داعش به دنبال قلمرو جدید در جنوب شرق آسیا

دولت فیلیپین تحرکات داعش در جنوب این کشور را تقریبا سرکوب کرده است، اما درگیری های مستمر در این منطقه حاکی از آن است که این گروه تکفیری پس از رانده شدن از عراق و سوریه با استفاده از نیروهای محلی به دنبال قلمروی جدید در جنوب شرق آسیا است.

به گزارش ایسکانیوز، دولت فیلیپین هفته گذشته پس از آنکه گروه تروریستی مائوته وابسته به داعش بخش هایی از شهر مراوی در جزیره میندانائو در جنوب این کشور را به تصرف درآورد با اعلام حکومت نظامی در سراسر این جزیره 20 میلیون نفری به جنگ با تروریست ها رفت که تاکنون 103 کشته به جای گذاشته است.
این بخش از فیلیپین که اکنون به طور کامل به یک منطقه جنگی تبدیل شده است ، شاهد فرار هزاران نفر از ساکنان شهر مراوی و عملیات نظامی ارتش فیلیپین برای پاکسازی تروریست ها از منطقه است.
'چیکو عثمان' یکی از ساکنان آواره مراوی روز سه شنبه به خبرنگاران رسانه های فیلیپینی گفت: شبه نظامیان سیاهپوش و مسلح (تروریست ها) به یکباره عصر سه شنبه هفته گذشته در حالیکه ماسک به صورت داشتند، وارد شهر مسلمان نشین مراوی شدند که 200 هزار نفر جمعیت دارد.
وی افزود: همه مردم که از این صحنه شوکه شده بودند به خانه های خود پناه بردند اما صدای تیراندازی از آن زمان تاکنون قطع نشده است.
برخی دیگراز شاهدان گفتند که عده زیادی از مردم با مشاهده پرچم داعش بلافاصله خانه و کاشانه خود را رها کرده و از شهر فرار کردند.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین پس از این رخداد بی درنگ در سراسر جزیره میندانائو حکومت نظامی اعلام کرد و ارتش را برای باز پس گیری این شهر از دست تروریست ها به منطقه گسیل کرد.
یک سخنگوی نیروهای مسلح فیلیپین روز سه شنبه پس از یک هفته درگیری به خبرگزاری فرانسه گفت که در جنگ چند روز اخیر میان ارتش و تروریست ها تاکنون 61 تروریست، 19 نفر از ساکنان شهر و 11 نیروی پلیس کشته شدند.
البته نیروهای نظامی فیلیپین روز گذشته بعد از حملات گسترده زمینی و هوایی به شهر اعلام کردند که پس از 6 روزدرگیری تقریبا کنترل کامل 'مراوی' در جزیره میندانائو را به دست گرفتند و به تسلط گروه تروریستی 'مائوته' مرتبط با داعش به این شهر پایان دادند.
تروریست های مائوته مرتبط با داعش پس از حمله نیروهای نظامی برای دستگیری سرکرده گروه تروریستی ابوسیاف دیگر همپیمان داعش در فیلیپین این شهر را روز سه شنبه 23 مه /2 خرداد تحت کنترل گرفتند.
البته برخی از منابع خبری گزارش دادند اگرچه بیش از 50 هزار نفر از مردم این شهر موفق به فرار از مهلکه شدند، اما افزون بر 2 هزار نفر از ساکنان مراوی در تله و محاصره تروریست ها گیر افتادند.
نکته حایز اهمیت این است که شاهدان عینی و آوارگان این منطقه اذعان کردند که بسیاری از تروریست ها را که به مراوی حمله کردند، کودکان و نوجوانان تشکیل می دادند.
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات مردم محلی که موفق به فرار از میدان نبرد شدند، بر موضوع سوء استفاده گروه های تروریستی از کودکان و نوجوانان تاکید کرد و نوشت: نیروهای این مهاجمان را عمدتا نوجوانان تشکیل می دادند و فرماندهان آنها نیز کمتر از 20 سال داشتند.
'ایسنیلون توتونی هاپیلون' یا 'ابوعبدالله الفیلیپینی' سرکرده اصلی گروه تروریستی ابوسیاف که نیروهای نظامی فیلیپین در پی دستگیری وی هستند به آدم ربایی، دزدی دریایی و باج گیری معروف است و تاکنون سر چند گروگان را به دلیل نپرداختن باج یا سربها در موعد مقرر قطع کرده است.
این گروه در دهه 90 میلادی با پشتیبانی مالی شبکه تروریستی القاعده در مناطق مسلمان ‌نشین جنوب فیلیپین تاسیس شد و از آن زمان تاکنون بارها به خاطر ربودن شهروندان خارجی خبرساز بوده است.
این گروه که با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است، سپتامبر 20166 در حمله ای تروریستی در شهر داوائو، زادگاه رئیس جمهوری فیلیپین نیز سبب مرگ 14 نفر شد.
گروه تروریستی 'مائوته' نیز که به «داعش لانائو» معروف است، متشکل از افراط گرایان اعضای پیشین جبهه آزادیخواه اسلامی مورو و تعدادی تروریست خارجی است.
'عبدالله مائوته' و 'عمر مائوته' دو برادر این گروه تروریستی را در سال 2013 بنیان گذاشتند و گفته می شود عمر مائوته فوریه امسال در درگیری با ارتش فیلیپین کشته شده است.
تروریست های مائوته آذر سال گذشته شهرک 'بوتیگ' را نیز در جنوب فیلیپین اشغال کردند که با عملیات شدید هوایی، زمینی و توپخانه ای ارتش ، مجبور به فرار شدند.

ایرنا

305/300

کد خبر: 783081

وب گردی

وب گردی