لاوروف: قتل معمر قذافی به دست افرادی از خارج لیبی صورت گرفت

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که قتل معمر قذافی به دست افرادی از خارج لیبی صورت گرفته و این افراد به اروپا بازگشته و به تابعیت‌های اروپایی دست یافتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سامح الشکری، همتای مصری خود گفت: قتل معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به دست افرادی از خارج این کشور صورت گرفته بود و این افراد به اروپا بازگشته و به تابعیت‌های اروپایی دست یافتند. ده‌ها عملیات تروریستی در اروپا صورت گرفت.

وی تأکید کرد که انگلیس همکاری با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم را متوقف کرده است.

وی همچنین خواهان مقابله با فجایعی شد که به عراق و کشورهای منطقه ضربه زده است.

لاوروف تأکید کرد که در سفرش به مصر با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و درباره روابط میان دو کشور گفتگو کرده است.

لاوروف گفت: جدا کردن مخالفان در سوریه از تروریست‌های النصره ممکن است. مصر از مذاکرات آستانه و راهکار سیاسی بحران سوریه حمایت می‌کند. روسیه و مصر همچنین از راهکار تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنند.

وی تأکید کرد که مسکو از تلاش‌های مصر و امارات برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در لیبی حمایت می‌کند.

سامح الشکری نیز گفت: پادگان‌های تندروها در لیبی تهدید مستقیمی برای امنیت ملی کشورمان است.

وی تأکید کرد: تازه‌ترین حمله تروریستی در مصر دلیلی بر توانایی این گروه‌ها و پافشاری‌شان برای ارتکاب چنین جنایت‌هایی جهت برهم زدن ثبات مصر است در نتیجه قاهره باید براساس قوانین بین المللی از خود دفاع کند.

الشکری گفت: مصر پایگاه‌های این گروه‌ها را هدف قرار داد تا توانایی‌شان را برای تهدید کردن امنیت ملی از بین ببرد. حملات ما با هماهنگی ارتش ملی لیبی و طرف‌های سیاسی صورت گرفت.

وزیر خارجه روسیه نیز ایجاد شروط جدید برای ازسرگیری پروازها با مصر را بعید دانست و به حمایت مسکو از تحرکات مصر و امارات درباره لیبی اشاره کرد.

لاوروف گفت که کشورش برای خالی کردن خاورمیانه از سلاح کشتار دسته‌جمعی تلاش و از راهکار تشکیل دو کشور درباره مسئله فلسطین حمایت می کند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 782896

وب گردی

وب گردی