دادگاه جدید برای متهمان ارتکاب جرایم جنگی در بوسنی

دو تن از افسران سابق پلیس مخفی صربستان قرار است در دادگاه لاهه به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در یوگسلاوی سابق مجددا دادگاهی شوند. نخستین دادگاه آنها به دلیل نبود شواهد کافی بی نتیجه و با تبرئه‌شان پایان یافت.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، در اول آوریل ۱۹۹۲ اعضای یگان نیروهای شبه نظامی صرب به شهر کوچک بیه‌لینا در شرق بوسنی و هم‌مرز با صربستان حمله کردند. این یگان به فرماندهی "ژلیکو راژناتویچ" ملقب به "آرکان" به این شهر حمله‌ور شد. نیروهای این یگان به "ببرهای آرکان" معروف بودند. این افراد سراپا مسلح و آموزش دیده کنترل این شهر را به دست گرفتند و ساکنان مسلمان آن را به قتل رسانده و تجاوز و غارتگری به راه انداختند.

یگان‌های شبه نظامی صرب مسئول کمپین پاکسازی قومی این شهر و سایر مناطق یوگسلاوی سابق بودند و "یوویکا استانیسیچ"، رئیس وقت اطلاعات صربستان آنها را تامین مالی و تسلیحاتی می‌کرد. "فرانکو سیماتوویچ"، معاون وی نیز در این کار بود. دو مرد مستقیما با "اسلوبودان میلوشویچ"، رئیس جمهوری وقت یوگسلاوی در ارتباط بودند.

رئیس وقت اطلاعات صربستان در ژوئن سال گذشته میلادی در لاهه و برای دومین بار مورد دادگاهی قرار گرفت. نخستین پرونده که به جنایات جنگی یک دهه‌ای وی مربوط می‌شد بدون داشتن مدارک کافی با تبرئه وی پایان یافت.

وی که در صربستان "مرد خونسرد" نامیده می‌شود از سوی دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرایم جنگی یوگسلاوی سابق به یک شخص کلیدی در این دادگاه‌ها تبدیل شد.

وی به همراه معاونش به تحت پیگرد قرار دادن براساس زمینه‌های سیاسی، مذهبی، نژادی، قتل، اخراج و جابجایی اجباری غیرنظامیان کروات و مسلمان متهم شده است.

در خلال سال‌های جنگ، وزیر وقت اطلاعات صربستان رئیس سرویس مخفی این کشور نیز بود. گفته می‌شود که بدون دستور و خواست او هرگز اتفاقی نمی‌افتاد. او واقعا قدرتمند بود. جزئیات بسیار مهم جنگ به صورت مستقیم با میلوشویچ و بدون یادداشت یا شاهدی و در یک اتاق عایق صدا در میان گذاشته و بحث می‌شد.

فقدان شواهد

بازجویی از ۱۰۰ شاهد صورت گرفت و دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی یوگسلاوی سابق متوجه شد که یگان‌های شبه نظامی صرب چون ببرهای آرکان به همراه "کلاه قرمزها" و "عقرب‌ها" از سوی متهمان سازمان دهی،‌ تامین مالی و رهبری می‌شدند. آنها را نمی‌شد به صورت مستقیم با اقدامات ویژه این یگان‌ها مرتبط دانست که به کشتار و جابجایی ده‌ها هزار تن از غیرنظامیان غیر صرب بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ دست زدند.

رئیس وقت اطلاعات صربستان و معاونش در سال ۲۰۱۳ با هواپیما به بلگراد منتقل شدند. اگر جرمشان محرز می‌شد، باید مابقی زندگی خود را در زندان سپری می‌کردند.

حالا "سرژ برامرتز"، دادستان کل این دادگاه از بلژیک بار دیگر این پرونده را به جریان انداخته چون بر این باور است که این دو می‌دانستند جرایم جنگی در یگان‌های تحت امرشان رخ می‌دهد؛ حتی بدون آنکه دستورش را داده باشند.

اطلاع داشتن از وقوع جرمی که در ۱۹۹۵ با قتل عامل ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا به اوج خود رسید، به این معناست که این دو مرد باید مسئولیت کاری را که انجام دادند، بپذیرند.

درخواست رسیدگی مجدد به این پرونده موفقیت آمیز بود. در دسامبر ۲۰۱۵، دادگاه تجدیدنظر حکم قبلی را باطل کرد و دستور به برگزاری جلسه جدید داد که قرار است در ۱۳ ژوئن سال جاری میلادی برگزار شود. این دو نفر (یوویکا استانیسیچ و فرانکو سیماتوویچ) که در بلگراد آزادانه می‌گردند، باید امروز (سه شنبه) به لاهه بروند. اگر این کار را انجام ندهند، پلیس بین‌الملل (اینترپل) دستور دستگیری آنها را صادر می‌کند.

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 782991

وب گردی

وب گردی