انتشار دقیق‌ترین فیلم از فعالیت یک سلول

دانشمندان پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین فیلم از فعالیت یک سلول را منتشر کردند.

به گزارش ایسکانیوز، این سلول که از کلیه یک میمون آفریقایی گرفته شده بود، با استفاده از پروتئین‌های فلورسنت و یک میکروسکوپ اسکن‌کننده لیزری تحلیل شد. فیلم منتشره حرکت قطرات چربی در سراسر سلول را نشان می‌دهد.

محققان "موسسه‌ ملی سلامت"(NIH ) در آمریکا، ارگانل‌های(اندامک‌های) مختلف سلول‌ها را با پروتئین‌هایی برچسب‌گذاری کردند که رنگ‌های مختلفی در نور ساطع می‌کنند.

تیم علمی شش ارگانل مختلف را رهگیری و رنگ‌های آن‌ها را رمزگذاری کرد. در این فیلم، لیزوزوم‌ها به رنگ فیروزه‌ای، میتوکندری‌ها به رنگ سبز، شبکه آندوپلاسمی با رنگ زرد، پراکسی‌زوم‌ها با رنگ قرمز رنگ ، دستگاه گلژی به رنگ ارغوانی و قطرات کوچک لیپید(چربی) به رنگ آبی نشان داده‌ شده‌اند.

هر یک از این ارگانل‌ها عملکرد خاصی در سلول دارند؛ به طور مثال لیزوزوم‌ها و پراکسی‌زوم‌ها مولکول‌ها را می‌شکنند، شبکه آندوپلاسمی پروتئین و مولکول‌های دیگر تولید می‌کند و دستگاه گلژی این مولکول‌ها را بسته بندی می‌کنند.

محققان از میکروسکوپ کانفوکال اسکن‌کننده لیزری برای تهیه این فیلم استفاده کردند و این میکروسکوپ، سازه‌های سه‌بعدی را از مجموعه تصاویری بازسازی می‌کند که خود این تصاویر از عمق‌های مختلف داخل یک شی گرفته شده‌اند.

فیلم مزبور نشان می‌دهد چگونه هر ارگانل در سراسر سلول توزیع و پراکنده شده است؛ به طور مثال، ارگانلی که بیش از همه در داخل سلول پراکنده شده، شبکه آندوپلاسمی است.

فیلم‌هایی از این دست به دانشمندان کمک می‌کند درک مهمی از چگونگی عملکرد سلول و همچنین چگونگی حرکت مولکول‌های داخل آن داشته باشند؛ این موضوع در طراحی داروهای شخصی‌شده کارآمد خواهد بود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار :آخوندی

کد خبر: 783094

وب گردی

وب گردی