یک سال و نیم قبل بحث برکناری میرزاده بابت فساد مالی مطرح بود/ حقوق‌های نجومی مدیران ارشد و پشت پرده فساد تامین غذاهای دانشجویی/ پرونده‌سازی و بازجویی غیرقانونی از مدیران منتقد میرزاده

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد با اشاره به پرونده‌سازی و بازجویی غیرقانونی از مدیران منتقد میرزاده، گفت: پرونده‌سازی برای مدیران جوان و کارآمد در دوره مدیریت میرزاده مهم‌تر از حقوق نجومی و حتی اختلاس بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، غلامرضا آباد مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد در رابطه با سابقه کاری خود در زمان مدیریتش در صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد گفت: من تنها مدیری بودم که در دانشگاه آزاد حقوق نمی‌گرفتم و بیش از یک سال در این دانشگاه مدیرکل صندوق رفاه دانشجویان بودم.

وی افزود: من پایه‌گذار پرداخت وام 10 میلیونی با سود 4 درصد بودم که به 12 هزار زوج دانشجو پرداخت شد و پس از آن پرداخت وام در دانشگاه آزاد متوقف شد، در حالی که باید سالانه به 20 هزار نفر وام ازدواج دانشجویی پرداخت می‌کردند.

آباد با بیان اینکه تاکنون هیچ مدیری وام 10 میلیونی با سود 4 درصد به حجم 12 هزار نفر پرداخت نکرده است، گفت: من این کار را انجام دادم و یک ریال هم اجازه برداشت به رؤسای واحدها ندادم که این مسائل در گزارش‌های حسابرسی وجود دارد و نمی‌توانند امضایی از آن بیاورند که به یک رئیس واحد اجازه داده باشم تا از اعتبارات صندوق رفاه دانشجویی برای حقوق یا هزینه‌های جاری دانشگاه برداشته باشند.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد عنوان کرد: دست رؤسای دانشگاه در امضای پای چک صندوق رفاه حذف شد و رئیس صندوق، معاون دانشجویی، عامل خزانه‌دار و معاون اداری مالی می‌توانستند چک‌ها را امضا کنند. تنها چکی که امضای رئیس واحد پای آن نبود در صندوق رفاه بود زیرا پول باید برای دانشجو هزینه می‌شد.

وی اظهار داشت: در سال 85 وزارت علوم وامی را به صندوق رفاه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد کمک کرد که در آن زمان حدود 20، 30 میلیارد تومان از این پول صرف امور عمرانی واحد علوم و تحقیقات و واحدهای دیگر شد که خلاف ردیف بودجه تعیین شده بود و اگر دیوان محاسبات به این قضیه ورود می‌کرد حتماً برخورد قاطعی داشت.

آباد افزود: ما پیگیری‌های بسیاری هم انجام دادیم که پول از علوم و تحقیقات گرفته شده و به صندوق رفاه دانشجویان بازگردانده شود ولی با وجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های فراوان این کار انجام نشد. گزارش کاملی از سوی مدیرکل حسابرسی وقت به من ارائه شد و من در همان زمان این مسأله را به مدت زیادی پیگیری کردم ولی اجازه ندادند که استقلال صندوق به طور کامل طبق اساسنامه صندوق شکل بگیرد.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد عنوان کرد: در زمان مدیریت حمید میرزاده بیش از صد واحد به عنوان واحدهای زیان‌ده معرفی شدند که حقوق‌های این واحدها از سازمان مرکزی دریافت می‌شود، سازمان مرکزی هم بودجه چندانی ندارد و شاید فقط بتواند حقوق پرسنل خودش را پرداخت کند.

وی افزود: در دانشگاه آزاد دانشجویان شاهد و ایثارگر تحصیل می‌کنند که شهریه این دانشجویان از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود و سالانه حدود 400 میلیارد از سوی بنیاد شهید به سازمان مرکزی پرداخت می‌شود تا به نسبت به واحدها توزیع شود که در دوره حمید میرزاده برخی واحدهای زیان‌ده حقوق‌های خود را از محل این پول تأمین می‌کردند که این مسأله سبب می‌شد تا واحدهایی مثل واحد علوم و تحقیقات و تهران مرکز که بیشترین دانشجوی شاهد و ایثارگر را دارند در این زمینه با کمبود اعتبار مواجه شوند و به همین دلیل میلیاردها تومان کمبود بودجه ایجاد می‌شد و سبب نابسامانی مالی در دانشگاه آزاد می‌شد.

آباد گفت: من نمی‌خواهم به بحث‌های مالی ورود کنم و این مسأله وظیفه دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه است و از نظر شرعی نیز مشکل دارد هر چند که اطلاعات کافی از تخلفات مالی در دست دارم. البته با توجه به درایتی که از آقایان ولایتی و نوریان سراغ دارم مطمئنم که راه‌حل خوبی برای حل نابسامانی مالی در دانشگاه ‌آزاد می‌یابند.

وی اظهار داشت: مسائلی در زمینه اساسنامه دانشگاه آزاد نیز پس از فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی مسکوت مانده بود که ورود مقام معظم رهبری به این قضیه بسیار هوشمندانه و مبارک بود و گزینه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد بسیار گزینه خوبی بود و انتخاب سرپرست جدید دانشگاه نیز همین‌طور چرا که آقای نوریان یکی از نزدیکان آیت‌الله هاشمی بود و این مسأله را باید به فال نیک گرفت.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد تصریح کرد: در زمان حیات آیت‌الله هاشمی بنده از نزدیک‌ترین افراد آیت‌الله هاشمی شنیده بودم که از یک سال و نیم پیش قضیه تغییر میرزاده به دلیل وجود بحث‌های حاشیه‌ای به خصوص در مسائل مالی را متحمل می‌دانست.

* دخالت فرزندان میرزاده در عزل و نصب‌ها

وی اضافه کرد: بحث‌های مربوط به میرزاده در چند شاخه مطرح است، یکی از این بحث‌ها این بود که حلقه‌ای با عنوان حلقه مسکو در دانشگاه آزاد ایجاد شده بود به طوری که برخی افراد که حتی یک روز کاری سابقه کار نداشتند در برخی پست‌های حساس به کار گرفته شدند به این دلیل که این افراد از نزدیکان پسر میرزاده بودند. این افراد عقبه‌ای از زمان تحصیل پسر میرزاده در مسکو داشتند، مثلاً 3 نفر از اینها دندان‌پزشک بود که دندان‌پزشک معادل کارشناسی ارشد در بحث هیأت علمی محسوب می‌شود و این افراد با این مدرک به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تأیید و حتی دو نفر از اینها بورسیه شدند.

آباد افزود: اینها در واحدی مانند تهران شمال که حتی رشته دندان‌پزشکی نداشت عضو هیأت علمی شدند در حالی که معیار این مسأله باید مشخص باشد. یکی از اینها که هیچ سابقه کاری نداشت به عنوان رئیس یکی از واحدهای بین‌الملل منصوب شد که باید مشخص شود بر چه اساسی چنین فردی فقط به واسطه ارتباط با پسر میرزاده به عنوان رئیس یک واحد منصوب شد.

* بازجویی غیرقانونی از مدیران منتقد میرزاده

وی ادامه داد: می‌توانید از مدیران عزل شده دوره میرزاده سؤال کنید که در زمان همراهی با میرزاده و در زمان عدم همراهی چه برخوردی با آنها صورت می‌گرفت؟ اگر همراهی نمی‌کردند برایشان پرونده‌سازی می‌شد که حتی تعقیب و مراقبت صورت می‌گرفت، از آنها بازجویی می‌شد در حالی که بازجویی بدون حکم قضایی خلاف قانون است. مثال‌هایی را نیز علی اکبر ولایتی در این زمینه مطرح کرد.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد گفت: مدیری را می‌شناسم که حتی پس از عزل در دانشگاه آزاد و مشغول به کار شدن در نهاد دیگری به خودم گفتند که اگر مدرکی علیه وی دارم ارائه دهم و حتی در نهاد جدیدی که وی در آن جا مشغول به کار شده بود می‌خواستند پرونده‌سازی کنند تا وی نتواند در آن نهاد هم کار کند و تا جایی پیش می‌رفتند که یک مدیر عزل شده نتواند در هیچ جای کشور مشغول به کار شود.

وی ادامه داد: من با تخلفی روبه‌رو شدم که بر اساس وظیفه ذاتی آن تخلف را به رئیس دانشگاه منتقل کردم که فهمید پای نزدیکان خودش در میان است و پس از آن به مافوق من فشار وارد شد تا من را عزل کند. در حالی که خدمات من در دانشگاه ‌آزاد مشخص بود، به دنبال پرونده‌سازی برای من بودند که چیزی وجود نداشت. بسیاری از مدیران عزل شدند و پرونده‌ای وجود نداشت ولی برایشان شایعه‌سازی کردند و مسائل واهی را مطرح کردند.

* قهر سیدحسن خمینی از میرزاده

وی در رابطه با نامه سیدحسن خمینی به رئیس جمهور گفت: شنیدم که سیدحسن خمینی در نامه‌ای به رئیس جمهور در رابطه با عزل میرزاده صحبت کره است در حالی که حداقل توقع ما این بود که سید حسن خمینی زمانی به مسأله ورود می‌کرد که میرزاده برای دو نفر از نزدیکان خودش نیز پرونده‌سازی کرد و بی‌گناه از کار برکنارشان کرد. البته شنیدم که سیدحسن در آن زمان قهر کرده بود ولی توقع این بود که در آن زمان سیدحسن خمینی موضع‌گیری می‌‌کرد.

* برای حضور نزدیکانشان در دانشگاه، پُست درست می‌کردند

آباد گفت: بحث بعدی این است که اینها برای پست‌ها افراد شایسته را انتخاب نمی‌کردند بلکه برای نزدیکان خودشان پست درست می‌کردند، مثلاً می‌دیدند فردی به درد معاونت ورزش می‌خورد آنگاه اداره کل تربیت بدنی را به معاونت تبدیل می‌کردند تا آن فرد معاون دانشگاه باشد.

وی اضافه کرد: معاونت اداری و مالی و معاونت اجرایی را تعریف کردند در حالی که این دو پست کاملاً موازی است. یعنی کارهای بدون مطالعه انجام می‌دادند به طوری که معاونت دانشجویی و فرهنگی را ادغام کردند در حالی که بسیاری از مقوله‌ها در این دو معاونت سنخیت ندارد ولی برای این که افرادی را حذف کنند و یا به افرادی پست بدهند ساختارها را تغییر می‌دهند و کارهایشان بر اساس ارتباط و نزدیکی به خاندان میرزاده مطرح بود و اصلاً شایسته‌سالاری وجود نداشت.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ارتباط سازمانی با ریاست دانشگاه یا ضعیف بود، یا وجود نداشت و مدیران نمی‌توانستند حرف‌های خود را مطرح کنند که برای این مسأله مدیران عزل شده یا حتی مدیران حال حاضر شاهد امر هستند.

وی با اشاره به تخلفات پسر میرزاده در دانشگاه آزاد گفت: یکی از رؤسای واحد استان‌های شمالی چند روز پیش به من گفت که پسر میرزاده فشار وارد می‌کرد تا دو نفر از نزدیکانش هیأت علمی شوند و زمانی که پاسخ منفی داده است برای وی پرونده‌سازی کرد، یعنی فقط به دلیل عدم همراهی با نزدیکان میرزاده تا ساقط شدن زندگی افراد پیش می‌رفتند.

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد افزود: ولایتی مدارک کاملی از فساد مالی میرزاده در دست دارد ولی می‌توانیم این گونه هم مطرح کنیم که اگر فرزندی یک ماشین تویوتای 20 میلیون تومانی داشته باشد و پس از پست گرفتن پدر، ماشین‌های آن‌ها به لندکروز 400 میلیونی و هیوندای IX35 صد و هفتاد میلیونی و تویوتا یاریس 110 میلیونی ارتقا یابد آیا پدر نباید به این مسأله ورود کند که پول خرید ماشین از کجا آمده است؟ در این زمان چه مسأله‌ای به ذهن می‌رسد جز اینکه همه با هم هماهنگ بودند.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم اگر سیدحسن خمینی یا شخص رئیس جمهور چنین مسائلی را بدانند و از میزان حجم بالای فساد و زد و بندهای مالی در دانشگاه آزاد باخبر شوند از چنین فردی حمایت کنند.

* حقوق نجومی مدیران ارشد و پشت پرده تامین غذاهای واحدها

آباد با اشاره به یکی دیگر از تخلفات مالی در دانشگاه آزاد گفت: شما ببینید منشأ تأمین غذاهای رستوران واحدهای دانشگاهی تهران کجاست و حساب کنید که سود این مسأله روزانه چقدر می‌شود و این مسأله را به سیدحسن خمینی و رئیس جمهور گزارش دهید آیا رئیس جمهور پشت چنین فردی با این حجم تخلفات می‌ایستد؟ با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که سود این مسأله حدود روزانه 15 میلیون تومان است.

وی افزود: برخی مدیران نیز حقوق‌های بسیار بالایی دریافت می‌کردند و من شنیدم که حقوق‌های مدیران ارشد در دانشگاه آزاد 24 و 25 میلیونی بود، آیا درست است دانشجویانی که شهریه یک میلیونی خود را با فشار به خانواده پرداخت می‌کنند این هزینه صرف حقوق‌های نجومی مدیران شود؟

آباد گفت: آیا بازدهی این افراد نیز به میزان این مقدار حقوق بود؟ انتظار ما از قوه قضائیه این است که در این مسائل ورود کرده همانطور که با بسیاری افراد مفسد مالی برخورد کرده است با این مسأله نیز برخورد قاطع کند.

منبع: فارس

انتشار:آخوندی

کد خبر: 783161

وب گردی

وب گردی