گوترش: کشورهایی هستند که می‌خواهند جای خالی آمریکا را پر کنند

دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر این مساله که در تلاش است تا دولت واشنگتن را نسبت به ارزش سرمایه گذاری در دیپلماسی و کمک خارجی ترغیب کند، هشدار داد، اگر واشنگتن به عنوان یک رهبر جهانی عقب‌نشینی کند دیگر کشورها جای خالی آن را پر می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده تا بودجه‌های دیپلماسی و کمک خارجی آمریکا تا حدود یک سوم یعنی نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار کاهش یابد. این مساله شامل کاهش نزدیک به یک میلیارد دلار از بودجه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و کاهش شدید بودجه برای سازمان‌های بین‌المللی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در دانشگاه نیویورک گفت: ما در مذاکره با دولت و کنگره آمریکا نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا آمریکا را متوجه سازیم که اختصاص بودجه برای کمک‌های توسعه‌ای، سیاست خارجه و بودجه‌های سازمان‌هایی چون سازمان ملل به نفع مردم آمریکا نیز است.

کنگره بودجه دولت فدرال آمریکا را تعیین می‌کند و در حال حاضر نیز جمهوری‌خواهان بر هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا کنترل دارند اما دموکرات‌ها اعلام کردند که از چنین کاهش شدیدی حمایت نمی‌کنند.

آمریکا بزرگترین حامی مالی سازمان ملل است و ۲۲ درصد از بودجه کلی ۵.۴ میلیارد دلاری و ۲۸.۵ درصد از بودجه ۷.۹ میلیارد دلاری نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را تامین می‌کند. این کمک‌های ارزیابی شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد، تایید می‌شود.

گوترش گفت: اگر قدرتی همچون آمریکا از نقش رهبری جهانی کناره گیری کند دیگر کشورها این خلأ را پر خواهند کرد.

وی افزود: نه تنها روس‌ها و چینی در تلاشند تا این مسئولیت را برعهده گیرند بلکه عربستان سعودی، ترکیه، ‌ایران و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای در بسیاری از بخش‌های جهان آماده‌اند تا زمانی که قدرت‌های بزرگ کناره گیری کردند، جای خالی آنها را پر کنند.

گوترش در ادامه گفت: گاهی اوقات به ویژه هنگامی که همه چیز به هم ارتباط داشته باشد چنین تصمیماتی پیامدهایی نیز به همراه خواهد داشت. اگر شما خلئی به وجود آورید دیگر کشورها آن را پر خواهند کرد و این مساله ممکن است باعث ایجاد مشکل برای امنیت داخلی خودتان شود.

306/300

کد خبر: 783287

وب گردی

وب گردی