تخریب تنوع زیستی تهران نتیجه ساخت و سازها و عملیات ساماندهی شهرداری

مدیرعامل انجمن پاما (پایشگران حامی محیط زیست) گفت:در تمام شهرهای بزرگ دنیا فضای طبیعی را به صورت طبیعی برای بهره مندی شهروندان آماده می‌کنند. متاسفانه شهرداری تهران هر کجا که قصد داشته عملیات ساماندهی انجام دهد، محیط طبیعی را از بین برده و در نتیجه سبب از دست رفتن تنوع زیستی شهر تهران شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا میترا البرزی‌منش کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به بوستان نهج البلاغه گفت: شهرداری تهران «دره‌ای» در غرب پایتخت را تبدیل به پارک کرده است، در حالی‌که می‌توانست محیط آن دره را به صورت طبیعی ساماندهی کند تا هم حیات وحش تهران بتواند در آنجا حضور داشته باشند و هم شهروندان بتوانند در داخل شهر به یک محیط طبیعی دسترسی داشته باشند و برای دسترسی به طبیعت بکر مجبور به خروج از شهر نباشند.

وی ضمن اشاره به مسئولیت زیست‌محیطی شورای شهر تهران اظهار کرد: مشکل ساخت و سازهای ناپایدار در شهر، توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد مسیرهای ایمنی برای دوچرخه سواران و توجه به دره‌های تهران که تبدیل به پارک شده و از بین رفته‌اند از جمله موضوعاتی است که شورای شهر تهران همراه با شهرداری باید به آن‌ها توجه کند.

چنارهای شهر را حفظ کنیم

مدیرعامل انجمن پاما (پایشگران حامی محیط زیست) با بیان اینکه لازم است شورای شهر الگوی سنتی و بومی ساخت و ساز را به شهرداری پیشنهاد دهد، اظهار کرد: الگوی ساخت و ساز بومی در تهران از بین رفته است و در حال حاضر شهر ما هویتی ندارد همچنین حفاظت از تهران به عنوان شهر چنارها اهمیت دارد. لازم است که برای حفاظت از چنارهای شهر چاره‌ای بیندیشیم و نگذاریم که هویت طبیعی تهران - که چنارستان است- از بین برود. گونه‌های گیاهی که شهرداری برای ایجاد فضای سبز استفاده می‌کند باید گونه‌های همساز با اقلیم شهر باشد و هویت طبیعی تهران را حفظ کند.

تهران شهری برای خودروها

البرزی‌منش با تاکید براینکه افزایش حمل و نقل عمومی باید با پشتوانه قانونی باشد، اظهار کرد: افزایش حمل و نقل عمومی می‌تواند استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی تک سرنشین را کاهش دهد. متاسفانه چیدمان شهری ما توجهی به عابران پیاده و پیاده‌روها ندارد و بیشتر به ساخت راه برای خودروها توجه شده و درنتیجه شهر اصلا پیاده‌روها ساماندهی نشده است. ایجاد مسیرهای ایمنی برای دوچرخه سواران نیز ازجمله راه‌هایی است که می تواند به کاهش استفاده از خودروهای شخصی کمک کند.

لزوم توجه صدا و سیما به محیط زیست

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در حوزه محیط زیست گفت: لازم است که شهرداری تهران و شورای شهر اقدامی جدی برای فرهنگسازی در حوزه محیط زیست انجام دهند. واقعیت این است که شهر تهران نیاز زیادی به فرهنگسازی در حوزه محیط زیست دارد ولی متاسفانه صدا و سیما برنامه‌ریزی مشخصی برای این کار ندارد. شورای شهر تهران و شهرداری می توانند با تعامل با یکدیگر فرهنگسازی در حوزه محیط زیست را آغاز کنند.

پیشنهاد مدیرعامل انجمن پاما به دولت در حوزه مدیریت منابع آب

مدیرعامل انجمن پاما (پایشگران حامی محیط زیست) در ادامه با بیان اینکه موضوع آب در کشور ما موضوعی جدی است،تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در کمربند خشک جهان قرار دارد باید بتوانیم منابع آبی اندک خود را مدیریت کنیم. مساله مدیریت منابع آب یک مسئله مهم فرابخشی است که نباید آن را فقط برعهده وزارت نیرو بگذاریم. بهتر است که سیاستگذاری‌ها در حوزه آب در سطح ملی و دستگاه اجرایی ریاست جمهوری بررسی شود. مساله صادرات و واردات در حفظ منابع آبی بسیار اثرگذار است. باید بدانیم چه نوع محصولاتی را وارد کنیم که آب بیشتری برای تولید آن‌ها مصرف می‌شود و چه نوع محصولاتی را صادر کنیم که آب کمتری برای تولیدشان مصرف شده است.

البزری منش افزود: با توجه به کمبود منابع آب در کشور لازم است که هماهنگی فرابخشی در این زمینه داشته باشیم. اگر مدیریت صحیح منابع آب را اجرا نکنیم قطعا طی چند سال آینده به مشکل برمی‌خوریم. قبل از اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نصب آب شیرین کن‌ها باید طرح آن‌ها را در کمیته ملی سیاستگذاری منابع آب بررسی کنیم چون بسیاری از این طرح‌ها می‌توانند به طرح‌های مخربی تبدیل شوند بگونه‌ای که نتوانیم عوارض آن را طی سال‌های آینده جبران کنیم.

وی به دولت دوازدهم پیشنهاد داد که به منظور مدیریت منابع آب، کمیته ملی بحران یا چالش آب را تشکیل دهد و در آن کمیته برای وزارتخانه‌های مختلف سیاستگذاری‌هایی به عنوان قوانین بالادستی انجام دهد.

البرزی منش در پایان گفت: طرح آمایش سرزمین در سطح ملی هنوز در کشور ما تهیه نشده است. برخی استان‌ها آمایش استانی انجام داده‌اند اما لازم است که این کار در سطح ملی محقق و به‌طور دقیق مشخص شود که پتانسیل طبیعی مناطق چیست و کدام فعالیت برای کدام منطقه مناسب یا نامناسب است.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 783230

وب گردی

وب گردی