌ها با اورژانس اجتماعی بوده است که تماس‌گیرندگان خواهان حمایت‌های مادی و معنوی از بهزیستی و دستگاه‌های مربوطه برای رفع مشکلات خود هستند.

حسین اسدبیگی به خدمات ارائه شده از سوی این مرکز را در سال ۹۵ اشاره کرده و گفته بود: اورژانس اجتماعی در چهار قالب مراکز ثابت مداخله در بحران، تیم‌های سیار، پایگاه خدمات اجتماعی و همچنین مرکز تلفنی ۱۲۳ به ارائه خدمات فوریت‌های اجتماعی می‌پردازد و در سال گذشته حدود 4 هزار نفر در ۱۹۷ مرکز مداخله بحران پذیرش شدند. ۹۰‌هزار نفر از تیم‌های سیار که شامل ۲۹۷ خودرو هستند، خدمات گرفتند و شمار تماس‌های مرتبط با خط ۱۲۳ در سراسر کشور به حدود ۱۷۳‌هزار مورد رسید.

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور درباره گزارشات واصله پیرامون «خودکشی» به آرمان گفته بود: در مجموع 5 هزار و 225 مورد خودکشی گزارش شد که از این تعداد ۸۸۶ مورد به مراکز ثابت مداخله در بحران ما مراجعه کردند. تیم سیار به 2 هزار و 17مورد مراجعه کرد و 2 هزار و322 مورد نیز با خط ۱۲۳ تماس گرفتند.

به گفته اسدبیگی «کودک‌آزاری» نیز از جمله فوریت‌های اجتماعی است که آمار ۲۶‌هزار و ۵۰۰ مورد را در سال ۹۵ به نام خود ثبت کرد. از این تعداد 2 هزار و 700 نفر به مراکز ثابت مداخله در بحران مراجعه کردند، بیش از ۱۰‌هزار مورد خدمات سیار داشتیم و ۱۳‌هزار و ۷۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۲۳ داشتیم.

خبرنگار:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 782676

وب گردی

وب گردی