برگزاری جلسه هم اندیشی استادان واحد بوئین زهرا با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

به همت دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری و با همکاری معاونت محترم پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال  برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه دکتر سعید کاظمی محسن آبادی معاون محترم پژوهش و فن آوری واحد بوئین زهرا و دکتر احمدیان از اساتید گروه مدیریت بازرگانی واحد به تبیین شعار سال 96 پرداخته و درباره موضوع کارآفرینی و مساله حمایت از شرکت های دانش بنیان در دانشگاه تاکید کرده و مطالب و راه کارهای مبسوطی را درباره اصول اقتصاد مقاومتی و راه کارهای اجرایی و عملیاتی شدن آن در دانشگاه را بیان کردند.

خانم دکتر احمدیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری چند سالی است که مساله اقتصاد را به عنوان مهمترین مسئله کشور بیان نموده‌اند و با انتخاب شعارهای سال در زمینه اقتصاد؛ (نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی و سال گذشته، اقتصاد مقاومتی-اقدام و عمل، و امسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) خواهان حرکت عمومی در زمینه اقتصاد کشور شده‌اند.

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعاً باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است. مقام معظم رهبری، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه مسئولین و مردم بر آن نقاط است.

در برنامه‌های دانشگاه از روش های مختلف آموزشی به منظور ارتقای مهارت‌های دانشجویان برای ورود به بازار کار و تأسیس شرکت‌های تجاری استفاده می شود. این نکته را نیز باید در نظر داشت که دانشگاهی که قصد دارد کارآفرین تربیت کند باید خود سازمانی انعطاف پذیر، کارآمد، خالق، نوآور و کارآفرین باشد تابتواند در برابر تغییر و تحولات انعطاف داشته باشد و فرصت های موجود در زمینه های مختلف را از دست ندهد .

برونداد دانشگاه آموزش و پژوهش صرف نیست. بلکه دانشگاه باید به فکر ایفای نقش ملموس در افزایش سطح رفاه جامعه باشد. خروجی‌های دانشگاه باید مطابق با نیازمندی‌های اجتماع باشند و منجر به ارائه‌ی ابداعات و نوآوری‌هایی شوند که به بهبود عمومی شرایط زندگی افراد کمک می کنند. حرکت به این سمت طبعاً مستلزم فراهم آوردن زمینه ها و بسترهای لازم و ایجاد تغییراتی متناسب با رسالت جدید در دانشگاه است.

دکتر کاظمی معاونت پژوهش و فن آوری واحد در ادامه مباحث درباره فلسفه وجودی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه اشاره نموده و اینکه حوزه پزوهشی نیز در راستای حمایت از بحث اقتصاد مقاومتی به حمایت از طرح های دانش بنیان اشاره کرده و گفتند بایستی در راستای این هدف از نخبگان دانشگاهی استفاده کرد وهمه بایستی در دانشگاه دغدغه مند باشند البته نباید نگاه ما آماری باشد بلکه بایستی واقع نگر باشیم و سعی در عمل کردن به این امر باشیم.

در ادامه جلسه هم اندیشی، اساتید با بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود نسبت به آسیب شناسی و راهکارهای تبیین شعار سال پرداختند.

کد خبر: 783356

وب گردی

وب گردی