پنتاگون نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در محور التنف را تهدید کرد

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه حضور نیروهای مورد حمایت ایران و هم‌پیمان ارتش سوریه در نزدیکی منطقه "التنف" در جنوب سوریه و مرزهای مشترک سوریه با عراق و اردن را تهدیدی برای نیروهای ائتلاف ضد داعش خواند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانسی خبری ادعا کرد: نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه به حضور خود در اطراف منطقه التنف که آمریکا آن را منطقه "حائل" اعلام کرده، ادامه می‌دهند و این مانع از عملیات ما علیه داعش می‌شود.

دیویس افزود: ما شاهد گشت‌زنی این نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در شمال و غرب التنف هستیم از این رو نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بروشورهایی را از هوا برای آنها انداختند و به آنها درباره نزدیک شدن به این منطقه هشدار دادند.

وی ادامه داد: اما می‌بینیم انتقال این نیروها به این منطقه ادامه دارد. ما نگران این موضوع هستیم لذا اخیرا بروشورهایی را به منظور هشدار به آنها از هوا به زمین ریختیم. ما شاهدیم که آنها دست به گشت‌زنی‌هایی آموزشی و تمرینی در اطراف التنف می‌زنند در حالی که نیروهای ائتلاف از ماه‌ها پیش در آنجا حضور دارند.

این سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد: نمی‌توان گشت‌زنی‌های این نیروها را پذیرفت نه به خاطر اینکه عناصر مسلح در این منطقه حائل را تهدید می‌کنند بلکه به این دلیل که ائتلاف را تهدید می‌کنند.

وی هشدار داد، در حالی که نیروهای مورد حمایت نظام منطقه را ترک نکنند آمریکا گام‌هایی در جهت اصل حمایت از نیروهایش خواهد برداشت.

جنگنده‌های ائتلاف اوایل ماه جاری میلادی نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه را بمباران کردند و خودروی وابسته به این نیروها را که وارد منطقه مذکور در التنف شده بودند، هدف گرفتند که موجب انهدام تعدادی از خودروها شد.

هدف بعدی نیروهای آمریکایی رسیدن به منطقه البوکمال در مرزهای سوریه و عراق در منطقه القائم در غرب الانبار است.

نظامیان مخالف سوریه با حمایت ائتلاف در منطقه میان شهر مرزی التنف بین مرزهای سوریه، عراق و اردن تا منطقه "حمیمه" در شرق پالمیرا (تدمر) و همچنین جنوب شرقی دیر الزور در نزدیکی منطقه البوکمال مستقر شده‌اند.

به ادعای مخالفان، نظام سوریه همچنان در حال انتقال تجهیزات نظامی و نیروهای هم‌پیمان به مناطق شهرک السبع بیار و ظاظا به منظور گشودن مسیری زمینی است که ایران را با لبنان مرتبط سازد و هدف از آن تسلط بر مثلث استراتژیک ظاظا است که در اتوبان بغداد و دمشق قرار دارد.

به زعم مخالفان سوری، آن در راستای قرارداد با روس‌هاست که برای روس‌ها تسلط بر چاه‌های نفت دیرالزور را تضمین می‌کند.

دو منطقه السبع بیار و ظاظا به دلیل نزدیک بودن‌شان به فرودگاه نظامی السین و قرار گرفتن در جاده بین‌المللی که به گذرگاه التنف در مرزهای بین سوریه و عراق می‌رسد دارای اهمیت استراتژیک هستند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 783239

وب گردی

وب گردی