خداحافظی آرام کشورها با زغال‌سنگ!

نیروگاه‌‌های زغال سنگ سوز، منبع بزرگ انتشارات دی‌اکسیدکربن، SO2، NOx، PM و فلزات کمیابی چون جیوه هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زیست آنلاین، در خبرها آمده بود کره جنوبی هشت نیروگاه زغال سنگ سوز خود را برای مقابله با آلودگی هوا از مدار خارج کرد.
بر همین اساس کره جنوبی‌ در جهت مبارزه با آلودگی هوا، بهره‌برداری از هشت نیروگاه قدیمی زغال سنگ‌سوز خود به مدت یک ماه، متوقف خواهد کرد.
مون جائه، رییس جمهور جدید کره جنوبی،‌ برنامه توقف موقت ده نیروگاه زغال سنگ سوز را که بیش از ۳۰ سال از عمر بهره‌برداری آن‌ها می‌گذشت اعلام کرد، این توقف موقت تا باپان ریاست‌جمهوری مون جائه، در ماه مه سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
وزیر انرژی کره جنوبی اعلام کرده است که حکم از رده خارج شدن هشت نیروگاه از این ده نیروگاه از اول ژوئن جاری به مدت یک ماه اعلام شده اما دو نیروگاه دیگر برای اطمینان از ثبات تامین برق فعلا در حال بهره‌برداری خواهند بود.
از سال آینده این نیروگاه‌ها درماه‌های بهار خاموش خواهند شد و تا سال ۲۰۲۲ بهره برداری از آن‌ها کاملا متوقف خواهد شد، این تاریخ سه سال زودتر از زمان موعود خاموشی این نیروگاه‌هاست.
در حال حاضر نیروگاه‌های زغال سنگ سوز ۴۰ درصد از برق مورد نیاز کشوره کره جنوبی را تامین می‌کنند.
در کره جنوبی ۵۹ نیروگاه زغال سنگ سوز فعالیت می‌کنند که این ده نیروگاه قدیمی حدود ۱۰.۶ درصد ظرفیت برق زغال سنگی کره یا ۳.۳ گیگاوات را از آن خود کرده‌اند.
لازم به ذکر است که نیروگاه‌‌های زغال سنگ سوز، منبع بزرگ انتشارات دی‌اکسیدکربن هستند. اما این تنها بخشی از بلایایی است که این نیروگاه‌ها بر سر محیط زیست خالی می‌کنند. انتشار SO2، NOx، PM و فلزات کمیابی چون جیوه از دیگر مضررات این نوع سوخت است.
دی‌اکسیدهای نیتروژن و سولفور عامل ایجاد باران اسیدی هستند. از طرفی نیروگاه زغال سنگ به تنهایی بزرگترین منبع انتشارات ترکیبات سمی جیوه است و نیمی از جیوه حاصل از فعالیت‌های بشری، منبعی غیر از نیروگاه‌های زغال سنگ سوز ندارند.
جیوه بر سیستم اعصاب و مغز اثر می‌گذارد. از سویی این ماده وارد آب‌های زیرزمینی هم می‌شود و از این طریق در زنجیره غذایی شرکت می‌کند.
مواد ذره‌ای یا PMها، شامل سولفات‌ها، نیترات‌ها، آمونیاک، کلرید سدیم، کربن و غبار مواد معدنی، احتمالا خطرناک‌ترین انتشارات نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز هستند.
ذرات بسیار ریز نسوخته که مستقیما از دودکش نیروگاه‌ها خارج می‌شوند و سالانه باعث مرگ دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر در دنیا می‌شوند.
به طور کلی، سوخت زغال سنگ در نیروگاه‌ها گرمایش جهانی را تشدید می‌کند و عامل تشدید آن هم دی‌اکسید کربن تولیدی این نیروگاه‌هاست.
به‌طور متوسط یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی زغال‌سنگ‌سوز، تقریبا ۳ میلیون تن در سال CO2 تولید می‌کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 783265

وب گردی

وب گردی