باوند: هدف کره شمالی از آزمایشات موشکی قرار گرفتن بر سر میز مذاکرات با دست پر است

یک کارشناس مسائل بین الملل در خصوص آزمایش های موشکی کره شمالی گفت: کره شمالی به دلیل اینکه هیچ  ترس و هراسی نسبت به هشدارهای  آمریکا و حضور ناوگان آمریکایی  در منطقه ندارد، به راه خودش ادامه می دهد، بنابراین در نهایت اگر بر سر میز مذاکره قرار بگیرند با دست پر وارد فاز گفتگو می شوند.

داوود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین الملل، در خصوص اقدامات اخیر کره شمالی در منطقه و آزمایشات موشکی این کشور،در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: کره شمالی، قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته بود. در عین حال مذاکراتی نیز با آمریکا انجام می گرفت که کره شمالی از دست یابی به سلاح هسته ای خودداری کند. اما به دلایلی، این مذاکرات ناموفق بود و کره شمالی راه رسیدن به سلاح هسته ای را در پیش گرفت. همچنین کره شمالی به ساخت سلاح های کوتاه برد و میان برد و موشک های میان قاره ای البته با قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیز پرداخت.

وی ادامه داد:هشدارهای زیادی به کره شمالی در رابطه با آزمایشات موشکی شان داده شد، حتی اخیرا آقای ترامپ اعلام کرد که برای ایجاد تفاهم و توافق درباره این مسئله ملاقاتی میان مقامات دو کشور صورت بگیرد .

باوند با اشاره به این موضوع که کره شمالی میخواهد با دست پر سر میز مذاکرات بنشیند افزود:کره شمالی به دلیل اینکه هیچ ترس و هراسی نسبت به هشدارهای آمریکا و حضور ناوگان آمریکایی در منطقه ندارد، به راه خودش ادامه می دهد، بنابراین در نهایت اگر بر سر میز مذاکره قرار بگیرند با دست پر وارد فاز گفتگو می شود.

این کارشناس تصریح کرد: پیونگ یانگ قصد دارد امتیازاتی که از طرف مقابل در جریان مذاکرات می گیرد امتیازاتی قابل قبول باشد. لذا به این نکته باید توجه کنیم که کشوری مثل ژاپن به موجب قراردادی که با آمریکا دارد، دسترسی به سلاح کشتار جمعی ندارد و همچنین از تولید سلاح های تهاجمی نیز محروم است.

باوند با بیان این که ژاپن با توجه به امکانات کم نظامی خودش نسبت به کره شمالی احساس خطر می کند ادامه داد: لذا مشکلاتی که برای ژاپنی ها مطرح می شود مشکلات عمیق تری است. چون آن ها در قبال دفاع از خودشان باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

وی افزود: هدف اصلی کره شمالی این است که در پشت میز مذاکره با دست پر بنشیند و امتیازاتی هم که دریافت می کند امتیازاتی قابل قبول برای آن ها باشد. البته در خواست آمریکا از چین به این علت که رابطه نسبتا نزدیکی با کره شمالی دارد، این بود که نقش میانجیگری و واسطه را میان دو کشور ایفا کند.

باوند در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت حمله نظامی آمریکا به کره شمالی، این کشور تا چه حد توانایی بازدارندگی دارد بیان کرد: به دلیل حضور ناوگان نیروی دریایی آمریکا در منطقه، کره شمالی به هر دلیل وارد درگیری بشود، اگر حمله غافلگیرانه ای باشد پایگاه هسته ای اش به طور کلی از صحنه خارج می شود. برای رفع این نگرانی، قدرتهای بزرگ هسته ای از پایگاه های متحرک استفاده می کنند. یعنی از زیردریایی های مجهز که در اقیانوس پراکنده هستند استفاده می کنند که اگر حمله غافلگیرانه بشود توان ضربه دوم به طرف مقابل را داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: کره شمالی، هنوز به این پایگاه های متحرک مجهز نشده است، بنابراین پایگاه های آن ها برای این که قدرت حمله داشته باشد، به صورت سیلوهای زیرزمینی است. ممکن است حمله به ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام برای کره شمالی حتی امکان ناپذیر باشد. در این ناوگان ها تشعشات هسته ای وجود دارد که برای کشورهای همسایه بسیار خطرناک است.

باوند ضمن اشاره به آسیب رسان بودن تشعشعات هسته ای برای همسایگان تصریح کرد: اگر از تشعشعات هسته ای استفاده بشود، کره جنوبی جزو کشورهایی است که شدیدا متاثر می شود. بنابراین بعید می دانم اقدامات گسترده ای بشود. شاید منافعشان در این است که کره شمالی با دست پر پشت میز مذاکره بنشیند.اگر مذاکرات جدیدی صورت گیرد، درخواستهای کره شمالی احتمالا گسترده تر خواهد بود.

گفتگو از شایان دنیادیده/ انتشار: فاطمه سرلک

کد خبر: 783015

وب گردی

وب گردی