رییس امنیت پارلمان عراق: سرمایه گذاری امنیتی آمریکایی ها در عراق خطرناک است

رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به عقد قرار داد دولت عراق با یک شرکت آمریکایی برای سرمایه گذاری امنیتی در جاده راهبردی امان – بغداد تاکید کرد که سرمایه گذاری آمریکایی ها در زمینه امنیت در عراق خطرناک است.

به گزارش ایسکانیوز، 'حاکم الزاملی' امروز (دوشنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذاری آمریکایی ها در بخش امنیت عراق در صورتی که از اهداف و جزییات آن اطلاع نداشته باشیم، امری خطرناک است.
وی افزود: دولت عراق با یک شرکت آمریکایی که قبلا در کشتار مردم عراق دست داشته و الان تغییر نام داده، برای سرمایه گذاری امنیتی در جاده راهبردی عمان – بغداد قرارداد منعقد کرده است.
الزاملی نام شرکت آمریکایی را اولایو (OLIVE) ذکر کرد و گفت: این اولین بار است که در عراق برای سرمایه گذاری خارجی در زمینه امنیت، قرارداد منعقد می شود.
رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خاطر نشان کرد که این کمیسیون از دولت عراق خواسته است که جزییات این سرمایه گذاری را اختیار پارلمان قرار دهد اما تاکنون دولت العبادی به این درخواست پاسخی نداده است.
وی اضافه کرد: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به طور مشخص از دولت عراق خواسته است که درباره علت انتخاب این شرکت آمریکایی و اینکه فایده این کار چیست؟ توضیح دهد که تاکنون دولت عراق پاسخ نداده است.
شرکت اولایو در ظاهر یک شرکت امنیتی انگلیسی است که در دسامبر 2012 از آن به عنوان اولین شرکت انگلیسی یاد می شود که از دولت انگلستان برای فعالیت در بخش خدمات امنیتی خصوصی مجوز گرفته است.
این درحالیست که کارشناسان عراقی می گویند که شرکت اولایو در واقع یکی از شرکت های وابسته به مجموعه شرکت های آمریکایی کانستلایز (constellis) است که از آن، به عنوان تغییر چهره شرکت امنیتی معروف آمریکایی 'بلک واتر' یاد می شود.
شرکت امنیتی بلک واتر در ایام اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در یک جنایت آشکار در روز روشن در 17 دسامبر 2007 با گشودن آتش به روی شهروندان عراقی در مرکز بغداد، باعث قتل 17 شهروند بی گناه شد و بعد از آن دولت عراق، این شرکت را از اراضی عراق اخراج کرد.
اشاره حاکم الزاملی به دست داشتن شرکت اولایو در قتل شهروندان عراقی، در واقع ذکر این واقعه است.
شرکت بلک واتر برای بازگشت به عراق، اقدام به ایجاد شرکت های موازی با اسامی جدید مانند اولایو، آکادیمی و کانستلایز کرد.
در حال حاضر دفتر این شرکت در بصره تحت عنوان 'الزیتون' (ترجمه شده اولایو) فعالیت دارد و علاوه بر آن، در بغداد و اربیل نیز دفتر دایر کرده و به شرکت های آمریکایی و خارجی و سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در عراق خدمات امنیتی ارائه می کند.
از شرکت بلک واتر به عنوان، یکی از بازوهای امنیتی و نظامی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یاد می شود که در حال حاضر در سوریه و یمن در کشتار اهالی این دو کشور فعالیت نظامی و امنیتی دارد.
درباره عقد قرارداد دولت عراق با این شرکت آمریکایی – انگلیسی، بحث های جدی در بغداد جریان دارد.
مهمترین انتقاد به دولت عراق این است که این کشور در حال حاضر نیروهای کافی برای تامین امنیت جاده امان به بغداد به ویژه در داخل اراضی عراق (مرز طریبیل به بغداد) دارد و نیروهای الحشد الشعبی و عشایر الانبار برای به عهده گرفتن این مسوولیت اعلام آمادگی کرده اند.
درباره اصل قرار داد که بر آن عنوان سرمایه گذاری امنیتی گذاشته شده نیز ابهام وجود دارد و تاکنون دولت عراق توضیحات کافی در این خصوص ارائه نکرده است.
دولت عراق اعلام کرده که شرکت آمریکایی علاوه بر تامین امنیت بزرگراه طریبیل به بغداد، اقدام به بازسازی جاده و ایجاد ایستگاه های استراحت و رستوران ها و تعمیر پل های تخریب شده می کند.
هنوز دولت عراق درخصوص ارزش مالی این قرارداد و حجم سرمایه گذاری که قرار است در این بزرگراه که بالغ بر 500 کیلومتر طول دارد، توضیحی نداده است.
بزرگراه طریبیل به بغداد بعد از حمله گروه تروریستی داعش به عراق در ژوئن 2014، به تصرف این گروه تروریستی در آمد و داعش بخش های مهمی از جاده و پل های آن را تخریب و منفجر کرد.
دولت عراق امیدوار است که با بازسازی جاده راهبردی طریبیل به بغداد که مهمترین راه زمینی برای تجارت بین عراق و اردن است، بتواند، فعالیت تجاری را با کشور اردن از سر گیرد.
دولت اردن بارها از عراق خواسته که این جاده راهبردی بین دو کشور را برای تبادلات تجاری بین دو طرف باز کند و چندی قبل نخست وزیر اردن به همین منظور به بغداد سفر کرد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 782707

وب گردی

وب گردی